Två klasser

Här snackar vi challenge

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

dansken
Veteran

Re: Två klasser

Inlägg av dansken » sön jan 06, 2013 20:49

PFalk skrev:Som intressent av att börja köra så lägger jag min röst på en klass.

Enklast - behöver aldrig bli tjafs om "han borde köra i den klassen o inte denna"
Fler tävlande (förhoppningsvis), alla har samma förutsättningar, en poänglista, en bedömning etc

Jag kan inte förstå hetsen om varför det skulle vara viktigt att vinna som debutant/nybörjare - det är ju inte massa pengar och stjärnstatus vi pratar om (förutom respekten på forumet och i skogen). Vill man försöka vinna - gör det till en materialsport, köp det bästa och bli ifrånåkt iaf eller se det som en lång offroadkörning/utmaning med ett extra moment (poäng/tid) och ha det kul och bidra till en trevlig tillställning och god sammanhållning ist, för att vart efter tävlingarna rullar på uppgradera både bil och förare..

Till de som hade bekymmer med att de inte ville komma sist - det är lugnt - jag tar den platsen..
Synd att inte alla tänker som du :tumbup:
Men det kan inte bli tjafs om vem som ska köra vad, utan det är utr på bilen som bestämmer i vilken klass man hamnar.Dom enda som kan välja klass är dom som hamnar i klass.1 , dom väljer själv i vilken klass dom vill köra i.

Marcus
OffroadGeek
Kontakt:

Inlägg av Marcus » sön jan 06, 2013 21:38

PFalk skrev:Som intressent av att börja köra så lägger jag min röst på en klass.

Enklast - behöver aldrig bli tjafs om "han borde köra i den klassen o inte denna"
Fler tävlande (förhoppningsvis), alla har samma förutsättningar, en poänglista, en bedömning etc

Jag kan inte förstå hetsen om varför det skulle vara viktigt att vinna som debutant/nybörjare - det är ju inte massa pengar och stjärnstatus vi pratar om (förutom respekten på forumet och i skogen). Vill man försöka vinna - gör det till en materialsport, köp det bästa och bli ifrånåkt iaf eller se det som en lång offroadkörning/utmaning med ett extra moment (poäng/tid) och ha det kul och bidra till en trevlig tillställning och god sammanhållning ist, för att vart efter tävlingarna rullar på uppgradera både bil och förare..

Till de som hade bekymmer med att de inte ville komma sist - det är lugnt - jag tar den platsen..
Håller som sagt med.

Nån får gärna utveckla hur det är tänkt att detta skall ge mer startande, om man baserar det på Jockes inlägg, jag förstår inte det.

Jag vidhåller, en klass, är i mina ögon det enklaste och bästa, alla tävlar på lika vilkor, samma bana och samma prispall.... de som vill satsa vinner, de som vill pröva kan vinna hela klabbet....

Okej att man kan då ställa upp som debutant och vinna "sin klass" men det är bara i den tävlingen och i en resultat lista, kanske får några till att satsa, men jag tycker ärligt att det stora i våran tävlingsform är just att alla tävlar i samma... med allt vad det ger. Jag har ju tävlat i flera olika motorsporter och just uppdelningen och klasser är till fördärv, i folkrace så kan man köra debutant men det är ju mest för att ge folk en möjlighet att pröva utan att bli av med bilen några tävlingar
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

MrHawk
Moderator
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » sön jan 06, 2013 21:44

Ser inte heller att vi vinner (som sport) på att ha två klasser för tillfället.

Isåfall hellre satsa krut på att planera tävlingarna så att extrembilar inte gynnas nåt särskillt (säger inte att det vart så innan heller)
I aim to misbehave

mudmike
Forumräv

Inlägg av mudmike » sön jan 06, 2013 21:52

Det är ju rätt många motorgrenar som har flera klasser just för att dryga ut startfältet.

jag ser det som så att många därute säkert skulle vilja prova på o tävla just för tävlingsmomentet men drar sig för o pröva just för maskinmaterialet. Jag säger inte att det är rätt eller fel hit o dit utan hur jag ser på det. Skall man finna en 8274 med dubbelmotor + ARB så ja då rinner tusingarna iväg .
Ja man BEHÖVER inte men nog tusan så.... Det vore ju smaskens o få en snabbare o starkare vinsh o så håller det på och byggkostnaden skenar iväg för trebarnspappan som egentligen borde lägga en krona på huset osv.

En enklare klass ger per automatik "billigare bilar" och jämnare förutsättningar.
De som provar på challengeTÄVLING vill nog ändå nånstans just tävla. Mot kompisen, de andra ekipagen eller bara mot sig själv men lik förb tävla.
Om inte tävlingsmomentet lockar så kör man nog rena träffar ist eller?

Så ser jag på det men jag kan vara ute o cykla helt :jump: ...
Be Smart Drive Safe Stay Legal

dansken
Veteran

Inlägg av dansken » sön jan 06, 2013 22:47

mudmike skrev:Det är ju rätt många motorgrenar som har flera klasser just för att dryga ut startfältet.

jag ser det som så att många därute säkert skulle vilja prova på o tävla just för tävlingsmomentet men drar sig för o pröva just för maskinmaterialet. Jag säger inte att det är rätt eller fel hit o dit utan hur jag ser på det. Skall man finna en 8274 med dubbelmotor + ARB så ja då rinner tusingarna iväg .
Ja man BEHÖVER inte men nog tusan så.... Det vore ju smaskens o få en snabbare o starkare vinsh o så håller det på och byggkostnaden skenar iväg för trebarnspappan som egentligen borde lägga en krona på huset osv.

