Manuella Frihjulsnav, i eller ur?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
- Ort: Söderhamn
- Kontakt:
Manuella Frihjulsnav, i eller ur?
Jag har skummat igenom forumet, och det verkar som man kan ha manuella frihjulsnav i lock-läge, även när fördelningslådan är i 2wd, för att så att säga vara förberedd om det skulle behövas 4wd, utan att man måste ut och vrida i dom.
Men det talas om ökad bränsleförbrukning och slitage.
Vad är det som slits?
Har man olja i axlarna osv, hur kan det bli slitage då?
Men det talas om ökad bränsleförbrukning och slitage.
Vad är det som slits?
Har man olja i axlarna osv, hur kan det bli slitage då?
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
Re: Manuella Frihjulsnav, i eller ur?
alla delar som rör sig slits mer eller mindre! men det är nog försummbart och mest synligt på tex drivaxeldamasker.
Känns som att spara soppa är den primära uppgiften
Känns som att spara soppa är den primära uppgiften
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: Manuella Frihjulsnav, i eller ur?
Jag kör med mina frihjulsnav i LOCK hela vintern,bra att kunna slita i 4wd när det behövs.
Jag märker ingen skillnad alls när dom är i, förutom att det driver fram då om man lägger i 4wd
Jag märker ingen skillnad alls när dom är i, förutom att det driver fram då om man lägger i 4wd
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
- Ort: Söderhamn
- Kontakt:
Re: Manuella Frihjulsnav, i eller ur?
Nu har jag inte hunnit jämföra, men det känns lite som om ökningen av bränsleförbrukning ochså är försumbar.
Har haft Explorer, Pajero, och Discovery alla med Autonav, och dom två förstnämda med 2wd-läge.
Explorern drog nästan lika mycket soppa i snitt som Discon trots 2wd. Bägge runt 1,8 L/mil eller mer.
Pajerosarna har bägge två varit billigare, runt 1,5 L/mil och snittet på Taron hittills har varit 1,25 L/mil, mestandels i 2wd-läge med urkopplade nav, och dubbade 265/75-15. Billigast hittills,men med minst motor ochså.
Och navens inverkan i frågan kan inte varit stor.
Har haft Explorer, Pajero, och Discovery alla med Autonav, och dom två förstnämda med 2wd-läge.
Explorern drog nästan lika mycket soppa i snitt som Discon trots 2wd. Bägge runt 1,8 L/mil eller mer.
Pajerosarna har bägge två varit billigare, runt 1,5 L/mil och snittet på Taron hittills har varit 1,25 L/mil, mestandels i 2wd-läge med urkopplade nav, och dubbade 265/75-15. Billigast hittills,men med minst motor ochså.
Och navens inverkan i frågan kan inte varit stor.
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
Re: Manuella Frihjulsnav, i eller ur?
Brukar ha dom i hela vintern o ur på sommaren.
På en höjd IFS så kan damskerna käkas upp rätt fort om man nöter mycket bil. Käka upp 3st damasker förförra vintern på vitaran.
PÅ min orginal 413 jag hade så gjorde det 0,1L/mil att koppla ur dom.
På en höjd IFS så kan damskerna käkas upp rätt fort om man nöter mycket bil. Käka upp 3st damasker förförra vintern på vitaran.
PÅ min orginal 413 jag hade så gjorde det 0,1L/mil att koppla ur dom.
I aim to misbehave
Re: Manuella Frihjulsnav, i eller ur?
jag hade kört utan dom i men va e det för bil dom sitter på?? har ju sånna på min cheva blazer och de tuggar inte alls så mycket vid daglig körning... men ska bilen användas på vinten?? mvh
lift your truck fat chicks can´t jump!
Re: Manuella Frihjulsnav, i eller ur?
Sommar av och vinter i.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Re: Manuella Frihjulsnav, i eller ur?
I både sommar o vinter även på dodgen som nästan bara körs på väg, dock många dåliga vägar.
Men det beror mycket på att pickuperna väger så lite bak när de är tomma, så man tar sig inte så långt på 2wd.
Det är så retligt om man "bara" ska backa ut på en åker för att vända, och börjar slira
Ska jag ut på någon långkörning brukar jag dock lägga ur dem.
Men det beror mycket på att pickuperna väger så lite bak när de är tomma, så man tar sig inte så långt på 2wd.
Det är så retligt om man "bara" ska backa ut på en åker för att vända, och börjar slira

Ska jag ut på någon långkörning brukar jag dock lägga ur dem.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
- Ort: Söderhamn
- Kontakt:
Re: Manuella Frihjulsnav, i eller ur?
Taro -91, och den ska användas året runt! Men särskilt på vintervägar..Rössvik skrev:jag hade kört utan dom i men va e det för bil dom sitter på?? har ju sånna på min cheva blazer och de tuggar inte alls så mycket vid daglig körning... men ska bilen användas på vinten?? mvh
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!