Tips på tryckluftmuttermaskin önskas.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- 4x4xnerd
Tips på tryckluftmuttermaskin önskas.
Har en ½" spärr/vinkelmutterdragare som är för svag för fastrostade M12:or.
Har en 3/4" muttermaskin som man inte kommer åt med.
Önskar en liten men stark muttermaskin av pistoltyp.
Har en kompressor som ger c:a 400 minutliter vid arbetstryck.
(Som leg skyddsingenjör så vet jag om riskerna med att ansluta till det oreglerade uttaget på tanken, och att det är absolut otillåtet/förbjudet - därför ansluter jag där för att få lite spänning i tillvaron)
Har en 3/4" muttermaskin som man inte kommer åt med.
Önskar en liten men stark muttermaskin av pistoltyp.
Har en kompressor som ger c:a 400 minutliter vid arbetstryck.
(Som leg skyddsingenjör så vet jag om riskerna med att ansluta till det oreglerade uttaget på tanken, och att det är absolut otillåtet/förbjudet - därför ansluter jag där för att få lite spänning i tillvaron)
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Re: Tips på tryckluftmuttermaskin önskas.
Hur många N ger din gamla maskin???
Jag har ju t.ex en IDG-maskin på någonstans runt 1600 Nm och en IR på c:a 1360 Nm, men dom kostar ju en hel del. IR:n har jag för mig kostade runt 4000 när jag köpte den för några år sedan...
Så frågan är hur stark maskin du behöver....
Jag har ju t.ex en IDG-maskin på någonstans runt 1600 Nm och en IR på c:a 1360 Nm, men dom kostar ju en hel del. IR:n har jag för mig kostade runt 4000 när jag köpte den för några år sedan...
Så frågan är hur stark maskin du behöver....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Jag har en Scorpio från verktygsboden som jag är mycket nöjd med.
http://www.verktygsboden.se/mutterdraga ... 0.146505.1
Har oxå en scorpio från verktygsboden, gillar den skarpt.pigge skrev:Jag har en Scorpio från verktygsboden som jag är mycket nöjd med.
Rätt humant pris på den med.
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.
Stog å matade på en mutter med min IR2135QTI å fick inte loss den.
Bytte till polarens Scorpio å den kom med en gång.
Ny Scorpio å 10 år gamal IR men ändå rätt bra betyg till Scorpion.
Bytte till polarens Scorpio å den kom med en gång.
Ny Scorpio å 10 år gamal IR men ändå rätt bra betyg till Scorpion.
LAND ROVER skadad.
Discovery-98 300tdi med portaler Bogger 38,5/15-16 och hydro assist, TGB40-74, Discovery -98 300tdi orginal
portal Disco tråden
Discovery-98 300tdi med portaler Bogger 38,5/15-16 och hydro assist, TGB40-74, Discovery -98 300tdi orginal
portal Disco tråden
oxå väldigt nöjd med Scorpio
Jag har en scorpio och är grymt nöjd med den
Får ställa mig i gruppen som gör tummen upp för Scorpio
Har också en ~10 år gammal I-R som fungerar riktigt bra med sina enhandsfunktioner för back och styrka men saknar vridet av Scorpion.
Kör mina grejjer på en vanlig liten 100L kompressor och det reglerade uttaget men funkar kalas

Har också en ~10 år gammal I-R som fungerar riktigt bra med sina enhandsfunktioner för back och styrka men saknar vridet av Scorpion.
Kör mina grejjer på en vanlig liten 100L kompressor och det reglerade uttaget men funkar kalas

-
- 4x4xnerd
Men hallå, tack alla för snabba svar!
Verkar vara nog med förslag.
Det får nog bli en Scorpio.
Att den har 2 slaglägen bakåt, betyder det att den är starkare i det ena läget och snabbare i det andra?
Hur är det med åtkomligheten på trånga ställen?
Ser stor ut?
Men svårt att avgöra på en bild.
Ska inte ha den för hjulskiftning, har redan en 3/4"-maskin.
Så formatet och styrkan har högre prioritet än priset, inom rimliga gränser.
Lasse, jag vet inte vilka vridmoment mina nuvarande maskiner avger.
Du använder ju muttermaskin proffesionellt(ursäkta ni andra som kanske också gör det, opponera er i s f) så ditt omdöme är viktigt för mig.

