Sida 3 av 4

Re: Lite råd om amerikanska pickups

Postat: ons jul 03, 2013 0:35
av sebringZ28
shadow_line_ skrev:tjeeena!


Lånar din tråd & försöker få klarhet i vad som skiljer chevy 1500 vs 2500 åt..? 3500 är väl nästan i lastbilsväg med tvillingmontage bak iaf.:?


mvh
Alla är lastbilar, det är olika grader bara, och då har inte konstiga svenska invägningar och borttagen lastvikt med saken att göra. Sen finns det dessutom skillnader i lastvikt inom respektive modell beroende på axlar och fjädrar man valt, 3500 finns med både enkel och tvillinghjul bak fö.

Magnus

Re: Lite råd om amerikanska pickups

Postat: tor jul 04, 2013 2:07
av Niklas.L
Är det inget som har något att säga om 5 liters motorn?

Re: Lite råd om amerikanska pickups

Postat: tor jul 04, 2013 10:02
av Grottulf
Niklas.L skrev:Är det inget som har något att säga om 5 liters motorn?
Vad jag kan se så är det en gammal hederlig Cheva 305 smallblock:
https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet ... engine#305" onclick="window.open(this.href);return false;
Men den kallades Vortec 5000 vid den tiden:
https://en.wikipedia.org/wiki/GM_Vortec_engine#5000" onclick="window.open(this.href);return false;

Hydralisk rull-kam o bättre toppar än äldre smallblocks.
Det är ju inget effektmonster, men en tillförlitlig motor, mekaniskt sett iaf.
Motorstyrning o elektroniken har jag ingen uppfattning om.

Re: Lite råd om amerikanska pickups

Postat: tor jul 04, 2013 18:35
av Niklas.L
Vilken motor hade ni valt i en pickup, 5000 vortec eller en 350 tbi? Motivera gärna varför. Är litr i valet å kvalet över vilken som är bäst i en varje-dag bil.

Mvh
Niklas

Re: Lite råd om amerikanska pickups

Postat: fre jul 05, 2013 0:01
av sebringZ28
454 vilken dag som helst, och om nån höll en pistol mot nacken på mig en 350, 305,, inte i en bil över 1000 kg.

Magnus

Re: Lite råd om amerikanska pickups

Postat: fre jul 05, 2013 10:30
av Niklas.L
sebringZ28 skrev:454 vilken dag som helst, och om nån höll en pistol mot nacken på mig en 350, 305,, inte i en bil över 1000 kg.

Magnus
Ska man ha den som arbetsbil kan jag tänka mig att big block är att föredra, men ska man ha den som bruksbil borde de mindre räcka. Är ju inte tänkt å dra nå stora lass eller liknade med den. Kanske någon gång, men då får man väl stå ut. Kollade upp de två motorna å det skiljer inte så mycket på pappret. 305an har 230hk/390nm vid 2800 varv. TBI'n har 200hk/420nm vid 2400 varv. Fast misstänker att det är lättare och billigare att få mer effekt ur TBI'n.

Re: Lite råd om amerikanska pickups

Postat: fre jul 05, 2013 11:08
av sebringZ28
Vortech maskinen är bättre än den gamla tbi, men det finns även 350 med det sprutet och vill man inte ha big block så är det ju vägen att gå.

30 NM betyder ju rätt många kronor om du skall trimma i fatt,,,

Har haft ett par Vans med 305 och dom har varit törstigare än 350 i dom jag haft med det, så du kommer inte spara många kronor på bränsle om det är det du tänker!

Magnus

Re: Lite råd om amerikanska pickups

Postat: fre jul 05, 2013 11:59
av Niklas.L
sebringZ28 skrev:Vortech maskinen är bättre än den gamla tbi, men det finns även 350 med det sprutet och vill man inte ha big block så är det ju vägen att gå.

30 NM betyder ju rätt många kronor om du skall trimma i fatt,,,

Har haft ett par Vans med 305 och dom har varit törstigare än 350 i dom jag haft med det, så du kommer inte spara många kronor på bränsle om det är det du tänker!

Magnus
Ja, hur svårt är det att montera det sprutet på en TBI? Eller är det kanske smidigast att byta hela motorn? Är ju trots allt en bil som ska användas varje dag så bränsleförbrukningen spelar in. Är ju inte ekonomiska bilar så jag vet att det kommer kosta med bränsle, men någon dl eller två känns ju alltid bättre när man väl står vid pumpen. Lutar mer åt en gammal hederlig TBI just nu. Stort tack för hjälpen!

Re: Lite råd om amerikanska pickups

Postat: fre jul 05, 2013 17:28
av 3500
Hej
Om bränsleförbrukningen är av intresse och du vill ha en stor bil, köp en diesel. Jag tankade min 1989 Silverado 350/700 för 1500-2000:- mer i månaden. Sen kan du få ut brutalt mycket mer effekt ur en diesel, och du vet väl vad spännande män luktar :)
I mitt fall betalade Dodgen sig själv i minskad soppakostnad på ca fyra år.
Med vänlig hälsning, Daniel

Chevrolet 1,9L x 180 x 14 = 4788
Dodge. 1,2 x 180 x 14 = 3024
En lugn månad + 1764kr till Dodgen, ca 8mil varje vardag.

