Belysning kupé och reglage.

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

DirtBoy
Hemmastadd
Inlägg: 221
Blev medlem: mån aug 20, 2007 12:24
Ort: Eskilstuna

Belysning kupé och reglage.

Inlägg av DirtBoy » tor sep 09, 2010 15:01

Har ett par funderingar... Har ju nyss blivit ägare till en Cheva pickis, bara haft den i ca 2 veckor så man håller ju på och pillar och undersöker för fullt :wink:
Alltid roligt med nya saker.

Men tyvärr följde det inte med någon instruktionsbok till bilen, annars kunde man ju läst en del där. Men då prövar jag här i stället.

Jag undrar ifall nån vet om det ska vara någon belysning i knapparna till c-lås och elhissar som sitter i dörrsidan?

Sen en fråga angående innerbelysningen. Sitter ju en lampa mitt i taket, där är det 2 små lampor som går att tända var för sig på en knapp. Sen en lite större lampa mitt mellan dom. Som jag antar ska tändas när man öppnar någon dörr. Men här var det bara svart för mig... Tänkte att då är väl lampan trasig. Plockar lös glaset och ser att det inte ens sitter någon lampa där :?

Sätter dit en men då visar det sig att den lyser hela tiden, även med dörrar stängda. Kollar upp kontakterna som sitter i dörrrarna, ser då att den saknas på passagerarsidan, men det borde väl ändå funka på förardörren?

När jag kryper runt under instrumentbrädan för att hitta kontakterna till dörrarna så hittar jag ju även belysning under brädan. Men samma sak här, sätter jag dit lampor där så lyser även dom hela tiden...

Har letat ifall det finns någon knapp där man tänder innerbelysningen men har inte hittat någon...

Vad kan felet vara?

Hoppas på några heta tips :wink:
Suzuki SJ413 -86
Dodge W200 Power Wagon -57
Skoda Pickup 1.3 -98
Buick Electra 2dr HT -59
BMW 525iM -02
Volvo Amazon 121 -67

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » tor sep 09, 2010 18:15

Stor risk att någon annat varit igång och kopplat.. :?

Evt går det att släcka lamporna genom att vrida på ljusknappen.
Svor ganska mycket att min innerbelysning inte fungerade tills jag vred på knappen..
Med lite tur så kan kupelyset vara kopplat över den brytaren.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » tor sep 09, 2010 18:17

Oftast brukar väl innerbelysningen på JänkeJärn slås av / på med samma knapp som bilens ljus.

Samma som du dimmar ner / upp instrumentbelysningen med.

Vrider man den spaken motsols, alltså åt vänster, så brukar väl ljuset i kupén tändas har jag för mig.


Fast detta kanske bara gäller äldre modeller på Cheva.
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

Wild_Devil
Guru
Inlägg: 2666
Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
Ort: Köping

Subban

Inlägg av Wild_Devil » tor sep 09, 2010 18:20

Tjabba..
På min Subba så kan man tända innerbelysningen genom att vrida på reostaten( Vridknappen) till instrumentbelysningen...
Sen OM det är rätt eller inte vet jag dock inte..
Men testa det alt så ligger kabeln till givarn på passargerar-sidan löst inne i karossen och jordar för dig så lamporna lyser..
Lycka till!
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

Amazon_Sleper
Beroende
Inlägg: 1011
Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
Ort: Krokån (sollefteå)

Inlägg av Amazon_Sleper » tor sep 09, 2010 19:32

De med ljusen knappen stämmer bra vrids motsols först känner man ett stopp å sen klicka de till en läge till sen ska de tändas..

Men varför de lyser hela tiden vet i fan, fram med multimeter å leta bara :wink:
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..

Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..

Spjutet
Guru
Inlägg: 3287
Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » tor sep 09, 2010 19:43

Amazon_Sleper skrev:De med ljusen knappen stämmer bra vrids motsols först känner man ett stopp å sen klicka de till en läge till sen ska de tändas..

Men varför de lyser hela tiden vet i fan, fram med multimeter å leta bara :wink:

Han kanske inte har hittat det läget på ljusknappen än :woaahh:
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

Tobbe.Stenberg
Användare
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jun 23, 2010 18:57

Inlägg av Tobbe.Stenberg » tor sep 09, 2010 20:05

På min 2500 -91 sitter det ett vred som går upp och ner till vänster om ratten. Som stänger av och på lampan i taket

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » tor sep 09, 2010 21:09

ingen belysning i knapparna

prova med dimmer knappen som nämnts
kan ju hända att den inte funkar som den ska också, hela lampnkappen är en sorglig historia på de bilarna, all ström till lysena går genom knappen så den brukar bli bränd till slut, speciellt om man har satt i lite starkare lampor

kolla sladden till den bortplockade kontakten, som också nämnts

lysena vid fötterna tänds tillsammans med taklampan, men det kanske du hade listat ut
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Amazon_Sleper
Beroende
Inlägg: 1011
Blev medlem: sön sep 05, 2010 19:53
Ort: Krokån (sollefteå)

Inlägg av Amazon_Sleper » tor sep 09, 2010 23:14

Tobbe.Stenberg skrev:På min 2500 -91 sitter det ett vred som går upp och ner till vänster om ratten. Som stänger av och på lampan i taket
Kan ju hända de blive anorlunda för byttes väl kaross där i slute av 80 början av 90 tale?

