Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
nohadeja
- Nybörjare
Tjenare! Ny här på forumet och tänkte fråga här om någon kan hjälpa mig lite!
jag har en dodge ram 2500 -03 med cummins dieselmotor. Nu har det hänt något som gör att inte indikatorn rund ex D tänds när jag drar i växeln D. samma sak i alla växellägen förutom P och N. känns även som att den inte drar som den ska och/eller att den startar på för hög växel. har bytt ut givaren på växellådan som ska känna av i vilken växel man har i och som styr växelindikatorn. Det började igenteligen redan förra sommaren med att man fick lägga i D och köra ett par meter innan de röck till lite och ringen runt D tändes. känns inte som att det borde vara nå mekaniskt fel utan mera ett elfel men vad vet jag?.. fick först tipset att de kan vara den givarn jag bytte men icke de. har även fått sagt till mig att det kan vara tänningslåset??
ska även tilläga att om jag stänger av bilen med ex D i och drar växellspaken upp och ner så fungerar indikatorn som den ska men om jag vrider på tänningen så slutar indikatorn fungera och lyser ensast på N och P.
slänger in en bild på bilen om någon vill se hur den ser ut.

-
Roggaz78
- Användare
På cheva är det tändningslåset som är orsaken till detta fenomen. Styrningen till växellådan och växelindikatorn går via tändningslåset och tydligen så kan det bli dålig kontakt mellan blecken till just den kabeln. Lättast att konstatera detta är att leta rätt på rätt kabel, mäta den på ingående sida och utgående sida i tändningslåset. Ska vara drygt 12volt på båda sidor. Ere mindre på utgående har du ett kass tändningslås. Har man konstaterat att det är mindre spänning på utgående kabel så kan man bygla mellan ingående och utgående kabel, funkar lådan då så kan man verkligen vara 100% säker på att tändningslåset är trasigt. Nu är ju detta cheva det gäller så jag kan ju inte va säker på att det funkar på dodge. Mvh Roger
-
Chrille_91
- Veteran
Roggaz78 skrev:På cheva är det tändningslåset som är orsaken till detta fenomen. Styrningen till växellådan och växelindikatorn går via tändningslåset och tydligen så kan det bli dålig kontakt mellan blecken till just den kabeln. Lättast att konstatera detta är att leta rätt på rätt kabel, mäta den på ingående sida och utgående sida i tändningslåset. Ska vara drygt 12volt på båda sidor. Ere mindre på utgående har du ett kass tändningslås. Har man konstaterat att det är mindre spänning på utgående kabel så kan man bygla mellan ingående och utgående kabel, funkar lådan då så kan man verkligen vara 100% säker på att tändningslåset är trasigt. Nu är ju detta cheva det gäller så jag kan ju inte va säker på att det funkar på dodge. Mvh Roger
Nja växelindikatorn i bilen är även ihopkopplad med växellådan så jag tror snarare att bilen försöker säga att nånting är fel för när jag satte i en låda i min cheva (-02) som inte funkade alls så kände bilen av det och då blinkade växelindikatorn i bilen.
Så jag misstänker att även Dodge kan vara konstruerad så (när det gäller amerikanska bilar brukar dom ju använda liknande saker även om de e olika märken) Jag har haft hjälp av sm transmission i Bollebygd när jag har haft problem o dom håller på med alla sorters automatlådor, gamla som nya. Kan inte dom hjälpa dej så vet dom nog någon du kan kontakta för hade jag vart som du så hade jag nog försökt hitta någon med en dator så man kan testa allt elektriskt i lådan.
Du kan ju iofs söka runt lite för allisonlådorna går att tvångsköra utan el om man rycker isär en viss kontakt så det förvånar mej inte om det går att göra så med Dodge också, sök runt lite på amerikanska sidor så kanske de går enkelt att konstatera om det är el eller mekaniskt fel.
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
-
Roggaz78
- Användare
Jag ber om ursäkt att jag glömde att skriva att detta gäller de äldre chevorna innan duramaxen. Hade nämligen precis detta fel på min 6,5td mvh Roger
-
nohadeja
- Nybörjare
Tack för svaren!
Har vart i kontakt med Importgaraget i Hjo, jäkligt hjälpsan herre där som jag pratade med men han menade att det inte borde vara nå mekaniskt i växellådan utan snarae ett elfel. Även om sjävla växellådan hade vart problemet så borde växelindikatorn fungera och då istället tex slira i lådan. Det var han som nämde just tänningslåset. Har mailat boulder maskin och fick svaret därifrån att uppsöka någon verkstad som har dator och som kan läsa felkoder. Men jag bor i Övertorneå och det är inte nära till någonting... Har haft bilen på en lokal firma innan för att kolla felkoder men då var det nå problem med att läsa minns dock inte om det var för att det var cummins motor han inte fick fram felkoderna på motorn eller va de nu va. Kanske får åka dit och göra ett nytt försök. Vill ju inte köra hur långt som hellst heller när den inte är helt kry så att säga. I Luleå borde de ju finnas kanske någon med rätt dator men de är 16mil dit och är inte så sugen på att harva dit i 80 knutar som bilen bara går nu.
Men som sagt tack för svaren allt hjälper nu!!