Luftdämpare (hijacker) eller luftbälgar på 2001 Silverado

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

SwePerformance
Användare

Luftdämpare (hijacker) eller luftbälgar på 2001 Silverado

Inlägg av SwePerformance » mån aug 25, 2014 15:49

Hej!

Jag skall köra ett sk sleddeck med två st snöskotrar på flaket till vintern på min 2001 Silverado 1500 (Ej HD).
Jag upptäckte redan förra vintern att fjädringen komprimeras ganska mycket redan vid en snöskoter så jag måste få upp nivån bak på nåt sätt.
Alternativen är antingen hijackers med kompressorsats (enkelt och billigt), man byter helt enkelt ut stötdämparen mot en luftstötdämpare.
Ett seriösare altenativ är air lift, luftbärgar som monteras mellan bladfjädern och ramen. Detta känns helt klart bäst eftersom den vanliga stötdämparen får arbeta ostört. Detta är dock lite mer komplicerat och säkert dyrare.
Någon här som kör med någon av alternativen?

MVH Daniel

Bild

Roggaz78
Användare

Re: Luftdämpare (hijacker) eller luftbälgar på 2001 Silverad

Inlägg av Roggaz78 » mån aug 25, 2014 18:45

Vi kör med airlift på våran cheva. Funkar klockrent. Den är den enklare varianten så man måste fylla på manuellt med tryckluft men de går att komplitera med kompressor. Har även jag ett sleddeck som vi lastar två summitar på på vintern. De enda man får tänka på är att när man lastar av så kommer bilen bli jäkligt hög så man får tömma bäljarna innan man kan köra på skotrarna igen :-)

Sebbesala
Forumräv

Re: Luftdämpare (hijacker) eller luftbälgar på 2001 Silverad

Inlägg av Sebbesala » mån aug 25, 2014 20:44

Nu har jag inte det som hjälpfjädring, men jag har luftfjädring runt om på sommarbilen.
Bälgar är ju helt klart att föredra, och handlar man ifrån staterna så är det inte särskilt dyrt heller.
Kolla in newmatics, finns bland annat på ebay, har grymma priser!
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*

Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna ;)

Skriv svar