Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
kalle
- Guru
- Inlägg: 2518
- Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
- Ort: Söderköping
Inlägg
av kalle » sön apr 26, 2015 10:06
Sjyst stuk på den nu
Helt rätt däck på den.
Kom ni inte fram till att glödspiralen pajar pga. att du har sexan i och spiralen är till fyr cyl?
Kan du inte bara slopa den annars och glöda på känsla?
-
henriklarsson1982
- Rutinerad
- Inlägg: 388
- Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
- Ort: Finland nkby
Inlägg
av henriklarsson1982 » sön apr 26, 2015 13:35
kalle skrev:Sjyst stuk på den nu
Helt rätt däck på den.
Kom ni inte fram till att glödspiralen pajar pga. att du har sexan i och spiralen är till fyr cyl?
Kan du inte bara slopa den annars och glöda på känsla?
Så det finns ingen risk att man typ bränner glödstiften då om man skippar "spiralmotståndet" och bara kör rakt igenom?!
-
carfrigge
- Veteran
- Inlägg: 2410
- Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
- Ort: Linköping
Inlägg
av carfrigge » sön apr 26, 2015 15:03
På min BJ som förvisso har en nissanmotor under huven kör jag med direktkoppling via tryckknapp & det funkar fint !
Har kört det systemet på många dieselbilar genom åren med gott resultat.
Använd original glödrelä eller annat relä som klarar höga uttag.
//F
-
henriklarsson1982
- Rutinerad
- Inlägg: 388
- Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
- Ort: Finland nkby
Inlägg
av henriklarsson1982 » sön apr 26, 2015 15:12
Ok....ska prova koppla ihop trådarna o skippa spiralen. Tack för era svar!
-
carfrigge
- Veteran
- Inlägg: 2410
- Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
- Ort: Linköping
Inlägg
av carfrigge » sön apr 26, 2015 15:17
henriklarsson1982 skrev:Ok....ska prova koppla ihop trådarna o skippa spiralen. Tack för era svar!
Om du menar glödspiralen på insuget så kan du koppla bort den & kompensera med lite extra glödtid ist. (Iaf när det är minusgrader)
//F
-
Engman2
- Veteran
- Inlägg: 1963
- Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
- Ort: Borlänge
Inlägg
av Engman2 » sön apr 26, 2015 15:25
henriklarsson1982 skrev:kalle skrev:Sjyst stuk på den nu
Helt rätt däck på den.
Kom ni inte fram till att glödspiralen pajar pga. att du har sexan i och spiralen är till fyr cyl?
Kan du inte bara slopa den annars och glöda på känsla?
Så det finns ingen risk att man typ bränner glödstiften då om man skippar "spiralmotståndet" och bara kör rakt igenom?!
Jag har kört med tryckknapp och typ extraljusrelä på jätte många dieselar och de har fungerat kanon
Enda tabben jag gjorde en gång var att koppla på 24v direkt på glödstiften i min HJ60 jag hade, bilen hade 24v elsystem men glödstiften var minsann bara 12v, dom dog på en gång
Så är det 24v i bilen skruva ur stiften och kolla så det inte är 12v på dom, det vart en dyr läxa för mig
Och jäkligt snygg bil du har

Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
-
henriklarsson1982
- Rutinerad
- Inlägg: 388
- Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
- Ort: Finland nkby
Inlägg
av henriklarsson1982 » sön apr 26, 2015 15:37
carfrigge skrev:henriklarsson1982 skrev:Ok....ska prova koppla ihop trådarna o skippa spiralen. Tack för era svar!
Om du menar glödspiralen på insuget så kan du koppla bort den & kompensera med lite extra glödtid ist. (Iaf när det är minusgrader)
//F
Menar glödspiralen inne i kupén.....
Vad har ett extra relä för funktion?
-
carfrigge
- Veteran
- Inlägg: 2410
- Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
- Ort: Linköping
Inlägg
av carfrigge » sön apr 26, 2015 15:47
henriklarsson1982 skrev:carfrigge skrev:henriklarsson1982 skrev:Ok....ska prova koppla ihop trådarna o skippa spiralen. Tack för era svar!
Om du menar glödspiralen på insuget så kan du koppla bort den & kompensera med lite extra glödtid ist. (Iaf när det är minusgrader)
//F
Menar glödspiralen inne i kupén.....
Vad har ett extra relä för funktion?
Den är en indikering endast, kör du med knapp fyller den ingen funktion.
Relä behöver du för att avlasta systemet/kablaget
Använd med fördel det som redan sitter i bilen
//F
-
henriklarsson1982
- Rutinerad
- Inlägg: 388
- Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
- Ort: Finland nkby
Inlägg
av henriklarsson1982 » tis apr 28, 2015 21:42
Kört med att glöda på känn ett par dagar nu....funkar fiiiint
Tack för experthjälpen

-
carfrigge
- Veteran
- Inlägg: 2410
- Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
- Ort: Linköping
Inlägg
av carfrigge » tis apr 28, 2015 21:59
henriklarsson1982 skrev:Kört med att glöda på känn ett par dagar nu....funkar fiiiint
Tack för experthjälpen

//F
-
henriklarsson1982
- Rutinerad
- Inlägg: 388
- Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
- Ort: Finland nkby
Inlägg
av henriklarsson1982 » ons apr 29, 2015 20:05
Känner mig lite fånig nu men.....är det kamrem eller kamkedja eller ingendera på 2H motorn?
Hittar ingen info om detta nån annanstans

-
kalle
- Guru
- Inlägg: 2518
- Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
- Ort: Söderköping
Inlägg
av kalle » ons apr 29, 2015 20:31
Ingenting är fånigt

är stötstänger på den motorn
-
carfrigge
- Veteran
- Inlägg: 2410
- Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
- Ort: Linköping
Inlägg
av carfrigge » ons apr 29, 2015 20:48
kalle skrev:Ingenting är fånigt

är stötstänger på den motorn
= kamaxeln drivs av drev

-
henriklarsson1982
- Rutinerad
- Inlägg: 388
- Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
- Ort: Finland nkby
Inlägg
av henriklarsson1982 » sön jul 12, 2015 14:41
Har inte hänt så mkt i garaget....mest service.
Fick fixat blinkersreläet, var tydligen bara en fastbränd pol som behövde lossas o slipas lite för att det skulle fungera igen
Tack Carfrigge för tipsen
