Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Caffe
- Forumräv
-
Kontakt:
Baua skrev:Hej alla!
Jag har också en annan fundering gällande detta med LB registrering.
I min värld skulle en sån registrering i första hand vara något som en företagare skulle göra för att eventuellt få dra halvmoms alternativt helmoms av bilens kostnad för företaget.
Om det vid en kontroll skulle visa sig att du som företagare åker med ditt fordon som du genom ditt företag drar momsen på, använder i privat syfte med ett för tillfället isatt baksäte nyttjar för att kunna skjutsa barnen till fritidsaktiviteten. Undrar då om det skulle innebära någon skillnad om du som privatperson åker i bilen på samma sätt som en företagaren i exemplet ovan men med den skillnaden att du inte åker snålskjuts på företagets och statens bekostnad pga att du inte kan dra någon moms. Kommer situationen i en annan dager eller är det lika illa eller kanske värre. Alltså är det LB registreringen som styr antal sittplatser. Eller momstypen av fordonet som styr. En kompis till mig har en 05a Colorado med flak, bilen har bakdörrar samt fina baksäten typ Avalanche, visserligen inte Diesel men ändå LB registrerad. Sitter inget galler mellan bak och framsäten. Hur fungerar detta egentligen om man jämför med en Patrol. Kan det hänga ihop med lastutrymmet som någon skriver.
Alltså, skulle man kunna ha en lastbilsreggad Patrol med baksäte (lagligt) betala den lägre skatten men samtidigt inte behöva oroa sig för försäkringen alternativt böter vid en kontroll eller smäll.
Blev mycket nu, men hoppas Ni förstår vad jag menar. Kanske blir lättare att sälja en LB registrerad diesel Doris om möjligheten med baksätet skulle finnas.
Mvh
Magnus
http://www.svd.se/naringsliv/pengar/ica ... 330862.svd" onclick="window.open(this.href);return false;
Tja ett par hundra tusen i skattetillägg kan man åka på från skatteverket, förutom de försäkringsproblem som tidigare tagits upp.
-
benssan
- Forumräv
-
Kontakt:
Rössvik skrev:som sagt skattefritt är melodin i dagens läge.... o skatten va väl bra mycket lägre på diesel vanar pickisar mm för en 10 år sen sådär det vill ja minnas iallafall..... och det har med längden på lastutrymmet/ flaket att göra.... och vid tex nybils reggning så tror ja ju det är lättare o få passagerare på en pickis eftersom hytten o flaket e delat.... det du vill ha är mer lr mindre en dispans på passagerare i lastutrymmet som fanns o få på vanar blazrar mm förr.... tror inte det går att få den dispansen längre utan riktigt bra skäl....
varför tror ni dom Byggt Avalanchen som dom gjort..jo..för att i princip ha en lastbilsreggad personbil,för den e ju helt värdelös som firmabil...har en polare som T.o.m. haft problem med att lastbilsregga en merca skåp..En NY alltså..inte förrän han tog massa kort på mellanväggen och lastutrymmet gick skatteverket med på det..och äldre bussar utan flak kan man mig veterligen inte regga som lastbil med passagerare i bak..! Har pratat med revisorn om detta å det absolut bästa för att slippa tjafs är att ha en med separat flak,för momsens skull.
-
Baua
- Rutinerad
Nu förstår jag inte vad du menar. Tror inte GM brytt sig ett skit om svensk skattepolitik när dom designade och konstruerade Avalanchen. Vad som sen är en värdelös firmabil beror väll helt och hållet vad man ska ha den till. Finns ju som sagt ett skäl till att den finns och den har verkar ju ha sålt rätt bra i Sverige. Konceptet hittar man ju på flera bilar som snurrar som firmabilar. LB registrerat och med baksäten alltså. Undrar bara vad den praktiska skillnaden är på en sån och en Patrol med skruvat galler bakom baksätet? Men det lär man väll aldrig bli klok på. Kanske är att man kan skruva bort gallret och sätta i en sätesrad till i Patrolen, hemska tanke. Konstigt är det i alla fall tycker jag.
Hill
Magnus
benssan skrev:Rössvik skrev:som sagt skattefritt är melodin i dagens läge.... o skatten va väl bra mycket lägre på diesel vanar pickisar mm för en 10 år sen sådär det vill ja minnas iallafall..... och det har med längden på lastutrymmet/ flaket att göra.... och vid tex nybils reggning så tror ja ju det är lättare o få passagerare på en pickis eftersom hytten o flaket e delat.... det du vill ha är mer lr mindre en dispans på passagerare i lastutrymmet som fanns o få på vanar blazrar mm förr.... tror inte det går att få den dispansen längre utan riktigt bra skäl....
varför tror ni dom Byggt Avalanchen som dom gjort..jo..för att i princip ha en lastbilsreggad personbil,för den e ju helt värdelös som firmabil...har en polare som T.o.m. haft problem med att lastbilsregga en merca skåp..En NY alltså..inte förrän han tog massa kort på mellanväggen och lastutrymmet gick skatteverket med på det..och äldre bussar utan flak kan man mig veterligen inte regga som lastbil med passagerare i bak..! Har pratat med revisorn om detta å det absolut bästa för att slippa tjafs är att ha en med separat flak,för momsens skull.
