Skotermattor
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Skotermattor
Funderar att bygga mattracks/bandvagn av skotermattor. Behöver lite mått på "insidan" av mattan. Det jag tänkt bygga av är 307x38 mattor med 2,52 delning. Någon som råkar ligga på sådana och kan ta lite mått åt mig, och ev sälja om ni har över.
Jag tror iaf det blir 307 mattor pga störst utbud. Kommer jag över ett gäng 345 mattor så kan det vara ett alternativ också, men troligtvis blir det 307. Kamhöjden inte jätteviktig, men de bör inte vara trasiga (vill ni bara vara snälla och mäta får ni givetvis mäta på trasiga också...)
Som jag uppfattat det (rätta mig gärna om jag har fel) så är insidan standardiserad bortsett från delningen (pichen). Delningen är cc måttet på drivkuggarna (vanligast verkar vara 2,52, och då är det i tum räknat). "Fönstrena" (hålen i mattan) verkar kunna variera så jag tänker mig att använda "kuggarna" så man slipper bygga om man behöver byta matta.
De mått jag är intresserad av är kuggarnas storlek (längd, bredd, höjd) och avståndet mellan dom, och avståndet från kanten. Brukar vara 6 st i varje rad.
Jag tror iaf det blir 307 mattor pga störst utbud. Kommer jag över ett gäng 345 mattor så kan det vara ett alternativ också, men troligtvis blir det 307. Kamhöjden inte jätteviktig, men de bör inte vara trasiga (vill ni bara vara snälla och mäta får ni givetvis mäta på trasiga också...)
Som jag uppfattat det (rätta mig gärna om jag har fel) så är insidan standardiserad bortsett från delningen (pichen). Delningen är cc måttet på drivkuggarna (vanligast verkar vara 2,52, och då är det i tum räknat). "Fönstrena" (hålen i mattan) verkar kunna variera så jag tänker mig att använda "kuggarna" så man slipper bygga om man behöver byta matta.
De mått jag är intresserad av är kuggarnas storlek (längd, bredd, höjd) och avståndet mellan dom, och avståndet från kanten. Brukar vara 6 st i varje rad.
Re: Skotermattor
Hålen i mattan har samma delning som kuggarna på insidan.
Äldre skotrar driver alltid på hålen i mattan och inte kuggarna på insidan, Halvnya och många nya skotrar driver på kuggarna vilket enligt mig är ruttet, har du pulver i motorn och lite slitna grejer så är det inte alls ovanligt att drivhjulen kuggar över i mattan. Vassare skotrar idag har så kallade No-slip drivhjul och driver då både i hålen och kuggarna på insidan.
Jag rekommendarar helt klart du ska driva i hålen istället för att minimera risken att det kuggar över samt att du också får lite bättre bandstyrning då.
Endel mattor har inte alla hål öppna men det går att fixa med stämjärn och köpa metallbyglarna som ska sitta mellan hålen. En matta med alla hålen öppna kalls fullblocksmatta.
Äldre skotrar driver alltid på hålen i mattan och inte kuggarna på insidan, Halvnya och många nya skotrar driver på kuggarna vilket enligt mig är ruttet, har du pulver i motorn och lite slitna grejer så är det inte alls ovanligt att drivhjulen kuggar över i mattan. Vassare skotrar idag har så kallade No-slip drivhjul och driver då både i hålen och kuggarna på insidan.
Jag rekommendarar helt klart du ska driva i hålen istället för att minimera risken att det kuggar över samt att du också får lite bättre bandstyrning då.
Endel mattor har inte alla hål öppna men det går att fixa med stämjärn och köpa metallbyglarna som ska sitta mellan hålen. En matta med alla hålen öppna kalls fullblocksmatta.
Kör: Arctic Cat 366 4x4 2008
Väntar på tillfixning: Volvo 912
Väntar på tillfixning: Volvo 912
Re: Skotermattor
Jo, jag har läst om det med drivning i hålen också, men jag har så lite effekt jämfört med skotrar så jag tror inte det ska vara något problem. Däremot har jag läst att det har börjat komma mattor med större hål (kanske bara på bredden?) för att släppa ut mer snö vid mycket lössnökörning. Jag vill höra drivhjul som passar "alla" mattor om man behöver byta. Får man då tag i en matta med "längre" hål gör kuggarna ingen nytta.
Re: Skotermattor
Fast nya skotrar och speciellt lössnömaskiner kör med 2.86 och inte 2.52 så dessa mattor kommer inte passa iallafall 

Kör: Arctic Cat 366 4x4 2008
Väntar på tillfixning: Volvo 912
Väntar på tillfixning: Volvo 912
Re: Skotermattor
Jo jag vet. Men då jag inte är ute efter högkamsmattor och det ska vara billigt så siktar jag på vanligaste delningen. Många byter ut sina 19-25mm mattor till 30+ nu, det är lite på modet så man kan komma över de relativt billigt. Det enda är att alla verkar finnas i norrland, och jag är bosatt i småland nu...
