Gat-Jeep?

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Gat-Jeep?

Inlägg av AlterEgo » sön mar 04, 2012 21:03

Jag när en idé om att köra Jeep även i veckorna och då huvudsakligen på asfalt.

Hur mycket man man SÄNKA en ZJ? XJ kan vara intressant, men jag tror att ZJ:n lämpar sig bättre dels beroende på utbudet och dels beroende på skruvfjädrarna. Så dit med kortare hårdare fjädrar och dämpare, kraftigare krängningshämmare och hjul med mycket fälg och lite däck. Sen skall det väl gå att svänga med den också.

Helsvart och mörka rutor och minimalt med pynt blir en passande outfit. Effektmässigt räcker originalspisarna, 360:n är väl det starkaste alternativet om man inte skall ha en nyare med Hemi men då rusar kostnaderna iväg.

Såväl glada tillrop som skamliga förslag välkomnas...
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Gat-Jeep?

Inlägg av OBELIX » sön mar 04, 2012 22:19

Så jäkla fel- men ändå rätt på nåt sätt.... Kör hårt och visa oss resultatet sen!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Gat-Jeep?

Inlägg av AlterEgo » mån mar 05, 2012 6:12

OBELIX skrev:Så jäkla fel- men ändå rätt på nåt sätt....
Du har fattat PRECIS exakt varför...
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Gat-Jeep?

Inlägg av Danne » mån mar 05, 2012 6:14

Blir det en fet baslåda också och kanske lite neon under?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Re: Gat-Jeep?

Inlägg av kalle » mån mar 05, 2012 6:32

Jag hade en gammal chef för en tio år sen som hade en zj...

Sänkt, fyra avgasningsrör,feta skärmbräddare och fläskiga treeker fälgar. Den var även svart,behöver det tilläggas att det var tyskimport?!

Jag tycker inte det är ball och den var förvånande svajjig i fjädringen konstigt nog....

BertilLindgren
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: lör dec 18, 2010 22:06
Ort: Kungslena
Kontakt:

Re: Gat-Jeep?

Inlägg av BertilLindgren » mån mar 05, 2012 8:28


Lille-bror
Rutinerad
Inlägg: 427
Blev medlem: tor nov 05, 2009 19:08
Ort: Huddinge

Re: Gat-Jeep?

Inlägg av Lille-bror » mån mar 05, 2012 15:19

Bild

Sådär!!! som sagt SÅ fel men ändå så rätt...
Jeep Cherokee -XJ -97 33" Cooper STT 3,5" Rubicon. SÅLD
Jeep Grand Cherokee Limited Edition -97 32" Cooper STT 5" Rubicon.
Jeep Cherokee XJ -91 35" Cooper STT 6,5" Rough Country.

Machodiver
Användare
Inlägg: 19
Blev medlem: ons feb 27, 2008 9:36
Ort: Lidköping

Re: Gat-Jeep?

Inlägg av Machodiver » tis mar 06, 2012 14:36


AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Gat-Jeep?

Inlägg av AlterEgo » tis mar 06, 2012 22:40

Machodiver skrev:Här är ett bra projekt annars 8) http://www.blocket.se/malmo/Trimmad_jee ... ?ca=13&w=3
Ojojoj vad det suger... Ett bra utgångsläge!

Men jag funderat på det där med sänkning. Man kanske skulle ta ett par portalaxlar från en TGB och vända dom? Har för mig att portalhusen går att ta av från axlarna... Då lär den komma mycket närmre backen. Skärmar och sånt måste ju ändras en del och fälgarna lär bli nåt alldeles extra om man inte skall ha diffklumparna som scrapers. Och sen lär ju framhjulsvinklarna bli helt uppåt väggarna, men problem är till för att lösas.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Re: Gat-Jeep?

Inlägg av 4x4power » tis mar 06, 2012 22:51

AlterEgo skrev: Man kanske skulle ta ett par portalaxlar från en TGB och vända dom?

För det första tror jag den skulle bli alldeles för låg, klumpen skulle troligen skrapa i hela tiden..
För det andra kostar de mer än vad en hel grand cherokee kostar, räkna med 25 000kr för två axlar..
För det tredje så blir det med säkerhet mycket enklare och bättre för din del att bygga om fjädringen så du får ner den så mycket som du önskar..
För det fjärde, lämna de få portal axlarna som finns till dem som ska bygga Offroadbilar istället och lägg de pengarna på att preppa motorn bla :twisted:

Bara vad jag tycker :tumbup:
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Skriv svar