Är huvudet dumt får plånboken lida!
Jeep Cherokee 91
Höjd 3" med sats från (Rough Country)
BF Goodrich 31" All terrain
VinchMax 13000lbs
VW Syncro Caravelle 1.6TD
-
benssan
- Forumräv
-
Kontakt:
Baua skrev:Nu förstår jag inte vad du menar. Tror inte GM brytt sig ett skit om svensk skattepolitik när dom designade och konstruerade Avalanchen. Vad som sen är en värdelös firmabil beror väll helt och hållet vad man ska ha den till. Finns ju som sagt ett skäl till att den finns och den har verkar ju ha sålt rätt bra i Sverige. Konceptet hittar man ju på flera bilar som snurrar som firmabilar. LB registrerat och med baksäten alltså. Undrar bara vad den praktiska skillnaden är på en sån och en Patrol med skruvat galler bakom baksätet? Men det lär man väll aldrig bli klok på. Kanske är att man kan skruva bort gallret och sätta i en sätesrad till i Patrolen, hemska tanke. Konstigt är det i alla fall tycker jag.
Hill
Magnus
benssan skrev:Rössvik skrev:som sagt skattefritt är melodin i dagens läge.... o skatten va väl bra mycket lägre på diesel vanar pickisar mm för en 10 år sen sådär det vill ja minnas iallafall..... och det har med längden på lastutrymmet/ flaket att göra.... och vid tex nybils reggning så tror ja ju det är lättare o få passagerare på en pickis eftersom hytten o flaket e delat.... det du vill ha är mer lr mindre en dispans på passagerare i lastutrymmet som fanns o få på vanar blazrar mm förr.... tror inte det går att få den dispansen längre utan riktigt bra skäl....
Avalanchen va bara ett exempel..Blev lite rörigt detta..

-
henke_99
- 4x4xnerd
Min suburban är lb-reggad MED baksäte... En av få bilar som är och kan vara det, förutom dubbelhyttspickuper just pga sin storlek. Kostar 5038 kr i skatt vill jag minnas. Samma bil personbilsreggad kostar drygt 16000 (japp) kr, konstigt att den är så mycket mer miljöförstörande som personbil... Dom kan även vara tungreggade, då är ju skatten ytterligare knappt hälften mot llb.
Jag hade för mig att begränsningen för passagerarantalet på lb är dels att lastutrymmet är större än passagerarutrymmet, men även att kvarvarande lastvikten blir högre än sammanlagda teoretiska passagerarvikten sett till totala lastvikten.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
tersan
- Hemmastadd
Baua skrev:... Konceptet hittar man ju på flera bilar som snurrar som firmabilar. LB registrerat och med baksäten alltså. Undrar bara vad den praktiska skillnaden är på en sån och en Patrol med skruvat galler bakom baksätet?...
Just den frågan är ganska enkel att besvara: en lastbil har som grundregel ett flak som är separerat från hytten. Skattemässigt är det normalt en förutsättning, även om det i vissa fall går att få en vanlig kombi att passera som lastbil mha ett galler.
Frågeställningarna i tråden handlar om både avdragsrätt i verksamhet och vad som gäller i registrerings- och försäkringshänseende. Regelverken är tyvärr inte riktigt lika... den nämnda Avalanchen är ett typexempel på en "bastard" som säljer just för att den ofta funkar skattemässigt för den egna företagaren.
(ja, jag är ekonom till yrket. Och bilintresserad vid sidan om)
D-Max 3.0 -11
Polaris Sportsman -05
-
Rössvik
- Veteran
lite nyfiken på vad som skiljer avelanchen från övriga pickuper??? om det skiljer nått hytt/flakmässigt???
lift your truck fat chicks can´t jump!
-
no1_martin
- Rutinerad
Rätta mig om jag har fel men momsen vid inköp av firmabil styrs väll av det där lilla avståndet på 2.5cm mellan hytt och lastutrymme. Därav blir pickuper som normalt sätt är kassa firmabilar det lätta valet för egenföretagare som skall skjutsa familjen i firmabilen. Vet inte om detta spelar in vid Lb reg oxå? Föstår dock inte varför det är olika moms på en skåpbil och em pickup.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet.

