Felkod 83 cheva -95
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Felkod 83 cheva -95
Har en k2500 6,5td -95 med en 4l80e låda. Problemet som uppstått är att när man är ute och kör så börjar växellägeslampan blinka, sen åker hastighetsmätaren jojo och varvtalsmätaren slutar fungera. Fortsätter man köra så slutar bilen dra tillslut på lockupen. Växlar man då ner manuellt till 3 så kan man få bilen att dra på växeln igen. Får upp felkod 83 när jag blinkar koderna. Ska tydligen betyda att solonoiden till torque converter clutch TCC är trasig men känns lite konstigt att den skulle slå ut hastighetsmätaren och varvräknarn. Nån här som haft liknande problem?
Mvh Roger
Mvh Roger
-
- Beroende
Re: Felkod 83 cheva -95
Är du säker på att det är lock up den slutar dra på och inte på fyran? 4L80E har fyra växlar och ovanpå det lock up i turbinen.
Men det låter skumt i övrigt ja, skulle tro att det snarare är så att det som får panelen att leka flipper spel slår ut TCC med.
Magnus
Men det låter skumt i övrigt ja, skulle tro att det snarare är så att det som får panelen att leka flipper spel slår ut TCC med.
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Nja jag tycker han växlar upp som vanligt till lockupen innan han börjar krångla men du kan ha rätt. De märkliga är att de ser ut som lampan till växelväljarn tappar spänning för den börjar glöda först innan den slocknar. Imed att lampan börjar krångla så sätter allt igång med mätarna. Stannar jag och stänger av så funkar den en stund när man startar igen. Tycker de känns mer som ett jordfel.
-
- Beroende
En långsökt tanke är att just tråden för TCC i kabelhärvan skull vara kortsluten någonstans och när det läggs ut spänning på den skulle den sänka spänningen i hela systemet, men jag har svårt att tro på det, men det verkar ju finnas skäl att börja följa kabelstammar och även kolla hur kontakter till instrumenten mår.
Magnus
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
Efter en hel höst utan tid att ta itu med problemet med chevan så tänkte jag prova igen. Jag chansade och köptes en ny TCC och bytte. Tyvärr så blev de inte bättre förutom att felkoden försvann. Däremot så har varvräknaren gett upp helt och hållet nu så jag funderar på om de kan va signalen från generatorn som gör att skiten krånglar. Hur vet jag att generatorn är ok. Om jag mäter på stiftet för signalen så får jag drygt 7volt ut på den och de spelar ingen roll vilket varvtal jag ligger på för volttalet förändras ingenting. Jag trodde volttalet skulle öka/minska ju mer man gasade. Eller tänker jag fel?
Ja du tänker fel. För varvräknaren får signal från datorn, som i sin tur tar signalen från vevlägesgivaren. Generatorn har ingen betydelse för bilens gång mer än att den alstrar ström.
Det första jag tänker på när flera saker beter sig konstigt är jordfel nånstans, eller glapp i nån vital kabel. Kanske rent av fel i databoxen.
Det första jag tänker på när flera saker beter sig konstigt är jordfel nånstans, eller glapp i nån vital kabel. Kanske rent av fel i databoxen.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
jahapp. Hade läst mig till att en av kablarna som sitter i kontaktstycket på generatorn skulle styra varvräknarn. Men men får väl felsöka vidare då. Tack så länge
Blev osäker nu när du skrev så och ibland ska man visst kolla fakta innan man yttrar sig...
Gick ut o ryckte loss generatorns kontakt på subban och mycket riktigt var varvräknaren död då...
Gick ut o ryckte loss generatorns kontakt på subban och mycket riktigt var varvräknaren död då...
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Då skulle de va intressant att få veta vad du har för volttal på stiften och om de varierar när du gasar 

Har ingen voltmätare här hemma. sen är frågan hur man gör en korrekt mätning, om generatorn ger voltsignal till mätaren eller om mätaren får en jordsignal genom generatorn...
Men börja med att lossa mätarhuset o mät så du får ström och jord till mätarna som tänkt, då kan du ju även mäta om du får samma värde där som på generatorn.
Men börja med att lossa mätarhuset o mät så du får ström och jord till mätarna som tänkt, då kan du ju även mäta om du får samma värde där som på generatorn.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Efter mycket om och men har jag hittat vad som är fel på bilen min. De visade sig att kabelstammen till tändningsnyckeln är glapp. Mäter man kabeln för strömförsörjningen till lådan så får man ett spänningsfall genom kontaktstycket på tändningslåset. In har jag ca 14volt och ut ca 5volt. Tog och byglade kontaktstycket och vips så fungerar instrumenteringen och bilen växlar som den ska. Hittade den här länken på nätet:
http://youtu.be/AmKldczT9DM" onclick="window.open(this.href);return false;
Som var till stor hjälp för att hitta felet. Så är det nån som har samma fel på bilen som jag har haft så har jag lösningen på det hela
http://youtu.be/AmKldczT9DM" onclick="window.open(this.href);return false;
Som var till stor hjälp för att hitta felet. Så är det nån som har samma fel på bilen som jag har haft så har jag lösningen på det hela