Bykvarn Offroad

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

OBELIX
OffroadGeek

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av OBELIX » tis nov 26, 2013 20:59

Hmmm, det verkar svårare att klura ut ett bra namn till den än att bygga den :roll: Alla förslag är lika bra och finurliga på sitt sätt. Men en Willvo finns redan i klubben- visserligen tvärtom där- jeepchassie med ettförtikaross. Så Wollys kanske skulle passa? Det enda jag vet med säkerhet är att den är "made in Söderköping" Brandvalpen hade ju beteckningen XC 903, och den hade jag ju byggt om det mesta på, så kanske skulle sätta dit XC 904 på akterspegeln.....

Tisdag innebär kaffe/skruvarkväll i klubben för mej- blir väl mest kaffe för min del om jag ska vara ärlig. Så idag har jag "bara" hunnit med att jobba lite på slutklämmen inför lacken på höger skärm och motorhuv. Samt fixat till ett fränt lull-lull som jag sett att många terrängbilar har i någon form:
Bild
Men om jag ska vara ärlig så är det mest för att jag tänkte liiiite fel när jag kapade till plåten till sidan- det blev visst ett fult hack på ett par centimeter längst ner vid bakhjulet- och det döljer jag på detta sätt.......

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

olle67
Veteran

Inlägg av olle67 » tis nov 26, 2013 21:44

Döp den till Homebuilt.. :mrgreen:
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

klirre
Beroende
Kontakt:

Inlägg av klirre » tis nov 26, 2013 22:47

Hehe, Wollys har vi haft en i klubben oxå. Dock innan din tid. En gul 145-pickup på willys chassie.

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » tis nov 26, 2013 23:11

OBELIX skrev:Men om jag ska vara ärlig så är det mest för att jag tänkte liiiite fel när jag kapade till plåten till sidan- det blev visst ett fult hack på ett par centimeter längst ner vid bakhjulet- och det döljer jag på detta sätt.......

SKREV OBELIX
Fuskis. :poke:
:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » ons nov 27, 2013 15:37

Jajamän!

SKREV OBELIX

mudmike
Forumräv

Inlägg av mudmike » ons nov 27, 2013 16:22

klirre skrev:Hehe, Wollys har vi haft en i klubben oxå. Dock innan din tid. En gul 145-pickup på willys chassie.

Mvh//Klirre
Yep. Team Chicken var det visst nån som myntade då.
Vollys,en bestod av
FC150 chassie, Dana44or B21AT och BW35 toppat med en 145 pickiskaross.

....Det var tider det...

BTW
Tummen upp Robban. Schnuggt vettu :tumbup:
Be Smart Drive Safe Stay Legal

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » tor nov 28, 2013 18:59

Ramverket till båda sätena klara:
Bild
I morgon fortsätter jag med marinplywooden, liggunderlagen och till slut den vita kapell-väven som blir lätt att få rent och tål det mesta :tumbup:

SKREV OBELIX

kalle
Guru

Inlägg av kalle » tor nov 28, 2013 19:33

Inte äns köpesäten?! Okay du har nog iofs. slutat att förvåna mej :wink: :tumbup:

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » tor nov 28, 2013 19:39

Jag hade faktiskt tänkt att ha "köpesäten" från början, men när jag väl testade dom så byggde dom på tok för mycket bakåt/neråt så dom hamnade för långt fram. Satt ju som en havande groda i skitande ställning på dom. Då blev det "plan-B" återigen.....

Dom sätena är numera sålda till en klubbkompis som ska kofota in dom i en 13-bil.....

SKREV OBELIX

Rössvik
Veteran

Inlägg av Rössvik » tor nov 28, 2013 21:14

egenbyggda säten de e status kan inte ge annat än :tumbup: :tumbup: :tumbup:
men ska du ha nån form av skålning i dom??? lr blir de som i 60tals muskelbilar???
lift your truck fat chicks can´t jump!

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » tor nov 28, 2013 22:40

Detta blir enklast möjligt, har originalet och valpen lite som förebild. Dom blir rätt raka och enkla utan skålning- allt för att dom ska kunna spolas av när/om dom blir smutsiga.

SKREV OBELIX

dahla
Hemmastadd

Inlägg av dahla » fre nov 29, 2013 10:59

Här är ju ett alternativ annars som är enkelt att spola av.

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=49895" onclick="window.open(this.href);return false;

Rössvik
Veteran

Inlägg av Rössvik » fre nov 29, 2013 18:51

lr säten från åkegräsklippare :mrgreen: lite korta i ryggen kanske :P
lift your truck fat chicks can´t jump!

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » lör nov 30, 2013 15:06

Jag har tittat på dom alternativ ni tipsat om, men alla bygger för mycket där ryggen och sittdynan möts. troligtvis för att där sitter vik-mekanismen eller så är det ingjutet förstärkningar i plasten just där. Så därför är detta det för mej enda vettiga alternativet.

Jag har idag klippt ut dom bitar som jag behöver ur en vit kapell-väv som är av riktigt fin kvalité, tjock och slitstark vilket ligger i harmoni med den f-n som ska sitta i dom sen. Väven var skitig och hade massa fläckar av både det ena o det andra så rotborsten fick jobba bra, sen la jag bitarna i en hink med massor av allrengöringsmedel och vatten, där ska dom få ligga nåt dygn innan jag sköljer av dom och tar med dom till garaget.

SKREV OBELIX

OBELIX
OffroadGeek

Inlägg av OBELIX » mån dec 02, 2013 18:38

Ena stolen klar- sånär som på själva kapellväven. Jag vill vänta med den tills alla fästen och sånt är helt klart så man inte tvingas jobba med sånt som kan skita ner den vita väven. Kom i samma sekund som jag skrev det att jag kan ju faktiskt skruva bort dynorna från stålstommen- då är ju risken för det borta.

Stolarna blev förvånansvärt sköna trots sin enkelhet, lagom längd på sittdynan, och ryggstödet slutar vid en bekväm punkt också. Det som inte var så där jättebra var väl att det fortfarande kändes något trångt när jag provisoriskt monterade förarstolen. Kändes lite för långt fram i alla lägen jag testade och så kan jag ju inte ha det :cry:

Den berömda "plan-B" utformades snabbt som f-n och vinkeltarzan åkte fram :tumbup: Jag kapade ur hörnet på hjulhuset och vände helt enkelt på det så jag fick en hylla där stolen får ett mera tillbakadraget läge:
Bild
Så långt upp är däcket ganska långt in i hjulhuset så jag "lånade" 5 cm till mitt behov inne i bilen :tumbup:

Nu kommer stolen att skruvas fast i den nya kortsidan på hyllan, och på andra sidan kommer det att vara en pylon som svetsas i golvet och längst upp ett bulthål som motsvaras av hålet på andra sidan. I framkant ska det sitta en vantskruv mellan golvet och stolen så jag kan justera höjden på dynans framkant lite- och då följer naturligtvis ryggstödet med då det sitter fast i sittdynan.

Mer appdäjts kommer framöver!

SKREV OBELIX

Skriv svar