Jeep wrangler diff-lås
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
- Inlägg: 491
- Blev medlem: mån dec 27, 2010 22:25
Wrangler (YJ,TJ) har som dom flesta andra 4x4 mittdiff lås. Om det är Wrangler Rubicon(JK) du menar så har den difflås i axlarna också, den har även dana 44 fram å bak. Dom tidigare har klenare axlar, tror det är dana 30 fram å dana 35 bak.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
-
- Rutinerad
- Inlägg: 491
- Blev medlem: mån dec 27, 2010 22:25
Beror helt på vad du menar med difflås.....-jocke- skrev:ok, har inte dåm flesta terrängbilarna riktiga diff-lås?
Många har ju "difflås" i fördelningslådan som gör att de driver 50/50 fram och bak (Mittdiff)
Desutu färre har diff spärrar i axlarna..
4x4 Engineering Sandhill
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat
Re: Jeep wrangler diff-lås
Rubicon har...Diffspärr är nog en vanligare benämning förövrigt.-jocke- skrev:Har Jeep Wranglern differential lås?
-
- Rutinerad
- Inlägg: 491
- Blev medlem: mån dec 27, 2010 22:25
-
- Rutinerad
- Inlägg: 491
- Blev medlem: mån dec 27, 2010 22:25
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Jeep Wrangler YJ/TJ/JK har ingen mellandiffrential mellan fram- och bakaxel, tyvärr.
De har direkt samman koppling mellan fram- och bakaxel i fördelningslådan på lågväxeln, tyvärr.
Därför kan man inte säga att de har diffrentialspärr mellan axlarna.
Rubiconutförandet på TJ och JK har diffrentialspärrar i såväl fram som bakaxel.
De senares fördelningslådor har dessutom en lägre utväxling på lågväxeln.
Men det är inte fråga om någon "stenkrypare", men nog så viktigt om man monterar större däck.
En diffrential mellan axlarna, som går att låsa resp öppna även på lågväxeln är eftersträvansvärt och finns på modernare terrängbilar.
När det är trångt mellan träd och stenblock, eller när man kör uppför berghällar och måste svänga tvärt = fulla rattutslag är det ovärderligt med en fördelningslåda som tillåter att axlarna har möjlighet att rotera med skilda hastigheter.
Behovet av att köra med öppen mellandiffrential accentueras när man kör på is eller hårt packad snö.
Men det måste finnas möjlighet att låsa mittdiffrentialen = stelkoppla vid behov.
Slutsatsen är alltså att alla moderna riktiga terrängbilar har en fördelningslåda med mellandiffrential som går köra valfritt öppen eller låst.
Härutöver har, för att vara lite o t, Wrangler JK Rubicon en bra sak.
Nämligen från förarplatsen ur-/inkoppling av främre krängningshämmaren.
De har direkt samman koppling mellan fram- och bakaxel i fördelningslådan på lågväxeln, tyvärr.
Därför kan man inte säga att de har diffrentialspärr mellan axlarna.
Rubiconutförandet på TJ och JK har diffrentialspärrar i såväl fram som bakaxel.
De senares fördelningslådor har dessutom en lägre utväxling på lågväxeln.
Men det är inte fråga om någon "stenkrypare", men nog så viktigt om man monterar större däck.
En diffrential mellan axlarna, som går att låsa resp öppna även på lågväxeln är eftersträvansvärt och finns på modernare terrängbilar.
När det är trångt mellan träd och stenblock, eller när man kör uppför berghällar och måste svänga tvärt = fulla rattutslag är det ovärderligt med en fördelningslåda som tillåter att axlarna har möjlighet att rotera med skilda hastigheter.
Behovet av att köra med öppen mellandiffrential accentueras när man kör på is eller hårt packad snö.
Men det måste finnas möjlighet att låsa mittdiffrentialen = stelkoppla vid behov.
Slutsatsen är alltså att alla moderna riktiga terrängbilar har en fördelningslåda med mellandiffrential som går köra valfritt öppen eller låst.
Härutöver har, för att vara lite o t, Wrangler JK Rubicon en bra sak.
Nämligen från förarplatsen ur-/inkoppling av främre krängningshämmaren.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.