ZJ i6 Manuell
-
Danne
- OffroadGeek
-
Kontakt:
Momsen är samma men man får bara dra av halva på en bil utan flak om jag fattat det rätt.
Offroad: Mitsubishi
L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
Baua
- Rutinerad
Två skillnader är väll att
1. Avalanchens flak är inte karossmässigt separerat från hytten.
2. Har för mig att det finns en lastlucka från flaket in till hytten för att man ska kunna lasta lite längre grejer. Dock inte helt säker.
För att återgå till ursprungsfrågan så skulle det vara kul att få reda på om det skulle gå att lb regga en Patrol med 4 alt 5 passagerarplatsen om man gallrar bakom baksätet. Hur mkt kortare är en 02 Patrol vs en suburban.
Mvh
Magnus
Rössvik skrev:lite nyfiken på vad som skiljer avelanchen från övriga pickuper??? om det skiljer nått hytt/flakmässigt???
Senast redigerad av
Baua den tor mar 06, 2014 22:31, redigerad totalt 1 gånger.
Är huvudet dumt får plånboken lida!
Jeep Cherokee 91
Höjd 3" med sats från (Rough Country)
BF Goodrich 31" All terrain
VinchMax 13000lbs
VW Syncro Caravelle 1.6TD
-
MattisH
- Guru
Jag är lite intresserad av detta inlägg..
http://slrk.egetforum.se/post46648.html#p46648" onclick="window.open(this.href);return false;
Misstänker att baksätet sitter närmre framstolarna och ev. högre upp för att ha ett lastområde under minibaksätet..
-
no1_martin
- Rutinerad
Danne skrev:Momsen är samma men man får bara dra av halva på en bil utan flak om jag fattat det rätt.
Taskigt formulerat av mig men det var det jag menade.
Glömde ju en av ursprungsfrågorna i förra inlägget. På äldre dieslar som inte är specade vad de ger i co verkar skatten vara viktbasserad som förr fast gånger 2.33 för att det är diesel. Om inte bötesbeloppen för oskattad bil höjs kraftigt innom närmsta tiden så verkar det ju lönsamt att köra oskattat men försäkrat och besiktigat.
Här står att läsa om skatt.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... s-storlek/" onclick="window.open(this.href);return false;
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet.

ZJ i6 Manuell
-
IH80
- Rutinerad
Baua skrev:Två skillnader är väll att
2. Har för mig att det finns en lastlucka från flaket in till hytten för att man ska kunna lasta lite längre grejer. Dock inte helt säker.
För att återgå till ursprungsfrågan så skulle det vara kul att få reda på om det skulle gå att lb regga en Patrol med 4 alt 5 passagerarplatsen om man gallrar bakom baksätet. Hur mkt kortare är en 02 Patrol vs en suburban.
Mvh
Magnus
Rössvik skrev:lite nyfiken på vad som skiljer avelanchen från övriga pickuper??? om det skiljer nått hytt/flakmässigt???
Tidigare när jag lb reggat något fordon typ kombi så har det krävts att lastlängden minst varit 170cm efter gallret, därför har bilar som t.ex suburban, vw transporter och liknande gått att regga med baksäte utan problem.
Det fanns också någon regel för fordon som inte klarade 170cm gränsen som sa att lastutrymmet i.s.f måste vara mer än 50% av förar/passagerarutrymmet % andelen är jag osäker på men med hjälp av denna regel så lb reggade en f.d. arbetskollega sim mb kombi med ena halvan av det delbara baksätet nedfällt och ett galler därefter så att han fick godkänt för 2passagerare, d.v.s en fram och en bak.
Om man inte klarar 170cm regeln och det kanske saknas 10cm så finns ju möjligheten att bygga om/ flytta fram baksätet så mycket som krävs, bilprovningen har ju inte några komfortkrav, så får man genom detta kan man ju alltid modifiera tillbaks det sedan för då är ju antalet passagerare inskrivet i reg-handlingarna.
Men som sagt regler ändras så det säkraste är att vända sig till lämplig provningsanstalt och helst flera för då får du en uppfattning om reglerna tolkas olika beroende på vem man pratar med. Nämn också 170cm regel samt alt. en viss % av utrymmet som skall vara lastyta, för vet dom då vad dom talar om borde dom svara något i stil med att "dom reglerna gällde fram till 2003 och är ersatta med..."
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89
-
Bosse6996
- Användare
Baua skrev:Två skillnader är väll att
Mvh
Magnus
Går att öppna helt mellan flak och hytt på avalanchen, eller bara övre/nedre halvan. Flaket är 162cm.
Hannes
Chevrolet Avalanche. -04
-
7en
- Hemmastadd
min Pajero 2800 är lastbilsreggad med baksäte i så det går att få igenom