motorbyte?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

motorbyte?

Inlägg av volvorobban86 » tis okt 30, 2012 22:35

Har med stor sannolikhet byt bort min 850 mot en firebird med . 2,8 l v6 -87a

Ja då till min fråga vad skulle bilprovningen säga om det råkade sitta en tex 305a ?

Drömmen vore en 6,2 diesel :mrgreen:

Vet inte hur ni andra känner men jag känner ju spontant att man förväntar sig v8 under huven på en firebird.
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: motorbyte?

Inlägg av sleeper_86 » ons okt 31, 2012 7:30

De e väl mer standard med V8 än sur 6a i mina ögon iaf. Jag hade bytt å spelat dum.
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

P:W
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: tor nov 26, 2009 10:55
Ort: Stöde

Re: motorbyte?

Inlägg av P:W » tor nov 01, 2012 9:03

volvorobban86 skrev:Har med stor sannolikhet byt bort min 850 mot en firebird med . 2,8 l v6 -87a

Ja då till min fråga vad skulle bilprovningen säga om det råkade sitta en tex 305a ?
Bilprovningen säger inte ett shait. -87 Firebird kunde fås med både 305 och 350 så det är bara att få tag på en ny motor, hiva i den och regbesikta.

Värsta motorn som kunde fås -87 var 350 TPI ( L98 motorn ) på 225 hästar och 450Nm


Här är en tråd på thirdgen.org som täcker just byte V6 --> V8
http://www.thirdgen.org/techboard/engin ... -read.html
volvorobban86 skrev: Vet inte hur ni andra känner men jag känner ju spontant att man förväntar sig v8 under huven på en firebird.
Mjo, original V6 med 135 hästar och 215 Nm i en Firebird är lika upphetsande som en flodhäst i stringtrosor. Dock finns en specialmodell med V6 1989 som har turbo från fabrik ( TTA - Turbo Trans AM ) som har 250 hästar och 460Nm. Den skulle man överleva att äga. Men då det bara byggdes 1550 stycken så är originalbilarna varken enkla att hitta eller billiga att köpa så man får nöja sig med att köra en sur-v8 :lol:
If it moves and it shouldn’t – Duct tape
If it doesn’t move and it should – WD-40

1977 IH Scout II
1987 Chevrolet Camaro

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: motorbyte?

Inlägg av Lasse Suzican » tor nov 01, 2012 10:45

P:W skrev:Mjo, original V6 med 135 hästar och 215 Nm i en Firebird är lika upphetsande som en flodhäst i stringtrosor.
Tror inte en ensam pilsk flodhästhane håller med dig där..... :mrgreen:
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1020
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: motorbyte?

Inlägg av sebringZ28 » lör nov 03, 2012 19:52

Du har en ganska stor chans att torska hos bilbekämpningen, dom har allt för ofta en skrämmande bra koll på vilka maskiner som hör i hop med motor koder i VIN, för att inte prata om hos polisen efter vägen. Vet tom folk som torskat med då dom bytt från 305 TPI till 350 TPI. och nej, även om du har en TH700 låda bakom sexan så kommer den inte att gilla en 305'a och sitter den en TH200-4R (tror inte dom höll på med så länge i f-body utan turbo dock, så kommer du behöva byta kardan och ev transsmissionsbalk med.

Dessutom,, Att byta motor och låda i en 3 gen f-body, inkl avgas, fjädrar och dämpare fram, kyl och allt som hänger med, kabelpiska, instrument cluster och dylikt,,,, då har du snabbt lagt ut 20.000 sek på en bil som inte är värd mycket mer än 30.000, plus avsevärt med timmar,, billigare att köpa en med åtta direkt. Anledningen till att nån byter bort den är för mig som f-body tok uppenbar, den är SVÅRSÅLD om jag uttrycker mig försiktigt.

Tro nu inte att jag bara vill sänka din ide, men jag tycker det vore synd att du blir stående med ett halvfärdigt projekt som inte är värt nått, så jag vill varna dig.
Men ger du dig på det, så gäller att att hitta en drivlina ur en 87-92'a billigt, du kommer inte ha det lätt att regga om den desvärre, den är för ny för att man skall få åberopa "att det fanns i karossen" principen.

Eller så köper du dubbdäck till den och har en sladdvänlig vinterbil!! :jump: Dock med allra största säkerhet med öppen diff så bra däck blir ett krav. ;-)

Kolla in på tex camaroforumet.se för tips och trix.

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Skriv svar