Re: Skotermattor
Ingen som äger skoter på forumet? Jag bjuder på en kopp kaffe till den som ids mäta åt mig, den serveras i småland.
-
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Re: Skotermattor
Om det du bygger väger mer än en skoter (per matta) så blir ju belastningen och därmed kravet för bra drivsystem större, även om det inte blir nåt effektmonster.pitematte skrev:Jo, jag har läst om det med drivning i hålen också, men jag har så lite effekt jämfört med skotrar så jag tror inte det ska vara något problem. Däremot har jag läst att det har börjat komma mattor med större hål (kanske bara på bredden?) för att släppa ut mer snö vid mycket lössnökörning. Jag vill höra drivhjul som passar "alla" mattor om man behöver byta. Får man då tag i en matta med "längre" hål gör kuggarna ingen nytta.
Jag skulle nog föredra att driva via hålen.
Re: Skotermattor
Hej. Kul idé.
Ja, skulle nog hålla med om att hålla sig till 2.54cm 1" delning och 307 cm mattlängd. Är helt klart det segment du klart lättast kan hitta billiga mattor i.
Kolla med någon av de skoterskrotar som finns. Har en bekant som jobbade på sådan tidigare. Han sa då att sådan mattor var i princip ingen som frågade efter så borde gå få tag på relativt billigt.
Alla vill ha tag på mer högkamms mattor eller längre högkammsmattor.
Kan mäta på en jag har liggande om du vill.
Du ska självklart köra med fönsterdrift / non slip drivhjul. Speciellt när du vill höra långsammare men med högre moment och kanske inte superhårt spänd matta. Då är interndrift inget att ha.
Interndrift fungerar på en skoter med lägre kammar där man dessutom håller högre fart på mattan. Hinner som aldrig bli något moment innan det börjar slira mot underlaget.
Ja, skulle nog hålla med om att hålla sig till 2.54cm 1" delning och 307 cm mattlängd. Är helt klart det segment du klart lättast kan hitta billiga mattor i.
Kolla med någon av de skoterskrotar som finns. Har en bekant som jobbade på sådan tidigare. Han sa då att sådan mattor var i princip ingen som frågade efter så borde gå få tag på relativt billigt.
Alla vill ha tag på mer högkamms mattor eller längre högkammsmattor.
Kan mäta på en jag har liggande om du vill.
Du ska självklart köra med fönsterdrift / non slip drivhjul. Speciellt när du vill höra långsammare men med högre moment och kanske inte superhårt spänd matta. Då är interndrift inget att ha.
Interndrift fungerar på en skoter med lägre kammar där man dessutom håller högre fart på mattan. Hinner som aldrig bli något moment innan det börjar slira mot underlaget.
Re: Skotermattor
Kanske blir att driva i hålen också då, det är klart lite moment som ska ut på mattan. Samtidigt kommer jag ha betydligt större drivhjul än vad skotrarna har, för att inte få för låg utväxling.
Men jag skulle gärna få lite mått så jag kan gå vidare i designen. Om jag orkar läsa igenom alla instruktioner om hur man får in bilder ska jag visa lite inspiration och ungefär hur jag tänkt bygga. Det jag är i mest behov av just nu är avståndet mellan drivkuggarna på insidan av mattan så jag vet var jag ska sätta bärhjulen och hur breda de kan vara. Jag har tänkt mig att bara köra med hjul och inte slides. Skulle detta fungera bra så kommer jag säkert testa barmarkskörning också, och slidsen brukar inte må bra utan kyla.
Frågan är ju hur styv mattan är, hur många hjul behövs per "rad"? Det är väl någon typ av plastpinne ingjuten i gummit så att mattan inte ska vika sig, frågan är ju om det räcker med hjul långt ut mot kanterna och pinnarna håller den "plan".
Men jag skulle gärna få lite mått så jag kan gå vidare i designen. Om jag orkar läsa igenom alla instruktioner om hur man får in bilder ska jag visa lite inspiration och ungefär hur jag tänkt bygga. Det jag är i mest behov av just nu är avståndet mellan drivkuggarna på insidan av mattan så jag vet var jag ska sätta bärhjulen och hur breda de kan vara. Jag har tänkt mig att bara köra med hjul och inte slides. Skulle detta fungera bra så kommer jag säkert testa barmarkskörning också, och slidsen brukar inte må bra utan kyla.
Frågan är ju hur styv mattan är, hur många hjul behövs per "rad"? Det är väl någon typ av plastpinne ingjuten i gummit så att mattan inte ska vika sig, frågan är ju om det räcker med hjul långt ut mot kanterna och pinnarna håller den "plan".
Re: Skotermattor
Ingen som orkar ta några mått åt mig?
Re: Skotermattor
Lysande! Tackar och bockar, sätter på kaffepannan så den utlovade kaffekoppen är klar för servering om 10 minuter.