Div frågor om Chevrolet silverado
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 151
- Blev medlem: ons dec 08, 2010 14:09
- Ort: Borås
Div frågor om Chevrolet silverado
Tjenare.hade tänkt och börja bygga på en silverado 90-96 längre fram men vill har lite mer kött på benen innan man börjar.är ute efter att höja den,byta till en värre motor och ev fixa stepside breddninge(om de går).
Mina frågor är då: vad får man räckna med att få betala för en höjning om de ska vara för både kaross och chassie? sen ang motorbyte, är de dumt/sämre att byta till en 350 tpi motor om de nu inte redan finns från en camaro z28 eller div bilar som har den.mycket jobb?sen den sista då. är ute efter en silverado stepside med 1,5 hytt eller ev bara en vanlig och om man kanske kan fixa fram bara breddningen och de?
tacksam för svar
Mina frågor är då: vad får man räckna med att få betala för en höjning om de ska vara för både kaross och chassie? sen ang motorbyte, är de dumt/sämre att byta till en 350 tpi motor om de nu inte redan finns från en camaro z28 eller div bilar som har den.mycket jobb?sen den sista då. är ute efter en silverado stepside med 1,5 hytt eller ev bara en vanlig och om man kanske kan fixa fram bara breddningen och de?
tacksam för svar
454 är 7,4LMangeP skrev:Fanns ju 454 i cheva pickisarna i början på 90-talet. den är väl på 7-8 liter

