Oljeretur vid turbo konvertering

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Felix
Forumräv
Kontakt:

Oljeretur vid turbo konvertering

Inlägg av Felix » mån nov 04, 2013 20:52

Hej!

Jag och en vän diskuterade inför min eventuella turbo konvertering om oljereturen och svetsa i oljetråget och vad att tänka på osv.
Då kläckte polarn ur sig att varför inte ha returen till ventilkåpan istället för ner till tråget. Då smörjer ju oljan på vägen ner istället för att bara åka ner i tråget direkt.

Eller finns det någon hake i det hela?
smidigare att göra en anslutning i ventilkåpan än tråget, och lättare att komma åt.
http://www.YPMB.se
Skärgårdsnära event och tjänster

Rössvik
Veteran

Re: Oljeretur vid turbo konvertering

Inlägg av Rössvik » mån nov 04, 2013 21:04

nu är ja ju inte så innsatt på turbo tjafset men det borde väl funka frågan e ju lite detta med oljetempen o så??? blir den varm när den smörjt stressfläkten??
lift your truck fat chicks can´t jump!

zurfer
Forumräv

Inlägg av zurfer » mån nov 04, 2013 21:09

bara oljan kan RINNA ner till motorn själv så kan man väl sätta den var som helst, tänker jag

Bennybira
Rutinerad

Inlägg av Bennybira » mån nov 04, 2013 21:12

Du måste ha en pump till oljan om den inte rinner "neråt" (aka sumpen)
Sen bör man även tänka på att du måste evakuera oljan från turbon så fort som möjligt.
Gör man inte det så bränner man (koksar) olja inne i turbon.
Detta brukar leda till överhettning och därmed lagerras.

Så bör det ligga till!

godnatt! :D:D:D :jump:

kalle
Guru

Inlägg av kalle » mån nov 04, 2013 21:31

Jag borrade och gängade i blocket på plats, lite scary men det var inga poblem igentligen.

Sköljde med gamla oljan och diesel sen var det bara att laddapå :mrgreen:

Peterw
Hemmastadd

Inlägg av Peterw » mån nov 04, 2013 21:45

Returen ovanför oljenivån och inga "vattenlås"....
mvh
Peter W
Willys CJ3 -50

Christofer
Användare

Inlägg av Christofer » mån nov 04, 2013 21:46

Äntligen ett ämne på detta forum där man inte känner sig som totalt nybörjare :D :jump: :woot:

Oljereturen från turbon bör dras med så bra fall som möjlig och mynna ut i motorn över oljenivån. Lagerhuset bör du även få så rakt som möjlig så det underlättar evakueringen av olja ur lageruset. Rekomenderad diameter på returen omkring 19mm.
trycksidan bör inte heller vara för stor. Vissa aggregat har en inbyggd restriktor och andra har en extern restriktor för att inte oljetrycket skall bli för högt i lagerdelen eller för lågt i motorn. Flödar returen för dåligt eller trycket in blir för stort så pressas olja förbi tätningarna i tubon och då blåryker det på avgassidan eller så kommer det olja i tryckrören.

Bild på senaste lilla turbokonverteringen jag gjorde. Den krävde lite trix med returer kan ja säga :D
Bild
Cheva C10 stepside -66
Cheva K1500 350 & th700 -88
Volvo 142 dragracingbil. 2.3liters turbofyra på metanol och powerglide.

volvorobban86
Veteran

Inlägg av volvorobban86 » mån nov 04, 2013 22:28

:shock: om livet suger..... Överladda!

Ser grymt ut :tumbup:
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

sleeper_86
Beroende

Inlägg av sleeper_86 » mån nov 04, 2013 22:28

Har du möjlighet att få upp snurran så pass så de blir fall på returen ner i ventilkåpan så hade jag kört på det..

Har tänkt att göra så på traktorn om jag skulle få tummen ur å stoppa i respiratorn i den :zzz:
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Felix
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av Felix » tis nov 05, 2013 6:52

Detta forum är ju fantastiskt! Gick ju löjligt fort att få en massa svar.

Okej det var inte så enkelt som jag trodde alltså....

men ska jag hålla mig borta från tråget oxå? eller funkar det om returen mynnar precis i ovankant av tråget?

om jag ska ha 19mm i dia på retur, vad bör det vara på tryck sidan? tänkte ju sätta t-kors vid oljetrycksgivaren och där är det inte så stort hål.

Edit, Kalle: hur visste du vart du kunde borra i blocket? och "hitta" olja som var på g ner?
http://www.YPMB.se
Skärgårdsnära event och tjänster

kalle
Guru

Inlägg av kalle » tis nov 05, 2013 7:26

På min är det delat block, istället för överfall till veven.

Var tydliga instruktioner till mitt kit.
Vet ej om det bara var för tunt gods i tråget eller andra orsaker.

Jag har T på oljetrycket med, + ganska tunn slang gissningsvis 6-8 mm och retur kanske 17-19mm

Christofer
Användare

Inlägg av Christofer » tis nov 05, 2013 9:30

Klart du kan svetsa en nippel i tråget bara den mynnar ut över oljenivån när motorn är igång, så de flesta gör när dom turbokonverterar. Aggregatet behöver inte så mycket tryck eller flöde för smörjning. Det kan rent av vara en nackdel med för mycket olja då axeln kan börja gå tungt och spoola sämre. Har agget inbyggd restriktor så är det inget att fundera över så länge du inte får onormalt lågt oljetryck i motorn när den är varm. Inbyggda restriktorn ser dun om du kikar ner i hålet där oljan ska in så konar det ned till typ ett ~4mm hål om det är restriktor och samma diameter hela vägen om det inte har.

Det är absolut inte så svårt som det låter. Många lösningar fungerar, säkert även att dra returen direkt till ventilkåpan bara det inte blir för skarpa böjar.

Och överkurs:
Sen finns det ju fall där man verkligen inte kan sätta ett fint rör med bra fallhöjd och mjuka böjar på returen och då finns det ett trick man kan göra. Det är att man tillföra "tjuvluft" i toppen på returen strax under lagerhuset för att inte få den där "klunk-effekten". Den tjuvluften kan man ta från vevhuset genom ventilkåpan så blir vevhusventilationen sluten också.
Cheva C10 stepside -66
Cheva K1500 350 & th700 -88
Volvo 142 dragracingbil. 2.3liters turbofyra på metanol och powerglide.

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » tis nov 05, 2013 9:49

Felix skrev: Då kläckte polarn ur sig att varför inte ha returen till ventilkåpan istället för ner till tråget. Då smörjer ju oljan på vägen ner istället för att bara åka ner i tråget direkt.
Det mesta vettiga är nog redan sagt, men tänkte bara tillägga att man får bara förluster om man låter mer olja skölja ner over veven när den går,
så det finns inga fördelar med det.
På race-motorer försöker man begränsa hur mycket olja som kommer till topparna av bla denna anledningen.

Så även om du sätter turbon helt över motorn så du har fall till ventilkåpan, så är tråget att föredra.

Skriv svar