Jeep wrangler diff-lås

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

CleanUpGuy
Rutinerad
Inlägg: 491
Blev medlem: mån dec 27, 2010 22:25

Jeep wrangler diff-lås

Inlägg av CleanUpGuy » lör feb 12, 2011 15:52

Har Jeep Wranglern differential lås?
You can go fast, I can go anywhere 8)

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4403
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Inlägg av Marcus-84 » lör feb 12, 2011 16:06

Wrangler (YJ,TJ) har som dom flesta andra 4x4 mittdiff lås. Om det är Wrangler Rubicon(JK) du menar så har den difflås i axlarna också, den har även dana 44 fram å bak. Dom tidigare har klenare axlar, tror det är dana 30 fram å dana 35 bak.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

CleanUpGuy
Rutinerad
Inlägg: 491
Blev medlem: mån dec 27, 2010 22:25

Inlägg av CleanUpGuy » lör feb 12, 2011 16:18

ok, har inte dåm flesta terrängbilarna riktiga diff-lås?
You can go fast, I can go anywhere 8)

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » lör feb 12, 2011 17:37

-jocke- skrev:ok, har inte dåm flesta terrängbilarna riktiga diff-lås?
Beror helt på vad du menar med difflås.....


Många har ju "difflås" i fördelningslådan som gör att de driver 50/50 fram och bak (Mittdiff)


Desutu färre har diff spärrar i axlarna..
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Re: Jeep wrangler diff-lås

Inlägg av kalle » lör feb 12, 2011 18:06

-jocke- skrev:Har Jeep Wranglern differential lås?
Rubicon har...Diffspärr är nog en vanligare benämning förövrigt.

CleanUpGuy
Rutinerad
Inlägg: 491
Blev medlem: mån dec 27, 2010 22:25

Inlägg av CleanUpGuy » lör feb 12, 2011 18:07

ok
You can go fast, I can go anywhere 8)

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Inlägg av OBELIX » lör feb 12, 2011 23:08

Det blir "diff-lås" när man använder översättningsfunktionen. Diff-lock kallas det väl på utrikiska?

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

CleanUpGuy
Rutinerad
Inlägg: 491
Blev medlem: mån dec 27, 2010 22:25

Inlägg av CleanUpGuy » lör feb 12, 2011 23:10

jo diff lock är engelska
You can go fast, I can go anywhere 8)

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8511
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » fre feb 18, 2011 16:52

Jeep Wrangler YJ/TJ/JK har ingen mellandiffrential mellan fram- och bakaxel, tyvärr.
De har direkt samman koppling mellan fram- och bakaxel i fördelningslådan på lågväxeln, tyvärr.
Därför kan man inte säga att de har diffrentialspärr mellan axlarna.
Rubiconutförandet på TJ och JK har diffrentialspärrar i såväl fram som bakaxel.
De senares fördelningslådor har dessutom en lägre utväxling på lågväxeln.
Men det är inte fråga om någon "stenkrypare", men nog så viktigt om man monterar större däck.

En diffrential mellan axlarna, som går att låsa resp öppna även på lågväxeln är eftersträvansvärt och finns på modernare terrängbilar.

När det är trångt mellan träd och stenblock, eller när man kör uppför berghällar och måste svänga tvärt = fulla rattutslag är det ovärderligt med en fördelningslåda som tillåter att axlarna har möjlighet att rotera med skilda hastigheter.
Behovet av att köra med öppen mellandiffrential accentueras när man kör på is eller hårt packad snö.
Men det måste finnas möjlighet att låsa mittdiffrentialen = stelkoppla vid behov.

Slutsatsen är alltså att alla moderna riktiga terrängbilar har en fördelningslåda med mellandiffrential som går köra valfritt öppen eller låst.

Härutöver har, för att vara lite o t, Wrangler JK Rubicon en bra sak.
Nämligen från förarplatsen ur-/inkoppling av främre krängningshämmaren.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar