Mazdarati Pickis för väg (familj) å skog...
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Pickis för väg (familj) å skog...
Stötigare blir den men skillnaden varierar väldigt från bil till bill
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
-
- Rutinerad
- Inlägg: 267
- Blev medlem: tor jun 12, 2014 10:36
- Ort: Stockholm Söder
Re: Pickis för väg (familj) å skog...
Mazda B2500 2,5TDI -04
Audi A6 Quattro
Mc: 2x TWN BOSS 350 -54/-55, Yamaha XT350 -86, KTM Adventure -98, KTM Prestige -05
Polaris Fusion 700 -06
Audi A6 Quattro
Mc: 2x TWN BOSS 350 -54/-55, Yamaha XT350 -86, KTM Adventure -98, KTM Prestige -05
Polaris Fusion 700 -06
Re: Pickis för väg (familj) å skog...
Klossar du en bil där fjädrarna ligger under axeln så blir den ju lägre. Man lär axelvända först!
För inte har dom här bilarna fjädrarna över axeln?
För inte har dom här bilarna fjädrarna över axeln?
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna

-
- Rutinerad
- Inlägg: 267
- Blev medlem: tor jun 12, 2014 10:36
- Ort: Stockholm Söder
Re: Pickis för väg (familj) å skog...
Nja, om jag inte e helt dum i huvvet å halvblind så ligger axeln under fjädrarna...
Nu fick du mig att bli osäker...
Ska hämta bilen imorgon då ska jag dubbelkolla, blir troligen shackel (Om dom passar) imorgon samt göra nått å framvagnen, troligen vrida fjädrarna lite mer..
Har jag tur så kanske en kompis (han som hämtar mig) däck oxå..

Nu fick du mig att bli osäker...
Ska hämta bilen imorgon då ska jag dubbelkolla, blir troligen shackel (Om dom passar) imorgon samt göra nått å framvagnen, troligen vrida fjädrarna lite mer..
Har jag tur så kanske en kompis (han som hämtar mig) däck oxå..
Mazda B2500 2,5TDI -04
Audi A6 Quattro
Mc: 2x TWN BOSS 350 -54/-55, Yamaha XT350 -86, KTM Adventure -98, KTM Prestige -05
Polaris Fusion 700 -06
Audi A6 Quattro
Mc: 2x TWN BOSS 350 -54/-55, Yamaha XT350 -86, KTM Adventure -98, KTM Prestige -05
Polaris Fusion 700 -06
-
- Rutinerad
- Inlägg: 267
- Blev medlem: tor jun 12, 2014 10:36
- Ort: Stockholm Söder
Re: Pickis för väg (familj) å skog...
Den är redan både klossad och schacklad tydligen...
Hmm, å endå för låg!
Blir nog att förlänga schacklena tror jag..
Å nu är el draget, så nu e det bara väntan på att 40" led rampen ska dyka upp me posten!
Hmm, å endå för låg!

Blir nog att förlänga schacklena tror jag..
Å nu är el draget, så nu e det bara väntan på att 40" led rampen ska dyka upp me posten!
Mazda B2500 2,5TDI -04
Audi A6 Quattro
Mc: 2x TWN BOSS 350 -54/-55, Yamaha XT350 -86, KTM Adventure -98, KTM Prestige -05
Polaris Fusion 700 -06
Audi A6 Quattro
Mc: 2x TWN BOSS 350 -54/-55, Yamaha XT350 -86, KTM Adventure -98, KTM Prestige -05
Polaris Fusion 700 -06
-
- Rutinerad
- Inlägg: 267
- Blev medlem: tor jun 12, 2014 10:36
- Ort: Stockholm Söder
Re: Pickis för väg (familj) å skog...
Nya ljusrampen monterad, Ska dock höjas lite till.
Sen vart en winsch inhandlad, en Ramsey 6000 för 500:-
Fick även tag på en bred frontbåge (gratis), från en Amarok eller nått, bred va den iaf.
[/URL[URL=http://s1275.photobucket.com/user/Capta ... a.jpg.html]
Sen vart en winsch inhandlad, en Ramsey 6000 för 500:-
Fick även tag på en bred frontbåge (gratis), från en Amarok eller nått, bred va den iaf.


