Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Bjarne_6.5TD
- Rutinerad
- Inlägg: 255
- Blev medlem: ons feb 09, 2011 22:33
- Ort: Bodås
Inlägg
av Bjarne_6.5TD » tor jan 24, 2013 11:35
vilket kanon bygge

Blir riktigt intressant att följa

Va f*n kör, väntar du på att hela jävla stolpen ska bli grön?
Jeep Cherokee XJ -94 4.0 HO 4" höjd 33"x12.5däck
VW Passat -98 tdi
Volvo V70 -10 2,4D
Chevrolet Nova -75 350
-
Gustavsson
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Inlägg
av Gustavsson » tor jan 24, 2013 11:46
Grottulf skrev:Det ser ut att bli en himla kul bil det här
Jag ser att du har vänt den främre bakaxeln, hur har du tänkt göra med drivningen?
Sätta en till fördelningslåda mellan axlarna eller?
I så fall ser det ut att bli väldigt korta kardaner...
IsuzuDiesel skrev:
Blir det inte väldigt "trögstyrt" med så kort hjulbas? Tänkte på den Polaris 4x6 som jag har brottats med en del...
Styrbroms vore nog inte så dumt.
Hade bestämt för mig att jag skissat en bild på drivningen i tråden men jag hittar den inte själv. Kortfattat "lyfter" jag utgående axel via en kuggbox från fd-lådan till ramhöjd för att komma över första bakaxlen(axel nr2). Därifrån in i nästa kuggbox som sänker utgående axel igen och kopplar kardanen till sista bakaxeln. Från samma kuggbox går en kardan i ramhöjd lite på tvären bak till sista kuggboxen (längst bak i bilen, men precis framför axel nr3) som kopplar kardanen till axel nr2... Så från att varit en kardan, blir det 4 nu =) Invecklat och svårt att förklara utan bild, men enkelt i praktiken tror jag!
Styrbroms är planerat på bakhjulen iaf, får se om det blir fram oxå...
Kolla bilderna långt ner på sida 3 här i tråden, där visas kuggboxarnas placering ganska bra!
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
-
Grottulf
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5398
- Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
- Ort: Säffle
Inlägg
av Grottulf » tor jan 24, 2013 12:04
Aha, ja då blir ju inte karderna så korta
Men många knutkors blir det
Bygger du kuggboxarna själv, eller har du hittat några lämpliga?
-
Gustavsson
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Inlägg
av Gustavsson » tor jan 24, 2013 12:50
Grottulf skrev:Aha, ja då blir ju inte karderna så korta
Men många knutkors blir det
Bygger du kuggboxarna själv, eller har du hittat några lämpliga?
Många knutkors blir det verkligen!
Letar efter dreven som sitter i 2:a axeln på tgb13/20, de som för vidare kraften från pinjongen på 2:a axel till mellanaxeln till 3:e axeln på bilen... Tänkte använda dessa då de är direkt konstruerade för just detta.
Har annars kollat runt efter massa olika alternativ med kedjedrift, kuggrem, kugghjul osv.. Men det är blir antingen dyrt eller alldeles för utrymmeskrävande då ingen vågar garantera att det håller...
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
-
Klas_B
- Rutinerad
- Inlägg: 370
- Blev medlem: fre okt 17, 2008 10:06
- Ort: Gävle
Inlägg
av Klas_B » tor jan 24, 2013 14:50
Har för mig att pinjongaxeln är tillverkad i ett stycke med "extradrevet" på TGB-13/20. Annars är lagret för mellandrevet (mellan pinjongaxeln och kardanaxeln bakåt) en svag punkt på tgb13/20. Har rasat ett sånt lager... Så hittar du delar rekommenderar jag att bearbeta upp lagerläget i drevet för ett nummer större lager.
// Klas
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på
Projekt Lillvalp
-
Gustavsson
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Inlägg
av Gustavsson » tor jan 24, 2013 17:18
Klas_B skrev:Har för mig att pinjongaxeln är tillverkad i ett stycke med "extradrevet" på TGB-13/20. Annars är lagret för mellandrevet (mellan pinjongaxeln och kardanaxeln bakåt) en svag punkt på tgb13/20. Har rasat ett sånt lager... Så hittar du delar rekommenderar jag att bearbeta upp lagerläget i drevet för ett nummer större lager.
// Klas
Det låter som en dyr produktionslösning att ha en separat pinjongaxel.. Jag tänkte mig att dreven satt monterade som hjälpdistans för justeringen av pinjonglagerspelet på splines. Får leta reda på en axel och skruva isär helt enkelt, eller om någon har bilder vore det ännu bättre att börja med!
Men det övre drevet, sitter det oxå fast på axel eller är det splines där?
Men annars får det bli kedjedrift, verkar vara det enda som håller utan att det blir dunderstort och dyrt..
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
-
MangeP
- Beroende
- Inlägg: 1007
- Blev medlem: ons mar 17, 2010 12:57
- Ort: Luleå
Inlägg
av MangeP » tor jan 24, 2013 22:32
Kul att du är igång igen. De här blir spännande att följa

Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak
-
Fredrik L
- Användare
- Inlägg: 30
- Blev medlem: ons nov 09, 2011 12:01
- Ort: Göteborg
Inlägg
av Fredrik L » fre jan 25, 2013 0:28
Gustavsson skrev:Klas_B skrev:Har för mig att pinjongaxeln är tillverkad i ett stycke med "extradrevet" på TGB-13/20. Annars är lagret för mellandrevet (mellan pinjongaxeln och kardanaxeln bakåt) en svag punkt på tgb13/20. Har rasat ett sånt lager... Så hittar du delar rekommenderar jag att bearbeta upp lagerläget i drevet för ett nummer större lager.
// Klas
Det låter som en dyr produktionslösning att ha en separat pinjongaxel.. Jag tänkte mig att dreven satt monterade som hjälpdistans för justeringen av pinjonglagerspelet på splines. Får leta reda på en axel och skruva isär helt enkelt, eller om någon har bilder vore det ännu bättre att börja med!
Men det övre drevet, sitter det oxå fast på axel eller är det splines där?
Men annars får det bli kedjedrift, verkar vara det enda som håller utan att det blir dunderstort och dyrt..
Du har helt rätt om pinjongdrevet. Övre drevet sitter på en axel har jag bestämt för mig.
Har en TGB 131 under ständig förändring
-
Gustavsson
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Inlägg
av Gustavsson » fre jan 25, 2013 5:35
Fredrik L skrev:
Du har helt rätt om pinjongdrevet. Övre drevet sitter på en axel har jag bestämt för mig.
Skönt med något rätt =) Men menar du att övre drevet sitter "fast" på axeln, eller är det monterat på splines med mutter bakom det oxå?

Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
-
Klas_B
- Rutinerad
- Inlägg: 370
- Blev medlem: fre okt 17, 2008 10:06
- Ort: Gävle
Inlägg
av Klas_B » fre jan 25, 2013 8:11
Övre kugghjulet sitter lagrat direkt i huset med två spårkullager. Invändigt i kugghjulet är det splines, så axeln ligger flytande i drevet och lagrad med ett spårkullager i medbringaränden mot bakre bakaxeln.
Även om det innebär en hel del jobb att bygga kraftöverföring med kugghjul från pinjongaxeln så är det trots allt en beprövad lösning.
// Klas
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på
Projekt Lillvalp
-
Gustavsson
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Inlägg
av Gustavsson » fre jan 25, 2013 8:51
Klas_B skrev:Övre kugghjulet sitter lagrat direkt i huset med två spårkullager. Invändigt i kugghjulet är det splines, så axeln ligger flytande i drevet och lagrad med ett spårkullager i medbringaränden mot bakre bakaxeln.
Även om det innebär en hel del jobb att bygga kraftöverföring med kugghjul från pinjongaxeln så är det trots allt en beprövad lösning.
// Klas
Perfekt, då är det rätt förutsättningar iaf och som sagt, det är beprövat vilket jag gillar. Så den stora frågan, var får jag tag i 3 set (totalt 9 drev då) av dessa? Finns det folk som är villiga att plundra sina avmonterade axlar på dessa dreven tro?

Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
-
Hasse
- OffroadGeek
- Inlägg: 4395
- Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
- Ort: Skogen
Inlägg
av Hasse » fre feb 01, 2013 0:52
"Orginal" 6x6 valpen hade kedje transmision mellan axel 2-3..
-
olle67
- Veteran
- Inlägg: 2233
- Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
- Ort: Outside Jötebårg
Inlägg
av olle67 » fre feb 01, 2013 11:52
Original,valpen??vilken menar dudå???gamla valpen fanns ju inte i 6x6 överhuvutaget,o den "nya"valpen har kardan emellan axel 2 o 3 ..
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
-
Pvpjtgb1111
- Rutinerad
- Inlägg: 286
- Blev medlem: sön jul 05, 2009 0:33
- Ort: Varberg
Inlägg
av Pvpjtgb1111 » fre feb 01, 2013 14:24
olle67 skrev:gamla valpen fanns ju inte i 6x6 överhuvutaget

Volvo PVPJTGB 1111
Volvo TGB 20
Volvo TGB 1314c

-
Hasse
- OffroadGeek
- Inlägg: 4395
- Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
- Ort: Skogen
Inlägg
av Hasse » fre feb 01, 2013 14:30
olle67 skrev:Original,valpen??vilken menar dudå???gamla valpen fanns ju inte i 6x6 överhuvutaget,o den "nya"valpen har kardan emellan axel 2 o 3 ..
Visst fanns det en sådan

Kallas prototyp inför byggandet av TGB serien
TGB13-20 har kardan mellan axel 2 och 3