Vinchen har börjat bråka.

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jimmpaekstrand
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån aug 02, 2010 17:38

Vinchen har börjat bråka.

Inlägg av jimmpaekstrand » mån aug 16, 2010 16:53

Hej allesammans.
Nu har min vinch börjat stöka efter en liten incident i något för djupt vatten. motorn va helt täckt med vatten o all olja va total förstörd. motorn har gått att fixa. men vinchen har jag problem med

vinchen går bara in vilket hål jag än försöker dra den åt. de som ivanliga fall är ut är nu in och de som i vanliga fall är in är fortfarande in. mitt fri wheel vred eller vad man ska kalla de är trasigt och går inte att röra på även med våld. när jag tittar på lindningen ser jag att de är en knut på linan. vajern har bytt håll under in lindningen nån gång efter badet. de måste ju rörar sig om nått el fel. nån som vet nått vanligt el fel och hur man åtgärdar de?

sant vad man bör tänka på när man plockar isär en vinch.

Tack för all hjälp. Jimmy
Kör bara!

Sune
Rutinerad
Inlägg: 469
Blev medlem: lör apr 03, 2010 20:41
Ort: Södertörn

Angående winsch-bekymmmer.

Inlägg av Sune » ons aug 18, 2010 21:48

Hej!
Om det är en Warn kan du kanske ringa Rindab å fråga eller kolla sprängskiss på internet.

Det är nog bäst att börja med:
Frikopplings-spaken: På min Warn lossade jag den vänstra ytterdelen (transmissionshuset), om du lossar vredet(spaken) så ska det va ett spår där i, när man vrider vredet så skjuts ytterringen i huset men är det skitigt i huset så går det trögt. Alltså ta i sär, gör rent, smörj lätt så funkar det nog.
Senast redigerad av Sune den mån aug 23, 2010 21:59, redigerad totalt 1 gånger.

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » ons aug 18, 2010 21:58

Gissar på att dina reläer har brunnit upp....

Mvh// Jonas
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

calle-fas
Forumräv
Inlägg: 876
Blev medlem: sön jan 28, 2007 20:41
Ort: Floda
Kontakt:

Inlägg av calle-fas » ons aug 18, 2010 23:52

Tänk på att inte plocka ur bromsen ur trumman när du tar isär den utan att först klämma fast backarna med ett buntband eller motsv.

Om motorn ser ofräsch ut när du tar bort den från gaveln kan det vara värt att ta isär den för att göra rent kolbryggan.

Precis som Jonas föreslog tror jag också att dina reläer är kass. Jonas säljer kanonfina reläboxar som känns betydligt bättre än Warn orginal. Billiga är de också.
Calle[FAS] - Det är bara roligt!
Team RW White Bug
Land Rover Defender 110 Td5 -00

jeepetorp
Beroende
Inlägg: 1405
Blev medlem: lör jun 02, 2007 21:53
Ort: Södertälje

Inlägg av jeepetorp » fre aug 20, 2010 12:36

Så här gjorde jag med min T-max.
http://jeepetorp.blogg.se/2010/july/ser ... schen.html

Kanske kan ge några idéer...
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

jimmpaekstrand
Nybörjare
Inlägg: 6
Blev medlem: mån aug 02, 2010 17:38

Inlägg av jimmpaekstrand » sön aug 22, 2010 11:39

Tack grabbar. De löste sig. när jag kom ut för att börja meka så gick de att både mata ut och dra in, och sen visade de sig att de va en knut på vajern. som gjorde att de inte gick att få ut den mer än nån meter. men med lite våld och 5/56 så går allt tiptop. Tack igen.
Kör bara!

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » sön aug 22, 2010 21:37

Har du badat med winchen så passa på att dela den o göra rent. Dom flesta inkl. warn har jävligt dåliga tätningar.
I aim to misbehave

Skriv svar