Ford Explorer -97 / Styvare?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Nybörjare
Ford Explorer -97 / Styvare?
Jag kan tänka mig att många här gillar sina bilar flexibla och rörliga, men om jag ska göra min Explorer hårdare och styvare, kanske sänka den lite också, några tips på det? Det finns trots allt jäkligt bra med utrymme under den ändå, speciellt om man inte kör i skog med den.. 

Re: Ford Explorer -97 / Styvare?
Det bästa du kan göra är att börja att boxa ramen och lägga till flera tvärbalkar... Men boxningen borde räcka...
Antar att han tänker sig styvare bil på vägen. Och då får man ju börja med hårdare fjädring och massor med krängningshämmare t.ex. Tror inte en styvare ram skulle göra så stor skillnad så länge fjädringen är mjuk...Ghosthack skrev:Det bästa du kan göra är att börja att boxa ramen och lägga till flera tvärbalkar... Men boxningen borde räcka...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Rutinerad
haha! stenhårt att fråga på ett 4x4-forum om sänkning!! jag personligen har ju alltid åkt lågt... eibach, skruvade, kapade, obefintliga osv... till den grad att mina barn prisade en ford ficus(!?) som vi hyrde på mallis för några år sedan som den "mjukaste och skönaste" bil dom åkt i?! då, kom jag på att mina barn alltid har åkt på minst 30mm och värre sänkningar. klapprat tänder helt enkelt
kanske därför dom gillar papsens pajero nu?
go beyond low!!! alla tokiga idèer är bra för utvecklingen, eller avvecklingen (av fartguppen?!)
mvh filip

go beyond low!!! alla tokiga idèer är bra för utvecklingen, eller avvecklingen (av fartguppen?!)

mvh filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget...
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget...

-
- Beroende
Varför inte fråga om sänkning på ett 4x4 forum, är väl inte bara gamla truckar som är fyrkrafs?
http://youtu.be/LJTJ3_ARmPI" onclick="window.open(this.href);return false;
Kom bara i håg att lägre och hårt inte är lika med bra väghållning!
Men vi väntar med spänning på att TS skall utveckla vad hen vill veta.
Magnus
http://youtu.be/LJTJ3_ARmPI" onclick="window.open(this.href);return false;
Kom bara i håg att lägre och hårt inte är lika med bra väghållning!
Men vi väntar med spänning på att TS skall utveckla vad hen vill veta.
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-
- Rutinerad
klart man får fråga om sänkning, men bland dom vanligaste frågorna brukar ju vara "hur höjer man sin 4x4" 
ha en bra dag!
mvh filip

ha en bra dag!
mvh filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm

-
- Nybörjare
Jag vet, jag är en sån som gärna provar nya saker, går emot strömmen och vågar ställa jobbiga (men ärliga) frågor.. 
Hittade en länk om sänkning från USA, där man lägger puckar mellan stötdämparna och bladfjädringen? Fram så justerar man torsionsstavarna om jag förstått det hela rätt..
http://www.explorerforum.com/forums/sho ... hp?t=97403" onclick="window.open(this.href);return false;
I övrigt så "brukar" det ofta innebära bättre väghållning om bilen blir lite styvare och hårdare, men har däremot hört att just Explorer och kanske andra suvvar är väldigt känsliga för så fort man börjar peta i det..
Vad tror ni, räcker det med att montera sådana puckar och skruva torsionsstavarna fram? Och sen komplettera med typ eibachdämpare el nåt..

Hittade en länk om sänkning från USA, där man lägger puckar mellan stötdämparna och bladfjädringen? Fram så justerar man torsionsstavarna om jag förstått det hela rätt..
http://www.explorerforum.com/forums/sho ... hp?t=97403" onclick="window.open(this.href);return false;
I övrigt så "brukar" det ofta innebära bättre väghållning om bilen blir lite styvare och hårdare, men har däremot hört att just Explorer och kanske andra suvvar är väldigt känsliga för så fort man börjar peta i det..
Vad tror ni, räcker det med att montera sådana puckar och skruva torsionsstavarna fram? Och sen komplettera med typ eibachdämpare el nåt..
-
- Beroende
Har ingen erfarenhet av just Explorer eller att försöka styva upp en suv, och om man jämför priset på säg en Tahoe och en Autobahn ätande suv som en Cayenne ger ju en viss indikation om att det är lite krävande.
Min definition av väghållning är inte att det hoppar och far utan att bilen uppträder konsekvent och med tydligt gensvar.
Generellt så brukar jag stoppa in eibach prylar i facket för "dyra delar som ser fräna ut" och det är inte något bra fack!
Magnus
Min definition av väghållning är inte att det hoppar och far utan att bilen uppträder konsekvent och med tydligt gensvar.
Generellt så brukar jag stoppa in eibach prylar i facket för "dyra delar som ser fräna ut" och det är inte något bra fack!

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
Fast då blir den ju inge styvare, det borde inte bli någon skillnad bak, mer än höjden, och fram blir den ju mjukare. Nä, hårdare fjädrar, krängare och justerbara dämpare!busta_rhyme skrev:Jag vet, jag är en sån som gärna provar nya saker, går emot strömmen och vågar ställa jobbiga (men ärliga) frågor..
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna

-
- Nybörjare
Hårdare bladfjädrar då eller? 

Dubbla 

Bilar med hårda tändkablar luktar godare
Offroaders Häggum.com
Offroaders Häggum.com
Finns några saker man skall betänka med Explorer och det är att vi sänkning bör man köpa nya blad bak som ger en farstare och mer kontrolera fjädring. Glömm inta att bytta stötdämpare mot kortare. Fram är det torotionsstavar och de blir inte mjukar för att du släpper på dem (Vanligt missförstånd), men det är inte lika mycket justerings möjligheter som en Japps. det inne bär att det kan vara läge att titta på eftermarknads ankare som ger mer justerings möjligheter. även förändra alla genonslags kuddar och utfjädrings väg. Eller fundera på att ta bort torortionsstavarna och bygga med Coilovers (Det finns gått om platts i framvagnen)
-
- Nybörjare
Ghostshack, vet du var man får tag i produkter i såna fall?
Du får titta på forum i väster och deras butiker, i vårt land är det nog knepigt att få till det och särskilt om du inte är gjord av pengar. Jag kan titta i länkbiblioteket när jag kommer hem och se om jag har några bra länka... Men Summitracing.com borde ha det mestabusta_rhyme skrev:Ghostshack, vet du var man får tag i produkter i såna fall?