Blanda cement
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Blanda cement
Jag ska gjuta igen några gödselrännor i lagårn med en volym på ca 2,3m3.
Jag har en hel del 0-18mm väggrus (krossat berg) över sen jag grusade upp gårdsplanen som jag tänkte använda,
efter att ev. ha fyllt upp med lite sten i botten.
Jag borde väl inte behöva sand när det är så mycket mjöl i väggruset?
Jag tänkte handla cement på hemvägen, men vet inte riktigt vilka blandningsförhållanden jag ska använda?
Det är ganska grunda rännor på mellan 2-10cm djup, men flera meter breda och långa
Jag har en hel del 0-18mm väggrus (krossat berg) över sen jag grusade upp gårdsplanen som jag tänkte använda,
efter att ev. ha fyllt upp med lite sten i botten.
Jag borde väl inte behöva sand när det är så mycket mjöl i väggruset?
Jag tänkte handla cement på hemvägen, men vet inte riktigt vilka blandningsförhållanden jag ska använda?
Det är ganska grunda rännor på mellan 2-10cm djup, men flera meter breda och långa
Senast redigerad av Grottulf den tis jul 02, 2013 18:15, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Blanda cement
Låter som en riktig bonn-gjutning
kanske inget fel i det i detta fallet då det bara är ett tomrum som ska fyllas.
Kör på ditt grus du,står på cementsäckarna hur det ska blandas,du behöver inte blanda onödigt stark betong till detta.
Jag ska göra typ samma i ett stall i helgen,fast kommit över gamal färdig btg.

Kör på ditt grus du,står på cementsäckarna hur det ska blandas,du behöver inte blanda onödigt stark betong till detta.
Jag ska göra typ samma i ett stall i helgen,fast kommit över gamal färdig btg.
kan färdigbetong gjuta med bergsprodukter istället för naturgrus så borde du kunna det mycket mjöl i gruset eller? bra om det är det
ncc/ färdigbetong gjorde en utredning om å använda berg istället för naturgrus i betongen skillnaden va det att det behövdes 5 % mer cement i blandningen så blev det lika starkt
ncc/ färdigbetong gjorde en utredning om å använda berg istället för naturgrus i betongen skillnaden va det att det behövdes 5 % mer cement i blandningen så blev det lika starkt
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0
Wrangler tj 4,0
Ok, det står 300-450kg cement per m3 på säckarna, såg jag nu.
Men en bekant jag pratade med sa att det räcker med 250kg...
Men en bekant jag pratade med sa att det räcker med 250kg...

Har för mej det brukar stå olika volym eller viktdelar för olika hållfastighetsklasser,men vi jobbar bara med färdigbruk som sagt...
Men kör på din kompis tips du,du behöver ju bara fylla upp ett hålrum, det är ju ingen bärande konstruktion.
Men kör på din kompis tips du,du behöver ju bara fylla upp ett hålrum, det är ju ingen bärande konstruktion.
Glöm för allt i världen inte att armera bara. Vattna rännorna innan du fyller i betongen och täck med en pressning när du är klar.
Blir kanoners!
Blir kanoners!

//Martin, Angus Young i Zebra Bug.
Jag trodde inte att jag skulle behöva armeringsmatta, när det är ett armerat golv under
Men det kommer att spricka annars, eller?

Men det kommer att spricka annars, eller?
Armering är altid bra att ha. Det blir sprickor och är rännan flera meter bred blir det inte bra utan lite järn. En matta är nog nästan ett krav för att det ska hålla. Men där det bara var två centimeter djupt skulle det nog vara bättre att flytspackla.
Jeep Grand Cherokee 95
Ja armera är bäst.
Behöver ju inte vara 16mm matta men korslagda järn mitt i smeten är aldrig fel.
Jag hackade ut en fin gammal kofot ur vår trapp hemma så det är fritt fram för kreativa lösningar.
Behöver ju inte vara 16mm matta men korslagda järn mitt i smeten är aldrig fel.
Jag hackade ut en fin gammal kofot ur vår trapp hemma så det är fritt fram för kreativa lösningar.

//Martin, Angus Young i Zebra Bug.
Järnskrot finns det ju gott om här, så då ordnar jag nog så framtida generationer kan få hitta lite lustiga prylar här också vid eventuella utgrävningar