Sida 2 av 3
Postat: mån jun 28, 2010 22:27
av Jimmy6,2
Kanske läge för nya ramlageröverfall? Är det inte så att man brukar sätta dit en "girdle" för att få bottendelen att hålla?
http://www.dieselpowermag.com/tech/chev ... to_09.html
Ganska bra byggbeskrivning.
Per
Postat: mån jun 28, 2010 23:18
av Lightbringer
N-Pettersson skrev:hur fungerar bränslesystemet på en 6,2L, suger pumpen själv bränske eller måste ledningen vara trycksatt??
"cykelpumpen" längst ned i vänstra sidan på motorn suger själv bränsle

, men det är nog lika att sätta rejälare grejjer skulle jag tro.
Postat: mån jun 28, 2010 23:38
av Dogge
N-Pettersson skrev:hur fungerar bränslesystemet på en 6,2L, suger pumpen själv bränske eller måste ledningen vara trycksatt??
Kommer köra med fuelcell på flaket och en soppa pump som pumpar bränsle fram till en catchtank under huven via ett filter. men från catchtanken upp till pumparna, klarar pumparna av att suga bränsle då eller måste ja sätta in en bräsnlepump även där?? (ska köra med 2 st insprutnings pumpar)
tack/ Nicklas
ledningen måste vara trycksatt..men..
du får inte ha för högt tryck då kan du tydligen blåsa tätningar i pumparna
10-14 psi ungefär
pumparna har en viss sugförmåga men definitivt inte i dina aplicationer
du lär nog åxå behöva gördel för att hålla ihop block och vevaxel
jag har någonstans en layout på en bättre gördel enligt min mening,den sträcker sig över ALLA överfall och är kraftigt gjord,kräver viss modifikation av oljetråget visserligen
Postat: tis jun 29, 2010 6:36
av N-Pettersson
okey. då får de bli pump & en regulstor nnan pumparna.
Jag är medveten om att en gördel nästan är ett måste. har pratat en hel del med folk i usa innan ja började detta bygge, och har ritningar på det. lägg gärna upp en bild på gördeln du menar åxå.
men som sagt denna sesong är för att prova om ens maskinen går. ingenting är balanserat eller viktjusterat heller så funkar det och ja får igång motorn i sommar så kommer ja riva den och balansera upp allt och även göra en gördel..
fick ju med ett xtra block nu när jag köpte bilen och de lär ju behövas =)
Postat: tis jun 29, 2010 10:12
av Dogge
ja är nog smart att få allt att lira innan man lägger ner en massa pengar
DSG gördel är nog utformad som den är för att passa med standard oljetråg,är nog därför den bara går över 3 överfall?
När det gäller insprutningspumparna..
eftersom du nu inte är tvingad att ha chevas pump/pumpar för montagets skull så kanske det finns nå´n lämplig "fet" radpump från nå´n större v8 eller nå´t?.bara en fundering..=)
jag bor för övrigt i umeå,vore kul å se skapelsen när du fått ordning på grejjerna..

Postat: tis jun 29, 2010 11:28
av N-Pettersson
nja då blir tändning mm fel. min 1a tanke va en scania pump från en 111 eller nå men då ja varvar denna motor 5000rmp så funkar det inte.
har dok löst drivningen. kapa isär en pump så jag fick lös framstammen och svarvade ur den och satt i skf lager, axeln svetsades på ock svarvades ner till rätt diameter. sen sitter det en drev där pumpen sitter orginal sen kommer en pump sitta ovanför varje ventilkåpa.fästen till dom bygger jag på insugslådan.
okey kul med fler umebor som gillar diesel =)
Postat: tis jun 29, 2010 21:25
av N-Pettersson
Kom att tänka på en sak. . .
För att sänka bilen fram, finns det färdiga spindlar till 4x4 eller hur gör man? Finns ju inga spiralfjädrar som på en vanlig bil

är det bara skruva på torretions stagen eller??
Bak är det väl bara att lägga axeln på ovansidan blad paketet...
Postat: tis jun 29, 2010 23:26
av thomasv
Dum fråga kanske, men varför inte köra 4x4?
Borde ju bli bättre grepp och mindre hjulspinn.
Eller håller inte transmissionen för det?
Om det funka vore det ju rätt manligt, fyra spinnande och ryckande hjul!
/Thomas
Postat: ons jun 30, 2010 6:26
av N-Pettersson
mest för viktens skull och sen är en axel mindre att hålla efter.
när bakvagnen är klar med 4 link och breda bakhjul så sitter det nog inte i fäste =)
men heltklart colt vore det om bilen va hjöd med nå riktiga mudders men denna tänkte ja göra så låg de går. bara ja får in den i bussen

Postat: ons jun 30, 2010 8:54
av Grottulf
Framaxeln lär inte hålla för den motorn ändå
Men blir det inte svårt att få en vettig viktfördelning med en pickup?
Ska du flytta bak motorn något?
Postat: ons jun 30, 2010 9:08
av N-Pettersson
ja viktfördelningen blir ju inte optimapl. motorn väger ett par kilo kan ja lova men med en bra justerad bakvagn ock 15" breda slicks borde de bita i lite tycker jag. ja vet inte, vill helst inta kapa i torpeden till att börja med men kanske måste om det visar sig att motorn lirar och de bär iväg bättre än en standard 6,5a =)
Postat: lör jul 10, 2010 18:00
av N-Pettersson
idag, efter en sönderslagen slägga och en halv tub gas så åkte torretions stagen, fästen under bilen bort. och wips så blev bilen lägre. Nu ska ja bara hitta ett par lämpliga coilovers istället för stötdämparna. bak tog ja bort 2 blad bara för att se stuket,
nån som vet om länkarmar passar från 2wd?
typ droppade spindlar?

Postat: lör jul 10, 2010 19:16
av beelzebubs
Nu har du ju fått lite stuk på'n i varje fall

Postat: lör jul 10, 2010 19:39
av N-Pettersson
a vist. tänkte prov lyfta i motorn nån dag för att se om ja måste kapa nå i torpeden.. ska fräsa ut en distans mellan kompressorn och injectorn dels för att få upp höjden lite men tänkte även montera nozzlar för framtida behov =)
Postat: sön jul 11, 2010 17:24
av N-Pettersson
byggde en gördel idag, kapade till ett vinkeljärn. va tror ni?? behöver man stag i mellan åxå eller räcker de som det är?
sen lacka ja ventilkåporna och remskivan till vattenpumpen,
rulla in bilen i garaget så nu kan skruvningen börja på allvar.
