Chevrolet Duramax

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Joel_Vbg
4x4xnerd
Kontakt:

Re: Chevrolet Duramax

Inlägg av Joel_Vbg » ons maj 30, 2012 12:28

En rejäl bil du skaffat dig nu Chrille! :tumbup:

Ett rejält ras med.... :roll: Hoppas det löser sig och att gamla ägaren kanske hjälper till lite.

Mvh
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Chrille_91
Veteran

Inlägg av Chrille_91 » ons maj 30, 2012 19:21

Marcus-84 skrev:Den bilen har jag sett många gånger å har vart sugen på den läääänge men har inte kommit till skott bara :D För små däck bara ;) Kanske Bushwackers fetaste cut-out skärmar å 38" däck? :D

Jaså du :lol:

De e ju redan 35or på så de får räcka. Visst vore de snyggt me typ 38" däck men inte värst funktionellt då utväxlingen skulle bli ännu mer fel än nu och framförallt priset på såna däck, den kommer användas som arbetsbil jämt plus förmodligen dragbil till träffar så de kommer ju bli några mil...
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

Chrille_91
Veteran

Inlägg av Chrille_91 » ons maj 30, 2012 19:23

Ja nu har jag diskuterat med den förra ägaren och han gick med på att betala hälften på en ny låda, dock kan inte jag beställa lådan utan de måste den förra ägaren göra bara för att han ska få fakturan på lådan så nu går de ytterligare en dag innan den nya lådan blir beställd :aargh:

Men är det problem med spridarna så borde väl inte motorn levt så länge som den har? (24000mil)
Och hur skulle jag i så fall kunna kolla upp om de e nåt vajsing me spridarna?
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.

sverker
Rutinerad

Inlägg av sverker » ons maj 30, 2012 22:10

Chrille_91 skrev:Men är det problem med spridarna så borde väl inte motorn levt så länge som den har? (24000mil)
Och hur skulle jag i så fall kunna kolla upp om de e nåt vajsing me spridarna?
Snabb googling gav följande, från http://www.duramaxforum.com/forum/01-04 ... ors-2.html:
Duramaxforum skrev:From what I have gleaned after owning an 02 for a year and a half, the cause of the bad injectors is a faulty design on GM's part, which is why they came out with the recall. Others can interject their thoughts here also (but it is my understanding that the injectors usually go bad on the Duramax's around 150,000 miles with normal usage). I also hear that certain things can extend the life of the injectors, or decreasing the chance of failure, like lift pumps "more specifically not getting into a situation where your fuel pressure is low at the injectors", running fual addatives that lubricate the injectors and things like this.

If you are looking for the symptoms of injectors going bad I think there are two main ones, most common seems to be fuel in the crank case, and I think ankother one is excessive smoke from the exhaust. Again, hopefully some of the other guys on here can weight in on this because a lot of them have much more experience than I but hopefully this helps out.
150,000 miles = 24000 mil... Jag vill inte måla fan på väggen men det finns ingen bil som är utan problem och om man tar reda på vilka som är typfelen och håller koll på dem så kan man spara ganska mycket pengar.

Här är några länkar till:
http://www.dieselplace.com/forum/showth ... p?t=304674
http://dmaxstore.com/index.php?main_pag ... o4mgne32r0
http://www.dieselbombers.com/chevy-gmc- ... hints.html

Chrille_91
Veteran

Inlägg av Chrille_91 » tis jun 12, 2012 21:03

Vad jag har läst i länkarna så är det ingen fara för motorn i sej om spridarna blir kassa om man bara håller koll på oljan så den inte luktar diesel. Dom symptomen som de står om där har jag inga av heller så det är bara att hålla tummarna på att dom håller annars finns andra spridare på andra sidan pölen för typ 15000kr istället för i sverige där renoverade går på 40000kr.

Den nya fördelningslådan har inte kommit än heller så jag fick ett mekanfall så de fick bli vinchmontering så länge.

Bra med ett gammalt vinchfäste till en vitara som gick hyfsat lätt att modifiera till chevafäste istället.
Bild

Kapa ur lite plast bara sen kommer knappt vinchen synas :)
Bild
Opel Calibra turbo 4x4.

kalle
Guru

Inlägg av kalle » tis jun 12, 2012 21:07

Blev ju bra fast det knappt inte syns :mrgreen:

Hoppas du får lådan snart,du har ju knappt provkört nya åket.

olle67
Veteran

Inlägg av olle67 » lör jun 16, 2012 11:10

Behöver du hjälp med lådan eller motorn,så kan ja varmt rekommendera pojkarna på Allison i Bollebygd,mkt trevliga o mkt kunniga....sen att dom tycker att Allison lådan är en skit låda,de beror på att dom aldrig får laga nån,dom går aldrig sönder, där tjänar dom inte mkt pengar,:mrgreen: dom har haft ett låd ras berätta dom,då hade nån ägare glömt dra trågpackningen så den gick tom på olja..Hade själv en 2001 1år,saknar den ibland..gick som ett skott.. :tumbup:
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

