Grand Vitara 2,4 3-dörrars
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Grand Vitara 2,4 3-dörrars
hej, ny här med en fråga som kanske finns besvarad nånstans men lyckas inte hitta det genom sökfunktionen.
Tänkte kolla om det finns nån GV 2,4 3-dörrars i sverige? för de såldes väl aldrig ny här va?
Är lite sugen på att ev importera en sådan. någon som gjort nått liknade?
Tanken är en höjning och lite större däck för att få en vettig skogsbil, är inte ute efter nått extremt off-road åk så det borde passa mig fint.
/Jonas
Tänkte kolla om det finns nån GV 2,4 3-dörrars i sverige? för de såldes väl aldrig ny här va?
Är lite sugen på att ev importera en sådan. någon som gjort nått liknade?
Tanken är en höjning och lite större däck för att få en vettig skogsbil, är inte ute efter nått extremt off-road åk så det borde passa mig fint.
/Jonas
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Grand Vitara 2,4 3-dörrars
3-dörrars Grand Vitara hade, mig veterligen, inte fördelningslåda utan konstant 4x4 medelst visco.
Rätta mig om jag har fel.
Följaktligen inte lågväxel.
Således inte så lämplig för lek i spenaten(som 5-dörrars).
Rätta mig om jag har fel.

Följaktligen inte lågväxel.
Således inte så lämplig för lek i spenaten(som 5-dörrars).
Rubicon 
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Re: Grand Vitara 2,4 3-dörrars
Vet att svensksålda 1.6 liters inte har lågväxel men har läst att de som utrustades med 2,4 liters motorn hade det. Har aldrig sett någon live utan bara bilder och är har de samma system som 5-dörrars.
Finns några på mobile.de men har inte hört eller sett några sådana i sverige
Finns några på mobile.de men har inte hört eller sett några sådana i sverige
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Grand Vitara 2,4 3-dörrars
En sak att beakta är att denna modell har individuella hjulupphängningar fram och bak.
Inte så enkla att fjäderhöja som bilar med stela axlar.
Men det går - med relativt komplicerade ombyggnader och till höga kostnader.
Kanske har Calmini eller Jimnybits ombyggnadssatser?
Calmini har till "lilla" Vitaran.
Inte så enkla att fjäderhöja som bilar med stela axlar.
Men det går - med relativt komplicerade ombyggnader och till höga kostnader.
Kanske har Calmini eller Jimnybits ombyggnadssatser?
Calmini har till "lilla" Vitaran.
Rubicon 
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Re: Grand Vitara 2,4 3-dörrars
Aha, ja det är bra att veta, har sett några kitt som höjer 45 mm, dock dyra.
Har lite fastnat för bilen utseende och verkar passa bra som andra bil.
Det verkar tyvärr lite dyrt att importera en så det kanske får bli en 5-dörrar ändå
Har lite fastnat för bilen utseende och verkar passa bra som andra bil.
Det verkar tyvärr lite dyrt att importera en så det kanske får bli en 5-dörrar ändå
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Grand Vitara 2,4 3-dörrars
För att inte avskräcka dig från rubricerade bil, och fjäderhöjning, så vill jag berätta att jag inte tror att det är något problem med en måttlig höjning på 20 - 30 mm.
Kan räcka för att kunna montera liiiite större däck - och få motsvarande bättre markfrigång - kanske som mest 40 - 50 mm tillsammans.
Vet inte om det finns färdiga "fjäderspacers" eller om man får tillverka själv.
Egentillverkade fjäderspacers gör man lätt av 10 mm skärbrädor av "plast".
Inte svårt att såga till med hjälp av en elektrisk sticksåg.
Svårare att få tag på 10 mm skärbrädor.
Själv sökte jag redan för bortåt 5 år sedan efter 25 mm skärbrädor.
IKEA lär ha haft.
Jag konfiskerade hushållets skärbrädor med motiveringen att de blivit ohygieniska.
Har för närvarande, sedan 4 år tillbaka, utan problem, 3 x 10 mm skärbrädor över skruvfjädrarna på min Suzuki.
Min Suzuki har stela axlar så på den förändras endast Castervinkeln fram.
På grund av konstruktionen med panhardstag så förskjuts axlarna några mm i sidled.
Avhjälpes lätt med längre panhardstag eller - bäst - nedflyttade övre infästningar för panhardstagen(fram och bak).
På din/rubricerade Suzuki är det cambervinkeln som ändras något.
Innebär bland annat att däcken kommer att slitas något mer på ytterkanterna.
Även hjulskränkningen fram ändras och behöver justeras = inget stort problem som du lätt fixar själv.
Lycka till.
Kan räcka för att kunna montera liiiite större däck - och få motsvarande bättre markfrigång - kanske som mest 40 - 50 mm tillsammans.
Vet inte om det finns färdiga "fjäderspacers" eller om man får tillverka själv.
Egentillverkade fjäderspacers gör man lätt av 10 mm skärbrädor av "plast".
Inte svårt att såga till med hjälp av en elektrisk sticksåg.
Svårare att få tag på 10 mm skärbrädor.
Själv sökte jag redan för bortåt 5 år sedan efter 25 mm skärbrädor.
IKEA lär ha haft.
Jag konfiskerade hushållets skärbrädor med motiveringen att de blivit ohygieniska.

