Köra med överlass

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Chrille_91
Veteran

Köra med överlass

Inlägg av Chrille_91 » ons apr 03, 2013 21:14

Om man till exempel har en lätt lastbil med totalvikt på 3500kg men kanske har lass så den väger totalt 4100kg vad kan hända då om man blir stoppad?

Och ni som tycker att man ska skaffa c-kort behöver inte bekymra sej om att skriva en massa kommentarer om det.
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

Rössvik
Veteran

Re: Köra med överlass

Inlägg av Rössvik » ons apr 03, 2013 21:42

det blir dyrt det..... :poke:
lift your truck fat chicks can´t jump!

Mika_karlsson
Hemmastadd

Inlägg av Mika_karlsson » ons apr 03, 2013 22:11

Du skulle få några kronor i böter och har du otur får du lasta av innan du åker vidare. Tror risken är rätt liten att åka dit det är väldigt sällan de väger.
2 st Toyota Landcruiser lj70
Scania lbs 110 super 6x2
Volvo n86 4x2
Toyota hilux bruksbil
Kawasaki z1000

MattisH
Guru

Inlägg av MattisH » ons apr 03, 2013 22:15

Mika_karlsson skrev:Du skulle få några kronor i böter och har du otur får du lasta av innan du åker vidare. Tror risken är rätt liten att åka dit det är väldigt sällan de väger.
Det trodde en bekant också tills han blev stoppad av en trafipaxare som drog ut en mobil våg ur bakluckan som han fick köra upp på. Just den här gången klarade han sig, men i vanliga fall hade det gått helt åt pipsvängen eftersom bilen alltid brukade vara lastad betydligt mer än dom lagliga kilona..
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Tony
Forumräv

Inlägg av Tony » ons apr 03, 2013 22:32

under 3500 kg behövs inget C.

Sen tror jag det är billigare att köra med överlass än otillåten fordonskombination, tex en bil på 3500 kg får bara dra 750 kg på B kort, har du då en kärra som har total vikt på 750kg men lastar 1000 kg så är det bättre än att ha en kärra med total vikt 1000 kg och lasta lagligt för då blir det böter för olovlig körning som kan ge prick på kortet.

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » tor apr 04, 2013 9:36

Givande svar här :roll: Frågeställningen var ju vad som kan hända om en bil med totalvikt på 3500 kg väger 4100 kg om man blir stoppad. Några släp var det inte fråga om, eller vad som var minst olagligt att köra...

Har kollat upp lite via goooogle och enligt vad jag hittade kan det bli 2000 kr i böter. Vet inte om det kan bli mer om man dessutom överskrider max axelbelastning på bilen, det fanns såna bötesbelopp med...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

MattisH
Guru

Inlägg av MattisH » tor apr 04, 2013 9:48

http://www.infoblogg.se/boter-vid-overlast" onclick="window.open(this.href);return false;
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

yota
Forumräv

Inlägg av yota » tor apr 04, 2013 11:44

Om axeltrycken tillsammans är samma som totalvikten och om jag tolkar allt rätt kan det bli 5000:- i böter + överlastavgift på 2400:-
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm

3500
Hemmastadd

Inlägg av 3500 » tor apr 04, 2013 13:34

Jag skulle vara mer oroad över att försäkringen inte täcker något, kan bli otroligt dyrt.
Mvh, Daniel

dareallinkan
Användare
Kontakt:

Inlägg av dareallinkan » tor apr 04, 2013 15:54

nu framgick det inte om chauffören hade/har c-kort men om personen i fråga bara har b-kort och kör en lb reggad lastbil med överlass, räknas inte lätt lastbil med överlass som tung? för om det skall vara lb så krävs ju enmaxvikt på 3500:- och överstiger den det så innebär det väl att det blir tung?! (givetvis beroende på vad det är för typ av bil) för 3500kg är ju bara totalvikten detta innebär ju inte att lastbilen inte får lasta mer lagligt! eller är jag helt ute och cyklar? för om personen i fråga inte har c-kort och det räknas som tung vilket kräver c kort så får ju detta inte framföras överhuvudtaget och då blir det ju otillåten körning (elr va det nu heter) ?!
MvH // Mathias

det är inte farten som dödar det är smällen!
it's not the fart that kills it's the smell

Kasken
Rutinerad

Inlägg av Kasken » tor apr 04, 2013 17:32

dareallinkan skrev:nu framgick det inte om chauffören hade/har c-kort men om personen i fråga bara har b-kort och kör en lb reggad lastbil med överlass, räknas inte lätt lastbil med överlass som tung? för om det skall vara lb så krävs ju enmaxvikt på 3500:- och överstiger den det så innebär det väl att det blir tung?! (givetvis beroende på vad det är för typ av bil) för 3500kg är ju bara totalvikten detta innebär ju inte att lastbilen inte får lasta mer lagligt! eller är jag helt ute och cyklar?
Ja, du är helt ute o cyklar!

