Sida 10 av 32
Postat: tor sep 04, 2008 22:04
av Nutti
jahapp, nu har jag fått lite gjort igen...har satt 4,56:1 utväxlingen på plats i 14bff axeln och försökt ställa in den lite
här är alla delar bort och putsat ur lite med bromsrengöring
här e pinjongen på plats med nytt lager
här e resten av diffen på plats (grundinställt) med en detroit i :smokin:
så började finjusteringen...då bör man ha en dial indicator
tyvärr så blev det så mörkt i mitt stora "öppna" garage så jag blev inte alls klar med finjusteringen...men lite grovt fick jag mätt backlashen, och den låg på 0,000-0,005 dvs för stor skillnad där

ska inte variera mer än 0,002, så är den inte heller riktigt på rätt plats heller. ideal backlash är mellan 0,005 och 0,008 men godkänt mellan 0,003-0,012...så jag får försöka ställa om den lite och mäta pånytt så måste jag klura ut var felet ligger när skillnaden är så stor på backlashen

Postat: ons sep 10, 2008 20:50
av Nutti
sådär ja...nu (efter 5 timmar spenderad tid) har jag fått kontroll över inställningen av den nya utväxlingen...problemet hittades när jag mätte kronhjulets baksida mot diffen, där fanns en liten kant att mäta på och det visade att kronhjulet var snett. Så då tog jag lös det och hoppades på att det bara var nåt skit mellan diffen och hjulet, men icke. Däremot fann jag att låslimmet till bultarna hade jag användt rikligt, så det hade flytit in mellan diffen och hjulet. Jag skrapade bort limmet med mattkniv och lag på nytt lim och drog fast. Sen installerade jag diffen igen och mätte backlashen till en skillnad på 0,003 och det är tolererat 0,002 så det får vara bra så, finns inget mer jag kan göra åt saken. Efter att ha målat utväxlingen och testat hit och dit och ställt om backlashen några gånger så fick jag en nöjsamt resultat, så nu är det bara intressant att se hur den låter/verkar när det är på plats.
fick nya delar från
http://www.wfoconcepts.com/ crossover styrning till dana60 plus en bromscylinder till 14bff axeln.

Postat: ons sep 10, 2008 22:14
av Jimmy6,2
Bra jobbat,
Länken till WFO funkar inte för mej.
Jag håller på och kollar på X-over styrning och high steer men jag kommer nog att välja ES2010 leder istället. Glöm inte att du måste byta själva styrservo också när du använder x-over på Chevan annars blir styrningen åt fel håll.
Per
Postat: ons sep 10, 2008 22:27
av Nutti
Jimmy6,2 skrev:Bra jobbat,
Länken till WFO funkar inte för mej.
Jag håller på och kollar på X-over styrning och high steer men jag kommer nog att välja ES2010 leder istället. Glöm inte att du måste byta själva styrservo också när du använder x-over på Chevan annars blir styrningen åt fel håll.
Per
alltså vilken menar du nu? om du backar några sidor så har jag bild på min sprillans nya styrsnäcka med färdiga uttag för hydro assist, är det den du menar eller nåt annat som jag inte tänkt på?
det verkar vara nåt skummt med WFO sidan, jag kommer till nåt fitness stuff via den

WFO hade mycket billigt x-over kit men visst kunde man göra det själv om man har rätta grejjer att ta i händerna (och tid), vilket jag inte har...tid alltså

Postat: ons sep 10, 2008 22:53
av Jimmy6,2
Din tråd börjar bli lång.... jag hade glömt att du hade köpt ett PSC servo

men ifall nån annan vill bygga om till x-over styrning så måste man ha ett 2x4 servo annars går styrningen åt fel håll.
Per
Postat: tor sep 11, 2008 17:00
av Nutti
Jimmy6,2 skrev:Din tråd börjar bli lång.... jag hade glömt att du hade köpt ett PSC servo

men ifall nån annan vill bygga om till x-over styrning så måste man ha ett 2x4 servo annars går styrningen åt fel håll.
Per
det var nästan det jag tänkte också...men måste fråga så det inte var nåt annat du menade...
nu håller jag på att bygga om laddrören i 3" och 2,5" med intercooler...kommer bilder senare ikväll

Postat: tor sep 11, 2008 21:20
av Nutti
sådärja...nu har jag fått intercoolern på plats och byggt laddrören halvvägs.
jag började med att göra ett hål
sen flyttade jag min el-fläkt ca. 5cm bakåt
sen monterade jag min 20euros intercooler
laddrören blev såhär, det korta kommer att komma från turbon och går i 3" och det långa i 2,5" kommer att gå till tryckkammaren
sen började jag demontera allt som ska bytas och ändras, här har jag tagit bort min "fågelholk" aka. tryckkammaren
nytt rör i 2,5" utbytt mot det gamla 2" röret...hatar att svetsa galvaniserade rör, men då plånboken inte räcker till rostfria så räcker den inte
här slutade jag för idag efter 8h med 30min matpaus...kompressorsidan borttagen som ska byta vinkel och så skulle jag byta packning i oljereturen som har läckt då jag märkte att jag hade glömt packning överhuvudtaget

Postat: lör sep 13, 2008 12:41
av Nutti
Postat: lör sep 13, 2008 13:33
av Joel_Vbg
Skoj skoj skoj....
Väntar på film från provturen sen, vill höra snurrbo vissel...

Postat: lör sep 13, 2008 20:43
av henriklarsson1982
spännande...var har du föresten hittat schaklarna som syns på bilden?
Har själv oxå men high-jacken ryms inte in i dom så enda nyttan jag har av dom är när man behöver bogseras.....vilket kan hända nu som då

Postat: lör sep 13, 2008 21:24
av Nutti
henriklarsson1982 skrev:spännande...var har du föresten hittat schaklarna som syns på bilden?
Har själv oxå men high-jacken ryms inte in i dom så enda nyttan jag har av dom är när man behöver bogseras.....vilket kan hända nu som då

dom är från biltema

där finns dom på båtsektionen, kostade typ 100kr/st
Postat: ons okt 08, 2008 17:17
av Nutti
Postat: ons okt 08, 2008 22:36
av henke_99
Det är aldrig kul med haverier. framför allt när samma saker händer gång på gång. Tråkigt att du har tappat inspirationen så totalt. fördelen är ja att du har dom flesta grejerna, så du bara kan fortsätta greja när orken dyker upp igen.
Postat: tor okt 09, 2008 14:01
av Nutti
joo...jag har hållit på alltför intensivt hela sommaren och nu är jag helt less på allt skruvande. Och framför allt alla pengar som man sätter i rullning. Sen när jag har axlarna under får jag antagligen sätta ner en till 1000€ slant i nya mellanaxlar. usch och fy...
på tal om haveri, lade märke till detta idag. karossfästet längst fram har brakat helt

Postat: tor okt 09, 2008 16:08
av MrHawk
Nutti skrev:men ingen inspiration har jag mer. suck.
Känner igen det där. Har haft några sånna perioder med, va tillomed på väg o sälja zukin o köpa en vanlig bil en gång

Så här i efterhand kan man säga att det va skönt att det inte blev så för inspirationen kom tillbaka efter ett tag.
Pilla med nåt annat ett tag så ska du se att du blir sugen igen sen
