Otrevligt missljud från motorn(GC -96 med raksexan)(video)
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 23
- Blev medlem: lör okt 17, 2009 10:42
Otrevligt missljud från motorn(GC -96 med raksexan)(video)
Hej! Hört mig lite för på jeepsweden men kan ju fråga här också..
Min kära mor lånade i fjol bilen , en GC 96:a med raksexan.
När jag skulle flytta den på gården och startade kom det ett skramlande varvtalsberoende ljud framifrån. Tänkte direkt att det var nån remskiva eller generatorn som lät..
Men när jag öppnade huven och lokaliserade ljudet kommer det från motorn, ganska långt bak mot torpedväggen.
Man hör det tydligast på tomgång, när man kör överröstas det av andra ljud, men det låter även när man varvar upp på tomgång.. Låter som något ligger löst och skramlar runt typ.
Skruvat loss ventilkåpan , och hittade inga uppenbara fel. Allt satt fast och det lag inget löst. Satte dit ventilkåpan igen med några skruv, lät motorn gå samtidigt som jag öppnade oljepåfyllninngen och ventilhusventilationen, var for sig. Det lat precis lika dant.. tycker det borde låtit mer om ljudet kom från under ventilkåpan?
Ljudet kommer INTE från några remmar framför motorn iallfall. Later mer i bakkant. Låter inte som läcka från grenröret, mer mekaniskt.. Och inte låter det mer när man lägger sig vid växellådan. Det kommer från motorn..
Vad kan jag kolla mer?
MVH August
Min kära mor lånade i fjol bilen , en GC 96:a med raksexan.
När jag skulle flytta den på gården och startade kom det ett skramlande varvtalsberoende ljud framifrån. Tänkte direkt att det var nån remskiva eller generatorn som lät..
Men när jag öppnade huven och lokaliserade ljudet kommer det från motorn, ganska långt bak mot torpedväggen.
Man hör det tydligast på tomgång, när man kör överröstas det av andra ljud, men det låter även när man varvar upp på tomgång.. Låter som något ligger löst och skramlar runt typ.
Skruvat loss ventilkåpan , och hittade inga uppenbara fel. Allt satt fast och det lag inget löst. Satte dit ventilkåpan igen med några skruv, lät motorn gå samtidigt som jag öppnade oljepåfyllninngen och ventilhusventilationen, var for sig. Det lat precis lika dant.. tycker det borde låtit mer om ljudet kom från under ventilkåpan?
Ljudet kommer INTE från några remmar framför motorn iallfall. Later mer i bakkant. Låter inte som läcka från grenröret, mer mekaniskt.. Och inte låter det mer när man lägger sig vid växellådan. Det kommer från motorn..
Vad kan jag kolla mer?
MVH August
Senast redigerad av aggepanken den mån apr 25, 2011 1:28, redigerad totalt 1 gånger.
Det låter som ett vanligt fel på dessa.
Jag lokaliserade felet till den så kallade "flexplattan", fyller även funktion som startkrans.
Det är plåten som sitter mellan konverter och motor.
Har inte hört att det ska vara skadligt eller att det har havererat på grund av det.
Det du kan göra är att skruva bort plåten under mellan motor och låda och känna på och dra åt skruvarna som sitter i ett antal runt konvertern.
Det kan bli lite tystare då.
Lycka till
//John
Jag lokaliserade felet till den så kallade "flexplattan", fyller även funktion som startkrans.
Det är plåten som sitter mellan konverter och motor.
Har inte hört att det ska vara skadligt eller att det har havererat på grund av det.
Det du kan göra är att skruva bort plåten under mellan motor och låda och känna på och dra åt skruvarna som sitter i ett antal runt konvertern.
Det kan bli lite tystare då.
Lycka till
//John
-
- Användare
- Inlägg: 23
- Blev medlem: lör okt 17, 2009 10:42
Glömde ju posta länken till en video jag filmade.. http://www.youtube.com/watch?v=wUcKRSh_sZQ
-
- Användare
- Inlägg: 23
- Blev medlem: lör okt 17, 2009 10:42
-
- Användare
- Inlägg: 98
- Blev medlem: lör jun 12, 2010 20:46
- Ort: Göteborg och Boråsare imellanåt.
Tjena jag har en kvalificerad gissning på att det kan vara bultarna som håller svänghjulet i convertern på lådan som skakat loss.
Jag bytte låda på min xj i helgen för att den hade pajat. Motorn har låtit som en stenkross ett bra tag. Det var varv beroende med så jag tänkte att vi gasar tills det rasar eftersom jag hade fått tag i en annan motor.
När vi började släppa på kåpor mm så var 3 av fyra bultar lösa och nr fyra låg och skrammlade i svänghjulet och emot aluminium plåten mot lådan. När allv var loctightat och klart så spann motorn som en katt. Och det var ju blandade kännslor när man bytt vevlager i onödan på motorn och köpt en ny maskin i onödan. JAg kan rekomendera att släppa på startmotorn och den lilla alu plåten som sitter mot lådan och kolla bultarna. Dom ska vara låsta med loctight och dragna i ganska högt moment så kan du dra dom för hand så är det nog felet. Lycka till och hör gärna av dig med feed back vad det var. // Uffe
Jag bytte låda på min xj i helgen för att den hade pajat. Motorn har låtit som en stenkross ett bra tag. Det var varv beroende med så jag tänkte att vi gasar tills det rasar eftersom jag hade fått tag i en annan motor.
När vi började släppa på kåpor mm så var 3 av fyra bultar lösa och nr fyra låg och skrammlade i svänghjulet och emot aluminium plåten mot lådan. När allv var loctightat och klart så spann motorn som en katt. Och det var ju blandade kännslor när man bytt vevlager i onödan på motorn och köpt en ny maskin i onödan. JAg kan rekomendera att släppa på startmotorn och den lilla alu plåten som sitter mot lådan och kolla bultarna. Dom ska vara låsta med loctight och dragna i ganska högt moment så kan du dra dom för hand så är det nog felet. Lycka till och hör gärna av dig med feed back vad det var. // Uffe
Willys -47 projekt med 38,5" Superswamper