Ja jänkarna kör ju principen kabel e billigt å reläer e dyrt så in med en massa jävla kablar iställe :( Som sag e lys knappen e vanlig felkälla på dessa i alla fal 70-slutet av 80tale lika så ljusomkoplaren som sitter under rattstången bytte på chevan min ifjol till en ny å i år gav den upp..

Ett litet tipps!! Fördelen med cheva är att de går ju å plocka i från princip vilken gm som helst å de passar :wink:
Bättre lyssna till den kolv som sprack än allri ha trimma..

Skruvar: Ford F150 -89 351w å 33" Å diverse annat..

DirtBoy
Hemmastadd
Inlägg: 221
Blev medlem: mån aug 20, 2007 12:24
Ort: Eskilstuna

Inlägg av DirtBoy » sön sep 12, 2010 3:23

Tobbe.Stenberg skrev:På min 2500 -91 sitter det ett vred som går upp och ner till vänster om ratten. Som stänger av och på lampan i taket
Spjutet skrev:Samma som du dimmar ner / upp instrumentbelysningen med.
Wild_Devil skrev:På min Subba så kan man tända innerbelysningen genom att vrida på reostaten( Vridknappen) till instrumentbelysningen...
Var ju många som tipsade om den knappen. Så det verkar ju troligt att det är så det ska fungera. Inte helt lätt kanske att hitta den funktionen annars.
Har dock provat på min utan resultat, det lyser ändå hela tiden...


Wild_Devil skrev:Men testa det alt så ligger kabeln till givarn på passargerar-sidan löst inne i karossen och jordar för dig så lamporna lyser..
Detta kollade jag upp på en gång när jag upptäckte att det lyste hela tiden. Men felet ligger inte där.


optodsl skrev:prova med dimmer knappen som nämnts
kan ju hända att den inte funkar som den ska också
Den verkar inte riktigt funka som den ska. Blir inte så stor skillnad på instrumentbelysningen oavsett hur man vrider på den. Så felet kanske ligger i den knappen.
Men jag får väl plocka fram multimetern och göra en liten noggrannare undersökning.


optodsl skrev:lysena vid fötterna tänds tillsammans med taklampan, men det kanske du hade listat ut
Jo, det hade jag räknat ut.


optodsl skrev:ngen belysning i knapparna
Tack, då behöver jag ju inte lägga någon energi på att försöka fixa det

:wink:
Suzuki SJ413 -86
Dodge W200 Power Wagon -57
Skoda Pickup 1.3 -98
Buick Electra 2dr HT -59
BMW 525iM -02
Volvo Amazon 121 -67

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » sön sep 12, 2010 8:48

Tror jag har nån dimmerknapp över om det skulle vara så
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

DirtBoy
Hemmastadd
Inlägg: 221
Blev medlem: mån aug 20, 2007 12:24
Ort: Eskilstuna

Inlägg av DirtBoy » tor sep 16, 2010 13:04

optodsl skrev:Tror jag har nån dimmerknapp över om det skulle vara så
Var i garaget igår och konstaterade att felet låg i dimmerknappen.
Plockade lös den och då fungerade innerbelysningen via dörrbrytaren som den ska.

Såg att dimmerknappen går att plocka isär, så då gjorde jag det.
Var en hel del smuts och damm där inne, så jag prövade att rengöra den.
Och efter det så fungerar den igen :)
Innerbelysningen går nu att tända och släcka via dimmern.
Den är ju konstruerad så att det är en väldigt smal liten "luftspalt" som ska bryggas över när man vill tända belysningen. Och där låg det väl förmodligen nån "skit" som gjorde att den lyste hela tiden.

Dock så upptäckte jag när jag plockade isär dimmern att det har varit lite varmt där inne tidigare någon gång. Själva "hjulet" som man snurrar på har ju som en liten pinne i centrum som ligger an mot kretskortet med resistorer på, och mellan detta kort och pinnen så syntes spår av värme :wink:
Pinnen hade nämligen smält lite grann.

Så hade du optodsl en sådan dimmer över så skulle det ju vara intressant. Kanske skulle vara bra att byta den ändå, då min har en skada. Vet ju inte hur länge den fungerar nu...
Suzuki SJ413 -86
Dodge W200 Power Wagon -57
Skoda Pickup 1.3 -98
Buick Electra 2dr HT -59
BMW 525iM -02
Volvo Amazon 121 -67

Skriv svar