Sida 2 av 4

Postat: fre dec 10, 2010 21:22
av henke_99
Min diesel mullrar oxå ganska gott, om man inte lyssnar vid motorhuven... Men det är bara lite försiktigt pluffande i jämförelse med min bensinare.

Så jag kontrar med en video på min gröna bil, det är dock filmat förra vintern. http://www.youtube.com/watch?v=AdoOLAcB_74

Postat: fre dec 10, 2010 23:26
av MangeP
Det är ju knacket man vill åt. Men skit samma nu ska vi inte förstöra tråden med att bråka om det. Alla tycker vi olika. Jag gillar iaf inte bensinmotorer öht.

Postat: tis dec 14, 2010 11:18
av HenkeS
Silverado skrev:jo det är en stor skillnad på soppaförbrukning på diesel och bensinarna.
6.2a diesel drar 1.1-1.5liter ca blandad körning, och bensin ligger väl minst på 1.5liter milen om man ens kan komma så lågt.

höjning och grejjer kan du kolla på summitracing, priser och så vet jag inte, mer än att karrosshöjning är mkt billigare än chassihöjning.
1.16 normal landsvägskörning, BENSIN !
bensin förbrukningen sitter i högerfoten, dieselförbrukningen i pumpen

Postat: fre dec 17, 2010 11:35
av Christopher
tänkte på en annan grej. är inga 6,2 l diesel med turbo eller är de bara 6,5 som är td?

...

Postat: lör dec 18, 2010 0:07
av Tobbe.Stenberg
6.2 utan turbo har jag för mig, sen fanns väll 6.5 både med och utan turbo, rätta mig nån om jag fel.

Min bensinare drar mellan 2.3-2.5 liter milen, dock åker det i en 6.2 diesel i vinter, Jag tycker defenitivt du ska slänga in ett krossverk i din!

Postat: lör dec 18, 2010 0:19
av Christopher
okey men kollade lite på vägverket..140 hk för en 6.2 l diesel låter väldigt lite? måste väl sitta strypningar överallt då?

Postat: lör dec 18, 2010 9:18
av henke_99
Christopher skrev:okey men kollade lite på vägverket..140 hk för en 6.2 l diesel låter väldigt lite? måste väl sitta strypningar överallt då?
Inga strypningar där inte. I min blazer ska det vara 130 hk... Det är inga effektmonster direkt, men dom har gott om vridmoment så dom orkar ganska bra i alla fall. En del tycker dom är slöa, men då har dom inte kört en bil som verkligen är slö... Går nog att öka effekten lite genom att skruva på pumpen men bränsleförbrukningen förändras ju därefter.

6.2:an finns inte med turbo original, men man kan ju bygga dit en o sen ställa på insprutningspumpen. Har för mig att originalpumpen klarar att leverera diesel till ca 200 hk.

6.5:an finns både med och utan turbo, det var nån eller några av dom första årgångarna som byggdes utan turbo och med mekanisk insprutningspump. Samtidigt som dom fick turbo kom det även dit en elektronisk insprutningspump.

Postat: lör dec 18, 2010 10:58
av Christopher
henke_99 skrev:
Christopher skrev:okey men kollade lite på vägverket..140 hk för en 6.2 l diesel låter väldigt lite? måste väl sitta strypningar överallt då?
Inga strypningar där inte. I min blazer ska det vara 130 hk... Det är inga effektmonster direkt, men dom har gott om vridmoment så dom orkar ganska bra i alla fall. En del tycker dom är slöa, men då har dom inte kört en bil som verkligen är slö... Går nog att öka effekten lite genom att skruva på pumpen men bränsleförbrukningen förändras ju därefter.

6.2:an finns inte med turbo original, men man kan ju bygga dit en o sen ställa på insprutningspumpen. Har för mig att originalpumpen klarar att leverera diesel till ca 200 hk.

