Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Wild_Devil
- Guru
Morrn.
Vet inte riktigt vart jag skall lägga denna tråden men helt klart är det ett SKIT att den har pajjat..
Har ett Grävaggregat bakpå min Volvo BM350 som ska vara tillverkat på Vaggeryds Mekaniska verkstad MEN det liknar dom tidiga Hymas aggen mycket.
Dock så bökade jag sönder nedersta sprinten på grävarmen (Lila markerad) nyss då jag skulle ta mig upp ur lersmacket så hoppas nån här kan ge mig bra råd och tips på vart jag kan få tag i en ny sprint eller kanske det finns nån expander-sprint som kan tänkas passa och som man kan byta till??
Har lagt in en tråd på Maskinist-forumet men inte fått nån respons än och vet ju att det finns många här med med det intresset/jobbet så..
Hoppas på tur så länge och tack på förhand.
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..

-
sverker
- Rutinerad
En expanderbult bör lösa problemet men u får nog plocka loss sprinten och mäta upp den för att kunna ta fram ersättare. Titta på
http://www.expandersystem.com/
-
Wild_Devil
- Guru
sverker skrev:En expanderbult bör lösa problemet men u får nog plocka loss sprinten och mäta upp den för att kunna ta fram ersättare. Titta på
http://www.expandersystem.com/
Tackar..
Jo,det kommer jag göra å damma av mikrometrarna..
Men vill inte börja riva för hårt i det innan jag fått tag i nåt att ersätta det med..
Vet inte riktigt hur jag skall palla upp armen bak stadigt än då jag tar ur sprinten..
Men halva ligger ju löst bredvid så den kan mäta dia på iallafall..men osäker på om den är samm hela vägen igenom så..
/R

-
Nilsson_Furuvik
- Användare
av Nilsson_Furuvik » tis jan 03, 2012 0:08
Du kan prata med Dan på Ledlager.se också han tillverkar expanderbult för att ersätta gamla dåliga bultar tiil dom flesta märken. Inte säkert att han har färdiga men får han bara måtten gör han en ny som passar. Har du svårt att mäta brukar han kunna komma ut och mäta på din maskin. Lycka till.
Jag brukar va dålig på att sätta ut punkter när jag skriver så här kommer några att klistra in efter behag.
..........
Nissan KC -86
Nissan KC -92
Nissan KC -88
Nissan KC -90
"Willys"valp -68
-
Marcus
- OffroadGeek
-
Kontakt:
Tråd rensad, är ju en äkta topic som ts frågar om, då kan vi hålla borta dravlet...
-
Wild_Devil
- Guru
Marcus skrev:Tråd rensad, är ju en äkta topic som ts frågar om, då kan vi hålla borta dravlet...
Näää...vad har jag nu missat..
Jag tål att höra det så men "You are the Boss.."
/R

-
OBELIX
- OffroadGeek
Jag har fixat material till en ny axel på en skotare som går dagligen i skogen- och med tanke på din maskin tror jag inte den gör det. Vart jag vill komma är att en axel som håller i många år framöver kan jag fixa fram om jag bara får måtten av dej. Troligtvis är materialet i "öronen" uppglappade också så viss bearbetning kommer att krävas. Om du nu inte väljer att bussa om lagren vilket kanske är den bästa metoden. Men det kräver att du är vän med svetsen och vill pula lite själv.
Vill du ha min hjälp så ta det via ett PM så löser vi det. Transport till Köping går att ordna då en jobbarkompis är därifrån och åker ofta upp dit. Han är president i No Cach MC så du kanske känner till han.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
henke_99
- 4x4xnerd
Wild_Devil skrev:Marcus skrev:Tråd rensad, är ju en äkta topic som ts frågar om, då kan vi hålla borta dravlet...
Näää...vad har jag nu missat..
Jag tål att höra det så men "You are the Boss.."
/R
Snack om bultars och skruvars "vara eller inte vara"... (nu igen