Mazda B2500 2,5TDI -04
Audi A6 Quattro
Mc: 2x TWN BOSS 350 -54/-55, Yamaha XT350 -86, KTM Adventure -98, KTM Prestige -05
Polaris Fusion 700 -06
Audi A6 Quattro
Mc: 2x TWN BOSS 350 -54/-55, Yamaha XT350 -86, KTM Adventure -98, KTM Prestige -05
Polaris Fusion 700 -06
-
- Rutinerad
- Inlägg: 267
- Blev medlem: tor jun 12, 2014 10:36
- Ort: Stockholm Söder
Re: Pickis för väg (familj) å skog...
Fråga till nån som kanske vet bättre!
När jag lägger i 4H (har jag för mig) och 4L (är säker) så lyser det en lampa på panelen "RWD lock" som man släcker på en knapp efter man läger i 2H.
Lägger man inte ur den (trycker på RWD knappen) så tuggar den väldig mycket bak.
Men när man kör i skogen så spinner den bara på ett däck bak ibland, är den diffad eller inte?
Varför tuggar bakhjulen på asfalt om den inte är diffad?
Blir inte klok!
Kan den va lamelldiffad å lammelerna börjar bli dåliga?
När jag lägger i 4H (har jag för mig) och 4L (är säker) så lyser det en lampa på panelen "RWD lock" som man släcker på en knapp efter man läger i 2H.
Lägger man inte ur den (trycker på RWD knappen) så tuggar den väldig mycket bak.
Men när man kör i skogen så spinner den bara på ett däck bak ibland, är den diffad eller inte?
Varför tuggar bakhjulen på asfalt om den inte är diffad?
Blir inte klok!
Kan den va lamelldiffad å lammelerna börjar bli dåliga?
Mazda B2500 2,5TDI -04
Audi A6 Quattro
Mc: 2x TWN BOSS 350 -54/-55, Yamaha XT350 -86, KTM Adventure -98, KTM Prestige -05
Polaris Fusion 700 -06
Audi A6 Quattro
Mc: 2x TWN BOSS 350 -54/-55, Yamaha XT350 -86, KTM Adventure -98, KTM Prestige -05
Polaris Fusion 700 -06
Re: Pickis för väg (familj) å skog...
Då det nästan garanterat inte finns nån mittdifferential så låser du ihop bak och framaxeln till 100% och då tuggar det när du svänger på torra sträva underlag.
Om det med en knapp går att få den att sluta tugga men fortfarande ha 4x4 inkopplad så finns det nog en mittdifferential.
Om det med en knapp går att få den att sluta tugga men fortfarande ha 4x4 inkopplad så finns det nog en mittdifferential.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Rutinerad
- Inlägg: 267
- Blev medlem: tor jun 12, 2014 10:36
- Ort: Stockholm Söder
Re: Pickis för väg (familj) å skog...
Ok, får testa å trycka på knappen så att det slocknar och slutar tugga med 4H/L inkopplad å kolla om det blir nån skillnad.Danne skrev:Då det nästan garanterat inte finns nån mittdifferential så låser du ihop bak och framaxeln till 100% och då tuggar det när du svänger på torra sträva underlag.
Om det med en knapp går att få den att sluta tugga men fortfarande ha 4x4 inkopplad så finns det nog en mittdifferential.
Men frågan kvarstår, när jag lagt ur 4x4 (och lampan lyser) å den bara driver bak så tuggar det när man svänger...
Varför, om den inte är diffad bak?
Mazda B2500 2,5TDI -04
Audi A6 Quattro
Mc: 2x TWN BOSS 350 -54/-55, Yamaha XT350 -86, KTM Adventure -98, KTM Prestige -05
Polaris Fusion 700 -06
Audi A6 Quattro
Mc: 2x TWN BOSS 350 -54/-55, Yamaha XT350 -86, KTM Adventure -98, KTM Prestige -05
Polaris Fusion 700 -06
Re: Pickis för väg (familj) å skog...
Har den en vacum grej på framaxeln som kopplar ur ena framaxeln? En funktion i stället för frihjulsnav... Det kanske varningslampan är till.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 267
- Blev medlem: tor jun 12, 2014 10:36
- Ort: Stockholm Söder
Re: Pickis för väg (familj) å skog...
Den har ingen framaxel, är drivaxlar på den..kalle skrev:Har den en vacum grej på framaxeln som kopplar ur ena framaxeln? En funktion i stället för frihjulsnav... Det kanske varningslampan är till.
Å det är ingen varningslamp, mer en upplysning slampa!