Har för närvarande, sedan 4 år tillbaka, utan problem, 3 x 10 mm skärbrädor över skruvfjädrarna på min Suzuki.
Min Suzuki har stela axlar så på den förändras endast Castervinkeln fram.
På grund av konstruktionen med panhardstag så förskjuts axlarna några mm i sidled.
Avhjälpes lätt med längre panhardstag eller - bäst - nedflyttade övre infästningar för panhardstagen(fram och bak).
På din/rubricerade Suzuki är det cambervinkeln som ändras något.
Innebär bland annat att däcken kommer att slitas något mer på ytterkanterna.
Även hjulskränkningen fram ändras och behöver justeras = inget stort problem som du lätt fixar själv.
Lycka till.

Rubicon 
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Re: Grand Vitara 2,4 3-dörrars
ja det är lite det jag ä ute efter 40-50 mm med större däck. tanken är inte en riktigt offroad monster utan mer en vardagsbil som tar sig fram i skogen lätt.
Panhardstag gäller väl bara stela axlar va? så det är egentligen bara det sista stycket som gäller när det är individuell hjulupphängning?
Cambervikeln är väl justerbar så det borde gå att justera tänker jag, eller?
Lite snabb googling så kanske dessa funkar?
https://www.plastvaror.se/shop/slitstar ... z5EALw_wcB
Vad har du för bil?
Panhardstag gäller väl bara stela axlar va? så det är egentligen bara det sista stycket som gäller när det är individuell hjulupphängning?
Cambervikeln är väl justerbar så det borde gå att justera tänker jag, eller?
Lite snabb googling så kanske dessa funkar?
https://www.plastvaror.se/shop/slitstar ... z5EALw_wcB
Vad har du för bil?
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Grand Vitara 2,4 3-dörrars
Tack för bra tips på plastvaror.joonas skrev: ↑ons nov 18, 2020 11:01
https://www.plastvaror.se/shop/slitstar ... z5EALw_wcB
Vad har du för bil?
Ja panhardstag gäller endast bilar med stela axlar, helt rätt.
På vissa bilar går inte cambervinkeln att justera.
På Niva, som jag genomlidit 3 år, kompenserar man medelst distans mellan övre A-armen och styrspindeln.
Liiiite positiv cambervinkel ändå(vilket är negativt


Jag har f n en Jimny 3 - min fjärde Suzuki!

För många Suzuki är inte nog.

Rubicon 
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Re: Grand Vitara 2,4 3-dörrars
Ja det mesta går nog att lösa
Funderarde faktiskt på en jimny också men har behov av att dra släp lite titt som tätt och har fåt för mig att det inte är en bra dragbil. annars verkar den fin

Funderarde faktiskt på en jimny också men har behov av att dra släp lite titt som tätt och har fåt för mig att det inte är en bra dragbil. annars verkar den fin
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Grand Vitara 2,4 3-dörrars
Jimny manuell får dra 1.300kg.
Men motorn är bara på 82 hk.
Bättre vidmoment fr o m 2005 då VVT-motorn kom.
Men motorn är bara på 82 hk.
Bättre vidmoment fr o m 2005 då VVT-motorn kom.

Rubicon 
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Re: Grand Vitara 2,4 3-dörrars
Vad får den dra obromsat, EU-släp... om man ej har stort lastbehov så är dessa släp bra, man slipper det vanliga trasslet med bromsar som drabbar släp med lite ålder och så rullar de extremt lätt.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar
Re: Grand Vitara 2,4 3-dörrars
Om du menar GV så vet jag inte riktigt då de inte såldes ny i sverige, men 1.6 tror jag är godkänd för 650 kg obromsat.
Jimnyn vet jag inte men känns som lägre.
Eu-släp är bra, har ett eget bla, dock så krävs rätt tung bil för få använda det optimalt
Jimnyn vet jag inte men känns som lägre.
Eu-släp är bra, har ett eget bla, dock så krävs rätt tung bil för få använda det optimalt
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Grand Vitara 2,4 3-dörrars
Beträffande Suzuki Jimny VVT 2006 är dragvikterna följande:
Bromsat släp 1.300 kg oavsett körkort = vanligt *B*
Obromsat släp 350 kg.
Uppgav fel motoreffekt i inlägg ovan.
Ska vara 86 hk och 110 Nm.
Ps. Finns små (obromsate) släpvagnar med totalvikt 350 kg.
Missade en på Blocket för en tid sedan.
Bromsat släp 1.300 kg oavsett körkort = vanligt *B*
Obromsat släp 350 kg.
Uppgav fel motoreffekt i inlägg ovan.
Ska vara 86 hk och 110 Nm.
Ps. Finns små (obromsate) släpvagnar med totalvikt 350 kg.
Missade en på Blocket för en tid sedan.

Rubicon 
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Re: Grand Vitara 2,4 3-dörrars
Vet du om GV är rambyggd eller är det självbärande kaross på den. visst är jimnyn rambyggd?
-
- Forumräv
- Inlägg: 848
- Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
- Ort: Strängnäs
Re: Grand Vitara 2,4 3-dörrars
Stämmer det att Jimny är rambyggd.
Troooor - men vet inte säkert - att det är samma ram även på nya Jimny 4 = 2019/2020 årsmodell.
Har sett bilder på nätet och jämfört.
"Din" GV är INTE rambyggd.

Rubicon 
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.

Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel.
