Nu kommer jag nog (igen

) att låta som en Messerschmitt/besservisser/bettervisser eller kalla det vad ni vill.
En Stock Car Niva med lite mjukare däck än Stock Car bakelitpuckar, förslagsvis Michelin "åretrunt-däck" 215/70 -15" på inte allt för breda fälgar (Samurai-fälgar t ex) och väl centrerad fördelningslåda så går den mycket väl att använda som D/D = pendlingsbil.
Men ställer man den på styltor (=höjer man den maximala 2") så blir den, som alla andra bilar man höjer, inte fullt så komfortabel.
Större bullriga A/T- eller M/T-däck förstärker inte heller komforten.
Man får välja mellan en bekväm och vägsäker (passiv säkerhet i stället för aktiv säkerhet) eller stötig skogsråtta.
Går inte att kombinera, anser jag.
Eftersom högra framstolen automatiskt åker fram när man fäller dess ryggstöd så lär det inte vara allt för obekvämt med bilbarnstol och att "ladda" den.
Däremot, om man som jag är lite överdimensionerad, och har förarstolen i bakersta läget vid körning, så får man finna sig i att åka fram ett hack på stolen och räta upp ryggstödet lite för att kunna fälla baksätet. Å andra sidan får man då ett plant lastrumsgolv.
Sen är det lite mysigt med 3 växelspakar

och vetskapen om att man har en av världens förnämligaste fördelningslådor

till förfogande.
Min åsikt(och den är rätt

)
B t w så vet jag inte hur den är att wälta med - men det kanske kommer ett utlåtande.

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.