Mazda B2500 2,5TDI -04
Audi A6 Quattro
Mc: 2x TWN BOSS 350 -54/-55, Yamaha XT350 -86, KTM Adventure -98, KTM Prestige -05
Polaris Fusion 700 -06
Audi A6 Quattro
Mc: 2x TWN BOSS 350 -54/-55, Yamaha XT350 -86, KTM Adventure -98, KTM Prestige -05
Polaris Fusion 700 -06
-
- Rutinerad
- Inlägg: 267
- Blev medlem: tor jun 12, 2014 10:36
- Ort: Stockholm Söder
Re: Pickis för väg (familj) å skog...
Lampa!!!!
Jävla stavningsprogram....
Jävla stavningsprogram....
Mazda B2500 2,5TDI -04
Audi A6 Quattro
Mc: 2x TWN BOSS 350 -54/-55, Yamaha XT350 -86, KTM Adventure -98, KTM Prestige -05
Polaris Fusion 700 -06
Audi A6 Quattro
Mc: 2x TWN BOSS 350 -54/-55, Yamaha XT350 -86, KTM Adventure -98, KTM Prestige -05
Polaris Fusion 700 -06
Re: Pickis för väg (familj) å skog...
Du har en framaxel endå, men inte en stel utan IFS
För drivaxlarna kommer ju inte ut direkt från växelloddan
För drivaxlarna kommer ju inte ut direkt från växelloddan
Re: Pickis för väg (familj) å skog...
Vad säger instruktionsboken om lampan?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Rutinerad
- Inlägg: 267
- Blev medlem: tor jun 12, 2014 10:36
- Ort: Stockholm Söder
Re: Pickis för väg (familj) å skog...
Instruktionsboken säger en massa saker....
"Knapp för automatisk frihjul (RFW)
RFW-knappen kopplar automatiskt ur framhjulen från drivagregatet, när den trycks.
Om du inte behöver skifta till 4WD när du kör, eller du vill spara på bränsle, tryck på RFW-knappen tryck på RFW-knappen för att koppla från från framhjulen från drivagregatet. Detta gör att framhjulen roterar fritt utan hjälp från drivagregatet."
Innebär detta att det är som elektroniska frihjulsnav då eller?
För det står även
"Om du trycker på RFW-Knappen under 4WD kopplas framhjulen inte ur från drivagregatet"
Va är det för fördel nackdel att ha sånt här istället för manuella frihjulsnav??
"Knapp för automatisk frihjul (RFW)
RFW-knappen kopplar automatiskt ur framhjulen från drivagregatet, när den trycks.
Om du inte behöver skifta till 4WD när du kör, eller du vill spara på bränsle, tryck på RFW-knappen tryck på RFW-knappen för att koppla från från framhjulen från drivagregatet. Detta gör att framhjulen roterar fritt utan hjälp från drivagregatet."
Innebär detta att det är som elektroniska frihjulsnav då eller?
För det står även
"Om du trycker på RFW-Knappen under 4WD kopplas framhjulen inte ur från drivagregatet"
Va är det för fördel nackdel att ha sånt här istället för manuella frihjulsnav??

Mazda B2500 2,5TDI -04
Audi A6 Quattro
Mc: 2x TWN BOSS 350 -54/-55, Yamaha XT350 -86, KTM Adventure -98, KTM Prestige -05
Polaris Fusion 700 -06
Audi A6 Quattro
Mc: 2x TWN BOSS 350 -54/-55, Yamaha XT350 -86, KTM Adventure -98, KTM Prestige -05
Polaris Fusion 700 -06