)
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
Wild_Devil
- Guru
OBELIX skrev:Jag har fixat material till en ny axel på en skotare som går dagligen i skogen- och med tanke på din maskin tror jag inte den gör det. Vart jag vill komma är att en axel som håller i många år framöver kan jag fixa fram om jag bara får måtten av dej. Troligtvis är materialet i "öronen" uppglappade också så viss bearbetning kommer att krävas. Om du nu inte väljer att bussa om lagren vilket kanske är den bästa metoden. Men det kräver att du är vän med svetsen och vill pula lite själv.
Vill du ha min hjälp så ta det via ett PM så löser vi det. Transport till Köping går att ordna då en jobbarkompis är därifrån och åker ofta upp dit. Han är president i No Cach MC så du kanske känner till han.
SKREV OBELIX
Låter guld ! !
Blir rivning i helgen tidigast då barnen åker till sin mamma och jag får över en polare hit att hjälpa.
Skall kolla och fundera på hur man bäst pallar upp bommen och håller den still då man ta ut resterna av tappen.
Vill ju inte att den glider iväg eller rör på sig så det blir problem senare med ihopmonteringen.
Och skall försöka ta nån bild på det med då..
/R

-
henke_99
- 4x4xnerd
Angående fixering av kranen, sträck ut den helt så kan den inte röra sig framåt eller bakåt. upp o ner kan du sen styra enkelt med en domkraft. Alternativt ställa den nånstans så du kan lyfta i den med ett lyftblock eller liknande. Eftersom tydligen halva tappen redan är loss? så är den ändå förmodligen redan något förskjuten ur sitt läge så den i vilket fall måste röras lite för att man ska få dit en ny tapp.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
pini
- Rutinerad
kolla med bm trading eller ekedalens maskin
ekedalen borde ha slagit ihjäl några sådana gamla grävare så dom kan säkert ha expanderbult e ju bra men de kostar lite flis gav 8000 för två st till daewoon en lite söt 5 tonare
finns ju även faltruck i falköping och tk traktordelar
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0
-
Wild_Devil
- Guru
pini skrev:kolla med bm trading eller ekedalens maskin
ekedalen borde ha slagit ihjäl några sådana gamla grävare så dom kan säkert ha expanderbult e ju bra men de kostar lite flis gav 8000 för två st till daewoon en lite söt 5 tonare
finns ju även faltruck i falköping och tk traktordelar
Har kollat lite snabbt på expandersprint men dom var tvungna att ha måtten så dom får jag kolla närmare med efter helgen.
TK har jag handlat av 2ggr och är missbelåten så där handlar jag helst inte igen..
Men får kolla med dom andra firmorna + En som jag blev tipsad om neråt i Skåne som jag hadla av sist som var kanonbra att göra med...Laholm tror jag dom hete..
Blir krafttag efter helgen då jag rivit isär och mätit och kolla nogare vad som blir bästa lösningen..
Jättetack för all hjälp så länge..
/R

-
pini
- Rutinerad
laholms traktordemontering menar du
dom eller ekedalen harrstedt i ekedalen har skrotat stora mängder volvo av alla möjliga konstiga slag
sen så hade dom nån bra kontakt förr på volvo så mycket överblivna grejer har hamnat där
http://www.ekedalensmaskin.se/
finns nån runt helsingborg också, en dansk som ska ha mycket grejer men ja vet inte va han heter tyvärr han har skrotat mycket grävmaskiner och dumprar han slägger aldrig något så
ja tror de va helsingborg men inte hundra riktigt
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0
-
Wild_Devil
- Guru
Tack för tipsen.
Fick över en dundermek nyss så nu är sprintern lös och armen ligger stadigt.
Har mailat flera firmor om ev beg sprint och även om expaner så får se pris och ev möjlighet där.
Annars så blir det att tillverka en själv/nyttja firmor/kontakter att fixa till en.
Funderingen nu är väl OM det behöver vara klämmande funktion på sprintern för att undvika att bommen glipar isär sen eller om det bara är till för att inte sprintern skall röra sig i bommen och slita utan att den bara skall snurra i mitten vid bussningen...
Lite olika ideer på det..
Dock så ser gamla sprintern ut så här nu..
Ritning/mått kommer senare..
/R

-
Wild_Devil
- Guru
Och såhär blir måtten att fixa till en sprint efter..
/R