Undantag från kör och vilotider?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Undantag från kör och vilotider?
Över 7.5 också.
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
mm. mm
Nu vill jag inte komplicera det mer, MEN spelar det inte roll om fordonet är uppenbart gjort för nyttotrafik (flak, skåp, många sittplatser osv) eller om det bara är ett stort tung fordon?
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Även om man söker att det går att få undantag från kör och vilotiderna så är det väl bra att man inte får köra längre än 4,5 timme. Trötta förare finns det tillräckligt i trafiken.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Och dom flesta trötta förarna sitter i personbilar, det är kanske dags att dom inför begränsning på alla privatbilister också.MattisH skrev:Även om man söker att det går att få undantag från kör och vilotiderna så är det väl bra att man inte får köra längre än 4,5 timme. Trötta förare finns det tillräckligt i trafiken.
Innan vi gick med i :puke:EU så var det ju ok att köra 6 timmar i sträck, och inte var man tröttare då.
Stelaxlad HiLux Diesel
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
mm. mm
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
mm. mm
Enl. Cristina från Vilhelmina (eller var hon nu satt) på transportstyrelsen så ska man ha godkänd skrivare i en lastbil över 7,5T och följa regler för kör o villotider.
Om det inte är en bärningsbil som håller sig max 100km från stationen,
eller "specialfordon" för tivoli/circus,
betongpump, skylift
Stenas bilpress är ett specialfordon som inte behöver färdskrivare när han drar pressen,
men kopplar han ifrån och "ska bara" så ska kort i.
Så min husbil som väger mer 7,5T måste jag sätta i skrivare med allt vad det innebär i kostnader
om jag inte köper en karusell o drar omkring

Om det inte är en bärningsbil som håller sig max 100km från stationen,
eller "specialfordon" för tivoli/circus,
betongpump, skylift
Stenas bilpress är ett specialfordon som inte behöver färdskrivare när han drar pressen,
men kopplar han ifrån och "ska bara" så ska kort i.
Så min husbil som väger mer 7,5T måste jag sätta i skrivare med allt vad det innebär i kostnader

om jag inte köper en karusell o drar omkring

-
- Beroende
Går inte husbilen som personbil klass 2?
Då räcker det med b-kort och får brassa på i 120 på motorväg...
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... personbil/" onclick="window.open(this.href);return false;
Då räcker det med b-kort och får brassa på i 120 på motorväg...
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... personbil/" onclick="window.open(this.href);return false;
Man blir tröttare av all energisugande byråkrati.MattisH skrev:Även om man söker att det går att få undantag från kör och vilotiderna så är det väl bra att man inte får köra längre än 4,5 timme. Trötta förare finns det tillräckligt i trafiken.

The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.
för att göra svaret enkelt:
du behöver inte följa kör och vilotiderna eftersom din lastbil är privatägd och inte går yrkesmässigt trots att den väger över 7.5 ton, som är undre gränsen för färdskrivare. du behöver inte kalibrera färdskrivaren eller ens ha blad i den.
du behöver inte följa kör och vilotiderna eftersom din lastbil är privatägd och inte går yrkesmässigt trots att den väger över 7.5 ton, som är undre gränsen för färdskrivare. du behöver inte kalibrera färdskrivaren eller ens ha blad i den.
Enkelt och fel svar, som redan visats.mopar666 skrev:för att göra svaret enkelt:
Kasta in en häst i hytten på lastbilen, då blir det en djurtransport och dom omfattas inte av reglerna
SKREV OBELIX

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
En katt vore nog onekligen mer praktiskt i så fall. För den klassas ju oxå som djur såvitt jag vet...OBELIX skrev:Kasta in en häst i hytten på lastbilen, då blir det en djurtransport och dom omfattas inte av reglerna![]()
SKREV OBELIX
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
henke_99 skrev:En katt vore nog onekligen mer praktiskt i så fall. För den klassas ju oxå som djur såvitt jag vet...OBELIX skrev:Kasta in en häst i hytten på lastbilen, då blir det en djurtransport och dom omfattas inte av reglerna![]()
SKREV OBELIX
Det vete fan det, finns säkert EU-bestämmelser gällande detta! Men nån typ av animalisk produkt borde ju rimligen katten klassas som. "Animalisk produkt av sällskapsdjurskaraktär, ej avsedd att förtäras. Kan innehålla spår av nötter och päls." kanske? :wink
För övrigt så kan jag berätta att här på Åland är det ingen som använder färdskrivare Jag tror det är så att det anses att det är för litet för att man rimligtvis ska kunna överskrida körtiden. Finns det liknande regler för tex Gotland, nån som vet?
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Gotland är för stort för att omfattas av undantagsregler. När det gäller Åland så finns det säkerligen undantag för "nationella" transporter kommer jag med min lastbil från Sverige så gäller de internationella reglerna och jag måste använda mig av reglerna.Ninetoes skrev:henke_99 skrev:En katt vore nog onekligen mer praktiskt i så fall. För den klassas ju oxå som djur såvitt jag vet...OBELIX skrev:Kasta in en häst i hytten på lastbilen, då blir det en djurtransport och dom omfattas inte av reglerna![]()
SKREV OBELIX
Det vete fan det, finns säkert EU-bestämmelser gällande detta! Men nån typ av animalisk produkt borde ju rimligen katten klassas som. "Animalisk produkt av sällskapsdjurskaraktär, ej avsedd att förtäras. Kan innehålla spår av nötter och päls." kanske? :wink
För övrigt så kan jag berätta att här på Åland är det ingen som använder färdskrivare Jag tror det är så att det anses att det är för litet för att man rimligtvis ska kunna överskrida körtiden. Finns det liknande regler för tex Gotland, nån som vet?
Sedan kan jag förvirra mer att med ett B-kortsfordon och släp tillkopplat vilket ger en fordonskombination som väger mer än 3½ ton så har man krav på färdskrivare om man använder fordonet i sin yrkesutövning tex tar med sig byggmatriel till en arbetsplats som ligger 65 km från stationeringorten. dock kan det oxå innebära att om man har en tung bilkärra efter så kan det krävas färdskrivare.
Husbilar kan oxå ha krav på färdskrivare beroende på sin vikt. och fordonskombinationen.
Enkelt sett så kan man utan att gjort fel förutsätta om fordonet inte är ett veteranfordon, eller något slags specielfordon eller bärgning fordon med rätt karosserikod eller något annat specielfall.
Så måste man följa vägarbetstidslagens regelverk. Vilket är ganska enkelt om man tänker efter en sväng.
Man måste oxå beakta att det internationella regelverket är i många fall strängare än det nationella som kan ha fler undantag.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
om du nu har ett färdskrivarkort i finns det risk att du kommer upp i max tid på körning för hobby bruk bara slå över på säng så fort du stannar en längre stund så borde ju du gå säker
har haft tung behörighet i 11 år å aldrig vissat några färdskrivarkort för polisen (blir la säkert stannad imorgon för de nu)
har haft tung behörighet i 11 år å aldrig vissat några färdskrivarkort för polisen (blir la säkert stannad imorgon för de nu)
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0
Wrangler tj 4,0
Jag tackar för info från alla men jag är lika förvirrad fortfarande. Om jag som privatperson blir stoppad och har kört för länge så måste det ju finnas en bot för detta. Eller straff-föreläggande. Någon som är lagkunnig och har hört talas om någon som blivit straffad för detta?
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...