L3314HT

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

HPY2CU
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: mån jun 03, 2013 23:14
Ort: Hede

L3314HT

Inlägg av HPY2CU » lör jun 08, 2013 0:08

Som ny här så ska man väl presentera sig och fordonet som man skruvar med, så här kommer en komprimerad storry om en bil som blev avställd 1979.
Valpen köptes i Sundsvall 1979 och kördes till västra Härjedalen för att plockas ner i minsta del och rostlagas.
Bild
Här är hela nederdelen utbytt mot ny frisk plåt och sedan vändes karossen uppochner för att lacka underredet med 2K epoxy. När detta var klart rostlagades ramen och galvades och även tektylas.
Axlar och växellådor är renoverade med alla slitdelar utbytta så det är i nyskick, motorn är en utbytesmotor och kostade 1984 4000:-, jo då allt finns i en kassabok på bygget.
Mannen som gjort detta dog 2010 och bilen kom ut på Blocket och visade sig att den fanns bara 7 mil från där jag bor.
Bild
Så här såg den ut när jag fick hem den, den hade sått under en presenning i några år så det var en del ytrost som måste bort innan jag kunde börja med att återuppta där han slutade.
Som ni ser så är den ombyggd med en annan front med dubbla lysen med delar av BMW 323 80:tal
och bakljus från VW buss.
Bild
Instrumentbrädan har plats för nya mätare och dom låg nya i kartong i bilen, det var massor med nya delar som låg i skåpet.
Bild
Efter en massa slipning har ett lager av 2k grund kommit på och spacklingen har tagit vid och mer slipning.
Bild
Sen var det dags för lack på insidan och även i "grillen". Som tur var så hade jag tillgång till en lackhall för skogsmaskiner under den tiden.
Bild
Bild
Så var äntligen topplacken sprutad en månad efter att jag hämtade bilen, var tvungen att provmontera bakljusen :lol:
Bild
Arbetet fortsatte med att skruva på delar och bygga till som här en båge på kofångaren och fästen för extraljus och även fällt in volvo 164 blinkers som ser ut som dom är byggda för valpens kofångare.
Bild
Lite fetare hjul måste man ju ha med fälgarna lackade i samma färg som bilen.
Bild
Sen var det dags för elen och det går åt en del kabel och höljen
Bild
och det är väl bara att börja dra kabel
Bild
och nu börjar härvorna komma på plats, bara resten kvar då.
Och dit jag kommit i dag så har jag börjat med inredning
Bild
Bild
som böjar bli klar fram med jag har hela skåpet kvar + en massa annat som ska till innan det blir dags för besiktning. Och allt jobb som görs nu blir gjort i ett tält hemma på gården.
Bild
Ja, det var väl bakgrunden till mitt bygge och de kommer att pågå ett tag till.

Sören

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: L3314HT

Inlägg av OBELIX » lör jun 08, 2013 0:55

Härligt Sören, kul att du hittat hit och vill visa oss din riktigt fina valp!

Det gick ju bra med bilderna också.

Ses om dryga månaden :tumbup:

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

PFalk
Hemmastadd
Inlägg: 239
Blev medlem: ons maj 02, 2012 15:42
Ort: Torshälla

Re: L3314HT

Inlägg av PFalk » lör jun 08, 2013 10:46

Grymt fin
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: L3314HT

Inlägg av sleeper_86 » lör jun 08, 2013 19:06

Vilket jobb! :) :tumbup:
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Re: L3314HT

Inlägg av kalle » lör jun 08, 2013 20:18

sleeper_86 skrev:Vilket jobb! :) :tumbup:

X2

Kul att du lägger tid på snygga detaljlösningar med :)

rotor
Rutinerad
Inlägg: 296
Blev medlem: lör mar 14, 2009 11:22
Ort: Vingåker

Re: L3314HT

Inlägg av rotor » lör jun 08, 2013 20:33

Fint bygge!
Vad är det för mätare du använt till varv och hastighetsmätare?
Taro-90
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb

HPY2CU
Användare
Inlägg: 60
Blev medlem: mån jun 03, 2013 23:14
Ort: Hede

Re: L3314HT

Inlägg av HPY2CU » lör jun 08, 2013 21:23

Tackar för de fina orden, det värmer när man är trött och less på allt skruvande.
Jag ska försöka ordna lite bättre väder i sommar Robban 8)
Mätarna är VDO och hastighetsmätaren är inlämnad till en instrumentmakare för kalibrering för valpens utväxling, borde gå att få tag på även i dag.
Det är detaljerna som gör'et :D

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: L3314HT

Inlägg av Danne » lör jun 08, 2013 21:28

Riktigt riktigt snyggt måste jag säga, imponerande :tumbup:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: L3314HT

Inlägg av OBELIX » lör jun 08, 2013 21:40

Jag kan bara hålla med om detaljerna. Jag kan titta i timmar på alla kluriga lösningar och blir imponerad hela tiden. Ska bli väldigt kul att se vad som hänt sen i somras.

Trevligt att prata med dej förut Sören, nu har vi påbörjat en lista på vad jag ska ta med mej upp- det är bara att fylla på efterhand nu.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: L3314HT

Inlägg av Joel_Vbg » sön jun 09, 2013 0:13

Skit fräck Sören! :tumbup:

Kul att du behöll 80-tals moddsen... Dubbla lyktor fram, fula VW buss baklyktor, jag gillar det! :D
Personliga bilar är alltid roligaste...
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: L3314HT

Inlägg av Robe » sön jun 09, 2013 12:14

Instämmer i kören, väldigt fint byggt! Gillar inredningen, stilrent!
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: L3314HT

Inlägg av olle67 » sön jun 09, 2013 13:25

Tänk om gubben som börja gjort den helt original...då hade blivit dyr,men nu e den mkt fräck me annan front ,mm :tumbup:
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

zurfer
Forumräv
Inlägg: 504
Blev medlem: lör aug 11, 2012 18:18
Ort: Nässjö

Re: L3314HT

Inlägg av zurfer » sön jun 09, 2013 16:04

det ser ut som köpenytt :tumbup:

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: L3314HT

Inlägg av OBELIX » sön jun 09, 2013 16:27

Jag håller med- kul att den renoveras till det skicket den hade EFTER att han byggt om den, och inte som en originalbil. Skulle säkert varit lika fin då- men inte i närheten av nuvarande resultatet.

Vill minns att Sören berättade att han var på något sätt inblandad i denna bilen redan när den byggdes om- och tvekade därför inte en sekund att handla när han sprang på den så här 30 år senare.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Sebbesala
Forumräv
Inlägg: 940
Blev medlem: mån jul 04, 2011 23:15
Ort: Sala

Re: L3314HT

Inlägg av Sebbesala » sön jun 09, 2013 16:38

Tycker att den borde se ut som på första bilden, styrning på bakhjulen och allt! :D
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

Skriv svar