Ett fordon kan ALDRIG kräva olika behörigheter att framföra beroende på hur tungt det är lastat, punkt.

Det är ALLTID TOTALVIKTEN som avgör vad för behörighet det krävs för att får framföra ett fordon.

Ett fordon får ALDRIG lastas så att bruttovikten överstigen totalvikten, oavsett fordon, oavsett körkortsbehörighet på föraren.

Allt detta borde vara självklart....

LUS
Rutinerad

Inlägg av LUS » tor apr 04, 2013 18:18

Tyvärr är det så att om fordonet väger mer än 3500 kg vid vägning så fodras C körkort! Jämför med en trimmad moppe: Du får även böta för olovlig körning (inget mc kort), oregistrerad mc och fel försäkring. har kollat lite idag med olika kombinationer etc och anmälde mig till en kurs i E behörighet. Då kan jag köra vilken kärra jag vill bakom husbilen, dvs om den väger max 1700 kg som bilen/kroken är godkänd för! Blir billigare än att köpa en 1500 kg bil och ha 2 bilar till varje träff etc.

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » tor apr 04, 2013 18:46

LUS skrev:Tyvärr är det så att om fordonet väger mer än 3500 kg vid vägning så fodras C körkort! Jämför med en trimmad moppe: Du får även böta för olovlig körning (inget mc kort), oregistrerad mc och fel försäkring.
Jag är inte så säker på det där. En trimmad moppe har du ju ändrat så att den går snabbare än din "konstruktiva hastighet". En bil med överlass har man ju bara lastat mer än tillåtet på. Borde kunna jämföras med att man åker dit för olovlig körning med en moppe om men lägger i friläge i en nerförsbacke så man kommer upp i högre fart än tillåtet...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Kasken
Rutinerad

Inlägg av Kasken » tor apr 04, 2013 20:42

LUS skrev:Tyvärr är det så att om fordonet väger mer än 3500 kg vid vägning så fodras C körkort! Jämför med en trimmad moppe: Du får även böta för olovlig körning (inget mc kort), oregistrerad mc och fel försäkring. har kollat lite idag med olika kombinationer etc och anmälde mig till en kurs i E behörighet. Då kan jag köra vilken kärra jag vill bakom husbilen, dvs om den väger max 1700 kg som bilen/kroken är godkänd för! Blir billigare än att köpa en 1500 kg bil och ha 2 bilar till varje träff etc.
Hoppas du lyssnar mer på den som lär ut teorin nu när du går kursen för BE, för jag tror nog du tog en tupplur eller nått när du läste om detta när du tog ditt B-kort.

Så enligt din teori så borde man få köra en tung reggad Merca Sprinter med totalvikt 4000kg på B-kort om man bara inte lastar den så att bruttovikten kommer upp över 3500kg?? Du hör ju själv hur jävla tattigt det låter.... ett fordons bruttovikt kan aldrig avgöra viken körkortsbehörighet som krävs för att köra det.

Det är ALLTID ALLTID ALLTID i ALLA lägen fordonets TOTALVIKT som avgör viken behörighet som krävs för att köra det, spelar ingen roll om det är olastat, fullastat eller överlastat.

sj410
Rutinerad

Inlägg av sj410 » tor apr 04, 2013 21:16

Kasken skrev:
LUS skrev:Tyvärr är det så att om fordonet väger mer än 3500 kg vid vägning så fodras C körkort! Jämför med en trimmad moppe: Du får även böta för olovlig körning (inget mc kort), oregistrerad mc och fel försäkring. har kollat lite idag med olika kombinationer etc och anmälde mig till en kurs i E behörighet. Då kan jag köra vilken kärra jag vill bakom husbilen, dvs om den väger max 1700 kg som bilen/kroken är godkänd för! Blir billigare än att köpa en 1500 kg bil och ha 2 bilar till varje träff etc.
Hoppas du lyssnar mer på den som lär ut teorin nu när du går kursen för BE, för jag tror nog du tog en tupplur eller nått när du läste om detta när du tog ditt B-kort.

Så enligt din teori så borde man få köra en tung reggad Merca Sprinter med totalvikt 4000kg på B-kort om man bara inte lastar den så att bruttovikten kommer upp över 3500kg?? Du hör ju själv hur jävla tattigt det låter.... ett fordons bruttovikt kan aldrig avgöra viken körkortsbehörighet som krävs för att köra det.

Det är ALLTID ALLTID ALLTID i ALLA lägen fordonets TOTALVIKT som avgör viken behörighet som krävs för att köra det, spelar ingen roll om det är olastat, fullastat eller överlastat.
Kasken har rätt här, kolla länk http://www.husvagnochcamping.se/artikla ... ig-korning.

Skriv svar