En kompis till mig stoppade in en Corvette-snurra i sin silverado när original 350n sa upp sig för ett par år sedan. Alla Cheva V-motorer passar rakt av rent fysiskt, riktigt gott om plats i maskinrummet. Generalregeln är väll att ju nyare maskin du väljer desto mer elektroniskt kraffs måste följa med, vilket i sin tur ger mer krångel o kräver mer kunskap.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 151
- Blev medlem: ons dec 08, 2010 14:09
- Ort: Borås
joda det är bra grejjer, vårdar man rätt så går dom bra!Christopher skrev:okey då är jag med..men är det bra maskiner som sitter i orginal på dom? ( vet att det beror på vilken man köper) men rent allmänt
det du ska passa dig för är 5.7l diesel, som är en dieselkoverterad 350, dom håller inte så bra.
1989 Cheva Blazer k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k20 4x4 350tbi
Mvh Diezl
1987 silverado k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k20 4x4 350tbi
Mvh Diezl
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 151
- Blev medlem: ons dec 08, 2010 14:09
- Ort: Borås
Dieslarna är mer ekonomiska än bensinarna, iaf 6.2:orna. Dom ligger på strax över litern. 6.5:orna är törstigare och brukar inte vilja hamna under 1.5 liter. Detta gäller då originalbilar. Med höjning och stora däck stiger förbrukningen snabbt mer, framför allt om man inte byter utväxling i axlarna.
5.7 diesel finns inte på några så pass nya bilar.
Att höja dessa bilar med ifs är dyrt. Grejerna köper man i usa och du får nog räkna med 15000 kr (kan nog kosta nästan det dubbla om man handlar här i sverige) om du ska ha både chassie och karosshöjning.
Hur mycket har du tänkt höja, eller framför allt hur stora däck tänker du ha?
5.7 diesel finns inte på några så pass nya bilar.
Att höja dessa bilar med ifs är dyrt. Grejerna köper man i usa och du får nog räkna med 15000 kr (kan nog kosta nästan det dubbla om man handlar här i sverige) om du ska ha både chassie och karosshöjning.
Hur mycket har du tänkt höja, eller framför allt hur stora däck tänker du ha?
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
jo det är en stor skillnad på soppaförbrukning på diesel och bensinarna.
6.2a diesel drar 1.1-1.5liter ca blandad körning, och bensin ligger väl minst på 1.5liter milen om man ens kan komma så lågt.
höjning och grejjer kan du kolla på summitracing, priser och så vet jag inte, mer än att karrosshöjning är mkt billigare än chassihöjning.
6.2a diesel drar 1.1-1.5liter ca blandad körning, och bensin ligger väl minst på 1.5liter milen om man ens kan komma så lågt.
höjning och grejjer kan du kolla på summitracing, priser och så vet jag inte, mer än att karrosshöjning är mkt billigare än chassihöjning.
1989 Cheva Blazer k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k20 4x4 350tbi
Mvh Diezl
1987 silverado k10 4x4 6.2 Diesel
1987 silverado k20 4x4 350tbi
Mvh Diezl
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 151
- Blev medlem: ons dec 08, 2010 14:09
- Ort: Borås
okey så då är det med andra ord bättre att köra med 6.2 dieseln då? jag vet inte..vad finns det för höjningssatser? 6" kanske? sen när det gäller däck så har jag inte en aning..vad är lagom så att det inte ser för litet ut när man har höjt bilen tro? är de någon som kan länka till ett riktigt höjnigskitt med dämpare och allt?henke_99 skrev:Dieslarna är mer ekonomiska än bensinarna, iaf 6.2:orna. Dom ligger på strax över litern. 6.5:orna är törstigare och brukar inte vilja hamna under 1.5 liter. Detta gäller då originalbilar. Med höjning och stora däck stiger förbrukningen snabbt mer, framför allt om man inte byter utväxling i axlarna.
5.7 diesel finns inte på några så pass nya bilar.
Att höja dessa bilar med ifs är dyrt. Grejerna köper man i usa och du får nog räkna med 15000 kr (kan nog kosta nästan det dubbla om man handlar här i sverige) om du ska ha både chassie och karosshöjning.
Hur mycket har du tänkt höja, eller framför allt hur stora däck tänker du ha?
En 6" höjning, 3" karosshöjning och 39" däck tycker jag ger bra utseende.
Men då ska man inte försöka tänka på bränsleekonomi längre... Ska bilen bara vara "leksak" så skulle jag nog satsat på en med 6.5 td i så fall, betydligt piggare än en 6.2:a.
Får se om du får mer tips angående höjningen av andra här, finns ju några som höjt såna här bilar och har erfarenheter. (jag håller bara på med dom äldre, med stel framaxel och bladfjädring)
Men då ska man inte försöka tänka på bränsleekonomi längre... Ska bilen bara vara "leksak" så skulle jag nog satsat på en med 6.5 td i så fall, betydligt piggare än en 6.2:a.
Får se om du får mer tips angående höjningen av andra här, finns ju några som höjt såna här bilar och har erfarenheter. (jag håller bara på med dom äldre, med stel framaxel och bladfjädring)
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Kolla här tex
viewtopic.php?t=24962
viewtopic.php?t=24962
Vet att jag sagt det 1000ggr men du kanske inte läst alla trådar. Bra val med diesel. Skatten är bara ca 1200kr mer på en diesel och den drar som sagt betydligt mindre så du får fort ekonomi i det.
Sen att den låter skönare och dieselmotorer i allmänhet är bättre än bensinare, de är bonus
Sen att den låter skönare och dieselmotorer i allmänhet är bättre än bensinare, de är bonus

Suzuki Samurai -88 6,5:1 stenkrypare, 31" däck, bur, vinsch fram och bak
Njää... Jag har ju då en 6.2d och en vässad 350 bensin. Tvekar inte en sekund på att bensinaren låter bäst, riktigt rappt o gott när man börjar komma upp i varv.MangeP skrev:Sen att den låter skönare och dieselmotorer i allmänhet är bättre än bensinare, de är bonus
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Veteran
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
- Ort: Markaryd
Det finns inget som låter så fint som en kallstart på en 6.5 td motor tycker jag.
som denna:
http://www.youtube.com/watch?v=Fnl7Pm4AKfw
som denna:
http://www.youtube.com/watch?v=Fnl7Pm4AKfw
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Håller med där...måste skilja på V 8 och Stenkross. en bensinare har ju ett karakteristiskt v 8 ljud medans diseln kan vara i princip va som helst..henke_99 skrev:Njää... Jag har ju då en 6.2d och en vässad 350 bensin. Tvekar inte en sekund på att bensinaren låter bäst, riktigt rappt o gott när man börjar komma upp i varv.MangeP skrev:Sen att den låter skönare och dieselmotorer i allmänhet är bättre än bensinare, de är bonus

Allt skräp håller man på med
http://www.garaget.org/mrbuggy
http://www.garaget.org/mrbuggy