Chrille_91
Veteran

Inlägg av Chrille_91 » lör jun 16, 2012 11:14

olle67 skrev:Behöver du hjälp med lådan eller motorn,så kan ja varmt rekommendera pojkarna på Allison i Bollebygd,mkt trevliga o mkt kunniga....sen att dom tycker att Allison lådan är en skit låda,de beror på att dom aldrig får laga nån,dom går aldrig sönder, där tjänar dom inte mkt pengar,:mrgreen: dom har haft ett låd ras berätta dom,då hade nån ägare glömt dra trågpackningen så den gick tom på olja..Hade själv en 2001 1år,saknar den ibland..gick som ett skott.. :tumbup:

De kan ju vara bra att veta om de blir krångel med nånting :beer:

Ja man ska ju inte precis säga att dom är trötta fastän att dom väger över 3 ton :D
Opel Calibra turbo 4x4.

olle67
Veteran

Inlägg av olle67 » lör jun 16, 2012 11:21

Han berätta att de vanligt med ras på fördelnings lådan på dom tidiga Duramax,de beror på att de sitter ett lager i sidan på lådan som ger upp,sen börja de äta upp lådan inifrån o till slut är de hål i sidan o lådan rasar fort,kanske de som hänt på din,ring dom o hör,dom har mkt bra tips,mm...
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

Chrille_91
Veteran

Inlägg av Chrille_91 » sön jun 17, 2012 0:10

olle67 skrev:Han berätta att de vanligt med ras på fördelnings lådan på dom tidiga Duramax,de beror på att de sitter ett lager i sidan på lådan som ger upp,sen börja de äta upp lådan inifrån o till slut är de hål i sidan o lådan rasar fort,kanske de som hänt på din,ring dom o hör,dom har mkt bra tips,mm...

Ja jag har kollat runt lite på internet o de va standardfelet som har rasat min låda och jag har fått hem en renoverad som oxå har haft samma fel för de va svetsat på huset där de brukar gå hål i dom men nu hoppas jag att de funkar i mååånga mil till :D
Opel Calibra turbo 4x4.

Chrille_91
Veteran

Inlägg av Chrille_91 » sön jun 17, 2012 21:47

Jahopp då var vinchmonteringen klar iaf :D

Bild

Bild

Bild

Men sen när jag va ute o åkte så havererade balken till torsionsstavarna så nu blir de reparationer igen :aaah:
Jag har kollat på den balken och tyckt att den såg väl klen ut till en sån stor o tung bil o tyckt att de va konstigt att den håller o uppenbarligen så gjorde den inte de.
Opel Calibra turbo 4x4.

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » sön jun 17, 2012 23:07

Det vore intressant med en bild på hur balken havererade, är den nerflyttad?
Hur tjockt material är det i bottenplattan till vinschen förresten?
Det blir lätt väldigt klent när det är helt platt.

Chrille_91
Veteran

Inlägg av Chrille_91 » mån jun 18, 2012 21:20

Grottulf skrev:Det vore intressant med en bild på hur balken havererade, är den nerflyttad?
Hur tjockt material är det i bottenplattan till vinschen förresten?
Det blir lätt väldigt klent när det är helt platt.
Ja balken sitter i ett nytt fäste under ramen istället för mitt på ramen.
Plattan till vinchen har jag för mej e 8mm (inte klenare iaf) och på en sån bil så blir de ju inte så värst extrema vinklar med vinchen så jag tror inte att de borde vara några problem me de, visst de kan svikta lite upp och ner men inget som borde göra nåt. De hade ju helt klart vart skillnad om de hade vart på en skogsbil.
Opel Calibra turbo 4x4.

Chrille_91
Veteran

Inlägg av Chrille_91 » mån jun 18, 2012 21:30

Här kommer lite bilder på hur de hade gått sönder och förstärkningar.

Halva örat fattas.
Bild

Förstärkningar sitter på både höger och vänster sida då båda var spruckna.
Baksidan
Bild

Framsidan
Bild

Det var även diverse små sprickor bakom mina förstärkningar som först svetsades igen så kommer det gå sönder igen så blir de på nåt helt annat ställe iaf.
Opel Calibra turbo 4x4.

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » mån jun 18, 2012 22:59

Å tusan du vad klent det såg ut där :shock:
Jag hade aldrig hört talas om detta problemet på GMT400 bilarna,
men detta var ju en helt annan konstruktion ser jag nu

Skriv svar