Verkar vara nog med förslag.
Det får nog bli en Scorpio.
Att den har 2 slaglägen bakåt, betyder det att den är starkare i det ena läget och snabbare i det andra?
Hur är det med åtkomligheten på trånga ställen?
Ser stor ut?
Men svårt att avgöra på en bild.
Ska inte ha den för hjulskiftning, har redan en 3/4"-maskin.
Så formatet och styrkan har högre prioritet än priset, inom rimliga gränser.
Lasse, jag vet inte vilka vridmoment mina nuvarande maskiner avger.

Du använder ju muttermaskin proffesionellt(ursäkta ni andra som kanske också gör det, opponera er i s f) så ditt omdöme är viktigt för mig.

-
- 4x4xnerd
Hej igen.
Har beställt en Scorpio 488 156 av Mattias på Verktygsboden.
Var tvungen att ringa och fråga angående luftförbrukningen.
En snarlik maskin, Scorpio 749 23, förbrukar 370 lit/min jämfört med 488 156 som endast förbrukar 142 lit/min.
Fick förklaringen att det är ett generationsskifte på gång. Den som förbrukar 370 lit/min ska utgå. Den är heller inte starkare än den maskin den ersätts av.
Kan vara bra att veta. Jag trodde luftförbrukningen stod i paritet med kraften. Men så var det inte i det här fallet.
Dessutom har jag kollat igenom några kataloger och finner att Scorpio, i alla fall på pappret, är den i särklass mest prisvärda mutterdragaren.

Har beställt en Scorpio 488 156 av Mattias på Verktygsboden.
Var tvungen att ringa och fråga angående luftförbrukningen.
En snarlik maskin, Scorpio 749 23, förbrukar 370 lit/min jämfört med 488 156 som endast förbrukar 142 lit/min.
Fick förklaringen att det är ett generationsskifte på gång. Den som förbrukar 370 lit/min ska utgå. Den är heller inte starkare än den maskin den ersätts av.
Kan vara bra att veta. Jag trodde luftförbrukningen stod i paritet med kraften. Men så var det inte i det här fallet.

Dessutom har jag kollat igenom några kataloger och finner att Scorpio, i alla fall på pappret, är den i särklass mest prisvärda mutterdragaren.

Förr oss som har närmre till en Swedol så är detta också en riktigt bra maskin: 
Inte fullt lika stark (1060Nm) som Scorpio men jag har fått loss mina grejjor (eller kört av dom
)
Artikelnr: VT-45712 1499:- +moms. Dock brukar den vara på kampanj ibland.

Inte fullt lika stark (1060Nm) som Scorpio men jag har fått loss mina grejjor (eller kört av dom

Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 4x4xnerd
I dag hämtade jag ut min Scorpio.
Har redan "provkört den i tomme".
Dock inte fullt så liten och lätt som jag hade väntat mig.
Smidiga reglage.

Har redan "provkört den i tomme".
Dock inte fullt så liten och lätt som jag hade väntat mig.
Smidiga reglage.

håller på och letar ny muttermaskin jag också och hittade en på biltema som värkar skaplig. 813 nm, luft förbrukning 125L/min, pris:1299:- vad tror ni om den?
MattisH skrev:Förr oss som har närmre till en Swedol så är detta också en riktigt bra maskin:
Inte fullt lika stark (1060Nm) som Scorpio men jag har fått loss mina grejjor (eller kört av dom)
Den här har båda jag och farsan haft och den har fungerat ruskigt bra. Den är ganska mycket mindre än Scorpion men det är ändå riktigt bra kräm i den. Får man inte loss skiten får man mata på med lite mer tryck så slår det hårdare och skiten går av eller lossnar

Är man ute efter ren kraft är nog Scorpion bättre men jag kan tycka att den är lite för stor. Har hänt ett par gångar att jag precis fått plats med den maskinen och det har varit guld värt. har köpt båda på kampanj för ca 1200-1400kr
mvh Jocke