Bykvarn Offroad
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Bykvarn Offroad
Nej tyvärr. Den står i garaget och jag har inte gjort så mycket som jag hade velat- kroppen och jag har olika uppfattningar om hur vi mår kan jag säga. Men jag kommer dit i alla fall och tjatar lite med er!
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
- Hemmastadd
Grymt imponerande bygge!! Har nu sträck läst denna tråd 3 timmar tog det, kunde inte slita mig!
Men fan vad fin den blir!
Men fan vad fin den blir!
Mvh Magnus
Tackar! Jo jag var och sparkade lite på den idag, förberedde för att välta upp den på sidan så jag kan fixa allt undertill på bilen. Sittandes på en stol istället för att ligga under och sen inte kunna komma upp på igen på grund av utslitna höfter! Så snart är jag väl igång igen med nya uppdateringar och bilder!
Och ja, jag tycker den blir riktigt bra, vilket jag i och för sej måste tycka då jag konstruerat allt efter dom tankar jag har på en riktigt bra ska se ut enligt min mening!
SKREV OBELIX
Och ja, jag tycker den blir riktigt bra, vilket jag i och för sej måste tycka då jag konstruerat allt efter dom tankar jag har på en riktigt bra ska se ut enligt min mening!
SKREV OBELIX
-
- Rutinerad
du får sluta med salsan på kvällarna, det sliter nått jävligt på höfterna. för vi vill ha uppdateringar nu!!! roligt o läsa o se dina problemlösningar o plåt smide. krya på dig
har du kört fast elle?
-
- Hemmastadd
Kom igen Robban..vi är många som saknar dina uppdateringar här.
-
- Beroende
svana skrev:Kom igen Robban..vi är många som saknar dina uppdateringar här.

Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Räkna in mej i den gruppen också som saknar updates då! Förbannat lat han har blivit den där smén i Bykvarn
Närå det kommer framöver, men det värmer att ni gillar bygget och saknar mina uppdateringar.
SKREV OBELIX

SKREV OBELIX
Vi har tålamod kompis

Nähä!svana skrev:Vi har tålamod kompis![]()
![]()
Varenda ledig stund åker jag till Obelix garage i hopp om att få se honom där... men han är ju inte där... såg honom sista gången i Olerum... bredvid stekbordet där det stektes hamburgare men då var han ju inte kontaktbar

Fast jag kan ge mig tusan på att han ändå är i garaget fast dörren är igenbommad... han vill nog slippa besök av mig för att kunna få arbetsro

Oavsett vilket så är jag säker på att bygget blir färdigt och det ska bli jäkligt kul att se Walpen klättra i skogen.
Idag blev det lite förberedande arbete inför fortsättningen av bygget.
Först en städning av garaget för att kunna jobba obehindrat, och sen för att få fram min reservsvets som jag lånat ut till känd forumsprofil. Att få omkull henne (bilen alltså) Med hjälp av ovannämnde forumsprofil så lyckades vi med vad vi föresatt oss att göra.
Först så mätte vi in vart bilen skulle stå när vi började vippa över sen på sidan för att den inte skulle slå i nåt när den väl ligger där, efter det så drog vi ett spännband runt bärarmsinfästningarna och sen upp till motorlyften. Dags att lyfta:

Lyften orkade utan problem, men vi fick korta av slinget en gång för den lyfte inte tillräckligt högt. Så lyfter vi lite till då, ska den aldrig vippa över? Här hänger den alltså i stroppen än och vinkeln är rätt imponerande tycker jag:

Så där ja, nu ligger hon på sidan- precis där jag ville ha den! Nu får jag se lite mer hur allt ser ut när det blev klart, och jag gillar vad jag ser
Hoppas ni också tycker det ser bra ut?

Och en framifrån också:

Och så här ser drivlinan ut underifrån:

Nu kan jag sitta bekvämt i min kontorsstol och jobba med avgas, broms, el, bränsle, styrsystemen och måla klart utan att ligga på golvet och krypa omkring och få ont i kroppen av det!
Jag fick en present av den omtalade forumprofilen härom dagen, han tyckte att jag skulle bygga jeep även hemma:

Det är ju bara det att den här jeepen har ju en miljonåttahundratrettiosjutusen smådelar som inte går att se utan mikroskåp
Jaja, på nåt sätt ska väl det lyckas också. Nån som vet vart man kan köpa Fedima Sirocco 35" i skala 1:24?
SKREV OBELIX
Först en städning av garaget för att kunna jobba obehindrat, och sen för att få fram min reservsvets som jag lånat ut till känd forumsprofil. Att få omkull henne (bilen alltså) Med hjälp av ovannämnde forumsprofil så lyckades vi med vad vi föresatt oss att göra.
Först så mätte vi in vart bilen skulle stå när vi började vippa över sen på sidan för att den inte skulle slå i nåt när den väl ligger där, efter det så drog vi ett spännband runt bärarmsinfästningarna och sen upp till motorlyften. Dags att lyfta:

Lyften orkade utan problem, men vi fick korta av slinget en gång för den lyfte inte tillräckligt högt. Så lyfter vi lite till då, ska den aldrig vippa över? Här hänger den alltså i stroppen än och vinkeln är rätt imponerande tycker jag:

Så där ja, nu ligger hon på sidan- precis där jag ville ha den! Nu får jag se lite mer hur allt ser ut när det blev klart, och jag gillar vad jag ser

Och en framifrån också:

Och så här ser drivlinan ut underifrån:

Nu kan jag sitta bekvämt i min kontorsstol och jobba med avgas, broms, el, bränsle, styrsystemen och måla klart utan att ligga på golvet och krypa omkring och få ont i kroppen av det!
Jag fick en present av den omtalade forumprofilen härom dagen, han tyckte att jag skulle bygga jeep även hemma:

Det är ju bara det att den här jeepen har ju en miljonåttahundratrettiosjutusen smådelar som inte går att se utan mikroskåp

SKREV OBELIX
Fan vaaad kul Robert!!
Men jag känner inte igen mina gamla valpdelar.. dem är för snygga!!

Men jag känner inte igen mina gamla valpdelar.. dem är för snygga!!

Hej Svana, mår du bättre eller?
Ja nu är det dags att skärpa till sej lite igen. Ja det är ju axlarna, kardanerna FD-lådan och motorn som kommer från den jag köpade av dej. Växellådan är ju från en ettförti -74 för att få den åtråvärda låg-ettan. Allt är bara rengjort och lite lager och packningar är utbytta, annars är det samma grejer. Tömde ur oljan idag inför "omkullläggandet" och oljan var svart och fin utan nån form av spån eller vatten i den
Så nu ska det jobbas på framöver!
SKREV OBELIX
Ja nu är det dags att skärpa till sej lite igen. Ja det är ju axlarna, kardanerna FD-lådan och motorn som kommer från den jag köpade av dej. Växellådan är ju från en ettförti -74 för att få den åtråvärda låg-ettan. Allt är bara rengjort och lite lager och packningar är utbytta, annars är det samma grejer. Tömde ur oljan idag inför "omkullläggandet" och oljan var svart och fin utan nån form av spån eller vatten i den

Så nu ska det jobbas på framöver!
SKREV OBELIX
Kul att du är på gång igen
Smidigt att luta bilen,spar ju plats med...

Smidigt att luta bilen,spar ju plats med...