6.5:an finns både med och utan turbo, det var nån eller några av dom första årgångarna som byggdes utan turbo och med mekanisk insprutningspump. Samtidigt som dom fick turbo kom det även dit en elektronisk insprutningspump.
åh fan.om man inte vill börja skruva på pumpen och de hur kan man göra de? avgassytemet med bra headers?

Postat: lör dec 18, 2010 11:09
av henke_99
Christopher skrev:
henke_99 skrev:
Christopher skrev:okey men kollade lite på vägverket..140 hk för en 6.2 l diesel låter väldigt lite? måste väl sitta strypningar överallt då?
Inga strypningar där inte. I min blazer ska det vara 130 hk... Det är inga effektmonster direkt, men dom har gott om vridmoment så dom orkar ganska bra i alla fall. En del tycker dom är slöa, men då har dom inte kört en bil som verkligen är slö... Går nog att öka effekten lite genom att skruva på pumpen men bränsleförbrukningen förändras ju därefter.

6.2:an finns inte med turbo original, men man kan ju bygga dit en o sen ställa på insprutningspumpen. Har för mig att originalpumpen klarar att leverera diesel till ca 200 hk.

6.5:an finns både med och utan turbo, det var nån eller några av dom första årgångarna som byggdes utan turbo och med mekanisk insprutningspump. Samtidigt som dom fick turbo kom det även dit en elektronisk insprutningspump.
åh fan.om man inte vill börja skruva på pumpen och de hur kan man göra de? avgassytemet med bra headers?
Ställer du inte på pumpen får du ingen mer diesel o då blir det heller inte nån mer effekt... Avgaseriet spelar ju roll, men du kan nog bara hämta nån enstaka hästkraft extra där.

Postat: lör dec 18, 2010 11:16
av Christopher
henke_99 skrev:
Christopher skrev:
henke_99 skrev: Inga strypningar där inte. I min blazer ska det vara 130 hk... Det är inga effektmonster direkt, men dom har gott om vridmoment så dom orkar ganska bra i alla fall. En del tycker dom är slöa, men då har dom inte kört en bil som verkligen är slö... Går nog att öka effekten lite genom att skruva på pumpen men bränsleförbrukningen förändras ju därefter.

6.2:an finns inte med turbo original, men man kan ju bygga dit en o sen ställa på insprutningspumpen. Har för mig att originalpumpen klarar att leverera diesel till ca 200 hk.

6.5:an finns både med och utan turbo, det var nån eller några av dom första årgångarna som byggdes utan turbo och med mekanisk insprutningspump. Samtidigt som dom fick turbo kom det även dit en elektronisk insprutningspump.
åh fan.om man inte vill börja skruva på pumpen och de hur kan man göra de? avgassytemet med bra headers?
Ställer du inte på pumpen får du ingen mer diesel o då blir det heller inte nån mer effekt... Avgaseriet spelar ju roll, men du kan nog bara hämta nån enstaka hästkraft extra där.
där ser man:) finns det någon bra sida där ma kan hittar motordelar till 6.2l dieselen? kollade på summit men verkar inte finnas så mycket eller så är de jag som gör fel.

Postat: lör dec 18, 2010 11:31
av henke_99
Summit har inte så mycket till dieslarna så till dom får man använda andra sidor. Jag har dock ingen koll på några, men jag vet att det finns andra här som vet.

Postat: lör dec 18, 2010 12:42
av cherokeex2
Det ska finnas en tråd någonstans här med en massa olika länkar till 6.2 och lite 6.5 delar.

Edit: hittade den.
viewtopic.php?t=23403&highlight=

Postat: lör dec 18, 2010 13:23
av optodsl
Vad är det du är ute efter?

Postat: lör dec 18, 2010 14:25
av Christopher
optodsl skrev:Vad är det du är ute efter?
nja tänkte mer i övrigt.packningar till motorn,servicegrejer,headers o lite sånt

Postat: lör jan 15, 2011 23:27
av Gammel cheva
Dra verkligen 6,5 td så pass mycket mer än en 6,2'a?
Sugen på att byta min bil mot en diesel.
Men en 6,2'a tro jag skulle kännas för slö.