Vilket hade varit snålast?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Vilket hade varit snålast?
Om man bortser från kostnad, vilket hade varit snålast av följande nedanstående i en Blazer:
Bensin:
Original L-05 TBI V8 på 5.7l med följande moddar:
* Rullkam/annan kam
* Vortec-toppar plus insug
* Eco-chip
* 4-2-1-headers
* True dual-exhaust
Diesel:
Original 6.2D med följande mod:
* Insprutning + elektronik och pumpar från 6.5TD
* Bättre grenrör
* Eco-chip plus turbokonvertering
Vilken motor hade i en Blazer med Th700R4 och 4x4, dragit minst soppa per mil under normal körning med hjul i standarddimensionen 235/75-15?
Undrar detta med tanke på att folk skriver att deras kärror med 6.2D drar ca litern och enligt fabriksuppgift ska tbi 350 i blazer dra ca 1.4l/milen.
Om man moderniserar motorerna lite, borde man ju kunna komma ner i förbrukning?
Bensin:
Original L-05 TBI V8 på 5.7l med följande moddar:
* Rullkam/annan kam
* Vortec-toppar plus insug
* Eco-chip
* 4-2-1-headers
* True dual-exhaust
Diesel:
Original 6.2D med följande mod:
* Insprutning + elektronik och pumpar från 6.5TD
* Bättre grenrör
* Eco-chip plus turbokonvertering
Vilken motor hade i en Blazer med Th700R4 och 4x4, dragit minst soppa per mil under normal körning med hjul i standarddimensionen 235/75-15?
Undrar detta med tanke på att folk skriver att deras kärror med 6.2D drar ca litern och enligt fabriksuppgift ska tbi 350 i blazer dra ca 1.4l/milen.
Om man moderniserar motorerna lite, borde man ju kunna komma ner i förbrukning?
Re: Vilket hade varit snålast?
utan tvekan dieselmotorn.
sen är ju frågan om bilen ska vara påställd och om skatt ska betalas för den, så får du ju räkna på hur mkt du måste köra för att de ska gå jämt upp innan det lönar sig, om man bara ska se till ekonomin för det är väl det du gör - trotts att du vill vi ska bortse från kostnad...
Annars är väl frågan vad du vill ha som bör avgöra.
sen är ju frågan om bilen ska vara påställd och om skatt ska betalas för den, så får du ju räkna på hur mkt du måste köra för att de ska gå jämt upp innan det lönar sig, om man bara ska se till ekonomin för det är väl det du gör - trotts att du vill vi ska bortse från kostnad...

Ja påställd och med skatt.rickard skrev:utan tvekan dieselmotorn.
sen är ju frågan om bilen ska vara påställd och om skatt ska betalas för den, så får du ju räkna på hur mkt du måste köra för att de ska gå jämt upp innan det lönar sig, om man bara ska se till ekonomin för det är väl det du gör - trotts att du vill vi ska bortse från kostnad...Annars är väl frågan vad du vill ha som bör avgöra.
Jag har en L-05´a i den just nu, så jag gissar på att det lär väl bli alternativ 1 då?
Kan man få ner den till litern per mil med de moddarna på bensinmotorn?
-
- Veteran
- Kontakt:
Till iallafall 70% har förbrukningen med högerfoten att göra, räkna med en bit över litern på 6,2 1,1~1,3 långfärd, allt under är ett plus. Åtminstone ett mindre minus, bensinmotorn tror jag inte du ska räkna under 1,5l Hur du än moddar
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)
Tror aldrig jag kom under 1,1liter med min chevadiesel vid lång landsväg och i stan var den glad i dieseln.
Den manuella dodgecumminsen vill inte heller gärna gå underr 1.1 liter men ökar inte speciellt mycket vid stadskörning pga manuell låda
Den manuella dodgecumminsen vill inte heller gärna gå underr 1.1 liter men ökar inte speciellt mycket vid stadskörning pga manuell låda
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
de bilmodeller jag har haft med både bensinmotor och diesel, (dock har ju effekt o så inte varit exakt lika... dieselmotorerna har varit starkare), så har bensinmotorerna dragit ca 40% mer än dieslarna. jag tror det stämmer rätt bra om man kollar på andra modeller också, sen är det bara dumt att spekulera i vad just din bil kommer dra, körsätt är ju en grej och här beror det ju faktiskt på var du bor! bor man på landet med hyffsat raka asfalts-landsvägar drar den betydligt mindre än om du bor nära en motorvägspåfart som du nyttjar flitigt eller i stan/förorten med en massa start & stop...
Polaren har en cheva silverado 2500 bakhjulsdriven, den har han haft som pendlar bil och då har han legat runt 0,8-0,9 då är det snäll högerfot och laglig fart.
Jag hade en silerado med 6.2d i och den fick jag aldrig att gå under 1.2 och då hade jag nyrenoverade spridare så dom som kör så billigt under litern måste köra bra jäkla lugnt.
Har haft en silverado med 6.5td i och den va ännu törstigare men även där beror det ju på hur tung högerfoten är.
I ditt fall gissar jag ju dieseln om man räknar bränslet, sen vet inte jag hur mkt det skiljer i skatt på en bensin och en diesel..
Jag hade en silerado med 6.2d i och den fick jag aldrig att gå under 1.2 och då hade jag nyrenoverade spridare så dom som kör så billigt under litern måste köra bra jäkla lugnt.
Har haft en silverado med 6.5td i och den va ännu törstigare men även där beror det ju på hur tung högerfoten är.
I ditt fall gissar jag ju dieseln om man räknar bränslet, sen vet inte jag hur mkt det skiljer i skatt på en bensin och en diesel..