Re: Lite råd om amerikanska pickups

Postat: fre jul 05, 2013 19:43
av Niklas.L
3500 skrev:Hej
Om bränsleförbrukningen är av intresse och du vill ha en stor bil, köp en diesel. Jag tankade min 1989 Silverado 350/700 för 1500-2000:- mer i månaden. Sen kan du få ut brutalt mycket mer effekt ur en diesel, och du vet väl vad spännande män luktar :)
I mitt fall betalade Dodgen sig själv i minskad soppakostnad på ca fyra år.
Med vänlig hälsning, Daniel

Chevrolet 1,9L x 180 x 14 = 4788
Dodge. 1,2 x 180 x 14 = 3024
En lugn månad + 1764kr till Dodgen, ca 8mil varje vardag.
Har funderat en del på diesel. Nu är det väl som så att de jag hittat av intresse är just bensinare. Alla med diesel jag hittat har gott runt 30k mil. Plus att ägarna verkar tro att de är gjorda av guld. Är inte så sugen på att betala en massa för en gammal hantverkarbil. Får mycket soppa för 30-40kkr. Fast hade inte haft något emot en fin diesel.

Re: Lite råd om amerikanska pickups

Postat: fre jul 05, 2013 20:23
av 3500
Milen är ganska oviktigt, kläm känn och lukta :) Det är gamla bilar allihop som kan gå 50-100 000 mil utan större problem, rosten brukar hinna före.
Det jag vill poängtera, kör du varje dag så är det stor skillnad mellan bensin och diesel. Jag har ägt många stora bensinare, vanar, capricer, blazer, silverado och några st 50-60-70talsjärn. Realistisk förbrukning blandat är 1,6-2L mil. Orealistiskt om det går att åka samma typ av bil (pickis) med mera pulver betydligt biligare.
Dumsnålt var ordet min sambo sa när jag tvekade för att Cummins Dodgen var dyrare, hon hade iaf lyssnat :)

Re: Lite råd om amerikanska pickups

Postat: fre jul 05, 2013 20:35
av sebringZ28
Dieslar är ju ett annat kapitel, eller annan nivå i helvetet. ;)
Jag förstår inte tjusningen med diesel och lägger mig inte i den debatten, men illa låter och luktar det.

En annan fördel med Big block är ju att den alltid sitter i hop med en 4L80E och inte den klenare 4L60, med eller utan E som dom andra kommer med om jag förstått det rätt.

Är det bränsleförbrukningen som är intressant är det inte rätt fordon överhuvudtaget.
Jag kör min 3500 på 1,1L/mil snäll landsvägkörning och knappa 3L vid 25 grader kallt 4WD och lek.

Magnus

Re: Lite råd om amerikanska pickups

Postat: fre jul 05, 2013 23:15
av 3500
sebringZ28 skrev:Dieslar är ju ett annat kapitel, eller annan nivå i helvetet. ;)
Jag förstår inte tjusningen med diesel och lägger mig inte i den debatten, men illa låter och luktar det.

En annan fördel med Big block är ju att den alltid sitter i hop med en 4L80E och inte den klenare 4L60, med eller utan E som dom andra kommer med om jag förstått det rätt.

Är det bränsleförbrukningen som är intressant är det inte rätt fordon överhuvudtaget.
Jag kör min 3500 på 1,1L/mil snäll landsvägkörning och knappa 3L vid 25 grader kallt 4WD och lek.

Magnus
Tjusningen med diesel om man bortser från det härliga knattret och den ljuva doften och pålitligheten och ekonomin och hur enkelt det är att få en massa pulver.. Typ ingen :)
Kanske det är en riktig kalaspingla på macken, då missar man iaf något.

Re: Lite råd om amerikanska pickups

Postat: lör jul 06, 2013 11:53
av Niklas.L
Har inget emot varken diesel eller bensin. Nu råkar det bara vara så att de objekt jag hittat av intresse verkar vara bensin. Att de kostar att tanka är något jag vet och kan leva med, kör runt 1500mil året bara. Med det sagt är det ju fortfarande intressant att veta vad de faktiskt drar. Att sebringZ28 t.ex har fått sin att dra 1.1l/mil är smått otroligt. Fick jag sådana siffror vid pumpen skulle jag bli väldigt nöjd. När det gäller miltalet vill jag gärna ha en med ett så lågt miltal som möjligt. Mer mil, mer problem brukar det ju vara. En fin och välvårdad pickup att fortsätta vårda och förfina är det jag är ute efter. Gamla brukshinkar har jag haft nog av. Kommer bli en blandning av bruksbil och hobbybil.

Re: Lite råd om amerikanska pickups

Postat: lör jul 06, 2013 18:24
av henke_99
Kör man inte så många mil så bör man även väga in att en diesel kostar mer i skatt än en bensinare. Inte så ofantlig skillnad som på personbilar men nån dryg tusenlapp brukar det skilja iaf.

Jag ser det väl främst som så ska man ha nån direkt ekonomisk fördel av att åka diesel så vill det till man jobbar nånstans eller har annan möjlighet till att få tag på billig diesel. Förutsatt att man inte åker flera tusen mil per år.

Tycker inte det är direkt billigt att trimma dieselmotor heller, dom flesta begränsar till en ganska låg effekthöjning av olika anledningar om man inte vill börja lägga en del pengar på det.