Pajero wagon 02 känslig för moddsträngar och isiga vägar
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 29
- Blev medlem: fre aug 09, 2013 16:11
- Ort: Kvissleby
Re: Pajero wagon 02 känslig för moddsträngar och isiga vägar
Nej.
Sänkte däcktrycket istället till det specificerade oc det blev faktiskt bättre.
Sänkte däcktrycket istället till det specificerade oc det blev faktiskt bättre.
Mitsubishi Pajero NP 2003 Höjd Ironman 2,5" + 285/75
Nissan Patrol 3.0Di Originalskick.
Nissan Patrol 3.0Di Originalskick.
Re: Pajero wagon 02 känslig för moddsträngar och isiga vägar
Det tycker jag låter som att det var framvagnsinställningen (eller glapp i framvagn) som spökade, med lägre tryck tillåts däcket forma sig efter underlaget mer, och det kompenserade kanske lite då...106Larsson skrev:Nej.
Sänkte däcktrycket istället till det specificerade oc det blev faktiskt bättre.
Men nu spekulerar jag bara...

Annars håller jag med Wältmeister, ju smalare desto bättre, iaf i vinterväglag.
Re: Pajero wagon 02 känslig för moddsträngar och isiga vägar
Du har förvisso rätt, smalare däck med korrekt et på färgen innebär att bilen blir snällare att hantera över exempelvis moddsträngar.Wältmeister skrev: Rekommenderar i stället 235/85-16" eller 255/85-16"(33/10-16").
ALLA bilar blir "konstigare" om man lämnar Stock Car = fabrikens specifikationer.
Vill man vara fin(höjning + större däck) får man lida pin.
Min erfarenhet är att just bredare däck orsakar mest bekymmer vid DD.
Har du provat att höja trycket i däcken vid DD?
Men en Pajero ska gå att få bra. Min var precis lika orolig efter höjningen, och nu går den fint efter hjulinställning. Och då har jag 35x12.5 AT2or på fälg med -50 et...
Jag kan inte släppa ratten vid filbyte i moddsnö, men det är bra nära...
Edit: Att jag nästan kan släppa ratten är nog en lögn förresten




Så, gör en ordentlig hjulinställning efter att du är färdig med de modifikationer du vill göra. Höjningar, däck, fälgar etc.

(Det kan ju vara slitna grejjer i framvagnen också...kolla upp det..)
-
- Användare
- Inlägg: 29
- Blev medlem: fre aug 09, 2013 16:11
- Ort: Kvissleby
Re: Pajero wagon 02 känslig för moddsträngar och isiga vägar
Tack. Det finns hopp alltså. Men jag ska nog göra inställningen eftet jag satt på mina nya större svålar (285/75 på R16) . Eller vad tror du?
Mitsubishi Pajero NP 2003 Höjd Ironman 2,5" + 285/75
Nissan Patrol 3.0Di Originalskick.
Nissan Patrol 3.0Di Originalskick.
Re: Pajero wagon 02 känslig för moddsträngar och isiga vägar
Däckdimensionen ska inte göra någon skillnad på hjulinställningar, så gör inställningen så snart verkstaden kan du.106Larsson skrev:Tack. Det finns hopp alltså. Men jag ska nog göra inställningen eftet jag satt på mina nya större svålar (285/75 på R16) . Eller vad tror du?
Observera, du behöver göra en komplett inställning, både fram och bak, eftersom du har individuell fjädring runt om..
-
- Användare
- Inlägg: 29
- Blev medlem: fre aug 09, 2013 16:11
- Ort: Kvissleby
Re: Pajero wagon 02 känslig för moddsträngar och isiga vägar
Ok. Tack.
Mitsubishi Pajero NP 2003 Höjd Ironman 2,5" + 285/75
Nissan Patrol 3.0Di Originalskick.
Nissan Patrol 3.0Di Originalskick.
-
- Användare
- Inlägg: 29
- Blev medlem: fre aug 09, 2013 16:11
- Ort: Kvissleby
Re: Pajero wagon 02 känslig för moddsträngar och isiga vägar
En tanke så här på bakfyllan.
Rekommenderar du någon särskild firma för att utföra inställningarna dvs någon med specialkunskaper om just dessa problem?
Annars tar jag min lokale däcknisse som gjort bra jobb förut.
God fortsättning och tack för alla råd
Rekommenderar du någon särskild firma för att utföra inställningarna dvs någon med specialkunskaper om just dessa problem?
Annars tar jag min lokale däcknisse som gjort bra jobb förut.
God fortsättning och tack för alla råd
Mitsubishi Pajero NP 2003 Höjd Ironman 2,5" + 285/75
Nissan Patrol 3.0Di Originalskick.
Nissan Patrol 3.0Di Originalskick.