En enklare klass ger per automatik "billigare bilar" och jämnare förutsättningar.
De som provar på challengeTÄVLING vill nog ändå nånstans just tävla. Mot kompisen, de andra ekipagen eller bara mot sig själv men lik förb tävla.
Om inte tävlingsmomentet lockar så kör man nog rena träffar ist eller?

Så ser jag på det men jag kan vara ute o cykla helt :jump: ...
Bra skrivet. Vi måste få fler som vågar prova på o då ska man kunna ta sin träffbil o köra.
Många tänker säkert att det är inte lönt för mig att ställa upp för jag har ändå inte en chans, för dom få som kör enbart för att det är roligt är nog ganska få(alla vill vinna).
Det kvittar ju vilken sport man än tar så tröttnar man till slut om man inte kan prestera.
Har man bara ha ett A-lag i alla sporter är det ju inte många som börjar, ingen vill ju sitta i avbytarbåset hela tiden.
Jag förstår inte hur ni kan tro att det ska krångla till det som vi redan har.
Men visst... Kan ni som redan är inne i svängen garantera att ni kommer att köra alla tävlingar så behöver vi inte mer bilar i sporten, det får inte bli som i eskilstuna förra året med 11 startande bilar för då tröttnar arrangörerna.
Vi MÅSTE få fler att börja tävla o jag tror att ända sättet att få det är att göra det enklare o billigare.

klirre
Beroende
Kontakt:

Inlägg av klirre » sön jan 06, 2013 22:48

Jag är riktigt sugen på att testa det här med Challenge och tycker at iden med två klasser vore kallas då det helt plötsligt finns någon form av chans för en annan att hävda sig. Jag har alltid haft väldigt snäv ekonomi och bilen jag kommer sätta ihop för att testa på detta kommer att ha en budget som är lägre än vad en ARB-spärr kostar. Jag ser inte att det ska kunna bli mycke mer arbete att dela upp sig mer än att man får skriva en resultatlista till. Klasserna kan ju ha två olika färger på start nummer och när dom i den övre klassen kommer ifatt så får man ju helt enkelt släppa förbi dom. Jag tror att detta skulle kunna bli ett bra uppsving för sporten då fler kommer känna att det är värt att lägga ner arbete på detta, även dom som har tajt ekonomi. Och ärligt talat kommer det ju bli tungt för er som satsar mycke att bli besegrade av en 10k-bil :thefinger: (Hoppas jag inte tog mig vatten över huvet nu :? )

MVH//Klirre
If in doubt, Flat out!

dansken
Veteran

Inlägg av dansken » sön jan 06, 2013 23:10

klirre skrev:Jag är riktigt sugen på att testa det här med Challenge och tycker at iden med två klasser vore kallas då det helt plötsligt finns någon form av chans för en annan att hävda sig. Jag har alltid haft väldigt snäv ekonomi och bilen jag kommer sätta ihop för att testa på detta kommer att ha en budget som är lägre än vad en ARB-spärr kostar. Jag ser inte att det ska kunna bli mycke mer arbete att dela upp sig mer än att man får skriva en resultatlista till. Klasserna kan ju ha två olika färger på start nummer och när dom i den övre klassen kommer ifatt så får man ju helt enkelt släppa förbi dom. Jag tror att detta skulle kunna bli ett bra uppsving för sporten då fler kommer känna att det är värt att lägga ner arbete på detta, även dom som har tajt ekonomi. Och ärligt talat kommer det ju bli tungt för er som satsar mycke att bli besegrade av en 10k-bil :thefinger: (Hoppas jag inte tog mig vatten över huvet nu :? )

MVH//Klirre
:tumbup: :tumbup: :tumbup:

pigge
Hemmastadd

Inlägg av pigge » sön jan 06, 2013 23:17

Oavsett om det blir en eller två klasser så ser vi på det såhär.

Vi har väl kanske på pappret en mycket konkurranskraftig bil, men saknar i dagsläget erfarenheten att tex slå Dansken. Men vi försöker ändå :-D

För att utvecklas har vi satt upp mål för oss själva vilka team vi vill slå, detta för att bygga upp vår erfarenhet så att vi i framtiden kan vara med och slåss om första platsen.

För att tävla i challenge är det roligaste vi gjort inom offroad.

Pigge / co-driver Team Vera

Pelle L
Rutinerad

Inlägg av Pelle L » sön jan 06, 2013 23:27

Jag är odelat för 2 klasser, håller med Dansken till fullo att en enklare klass lockar mer, kanske inte för alla men för några och kan på inget sätt avskräcka för någon.
Att dela klasserna vid 35" däck och "inline" winch gör det oerhört lätt och att det finns inget att diskutera, det finns ingen gråson...
Alla är inte tävlingsmänniskor men endel är det, och som tävlingsmänniska ställer du inte upp om du redan på pappret är utan chans... Men ser du att chansen finns så kan du gå ut och göra storverk med det du har.... Sedan är det så här, att vi kommer aldrig kunna övertyga "andra lägret" i denna diskussion, det kommer vara några som tycker att vi ska ha två klasser och andra som vill låta detta vara orört.
MVH Pelle L i Norrköping
070-6855656
Åter fast i Suzukiträsket.... :-)
TD Pickup -99 projekt Såld
Samurai TinTop -93 uppställd för renovering och utveckling
413K -86. Köpt renoverad och lackad.
Råkade hitta en Samurai för seriöst skogsbruk....

Marcus
OffroadGeek
Kontakt:

Inlägg av Marcus » mån jan 07, 2013 0:26

Det är klart att ser man chansen att inte kunna stå överst på pallen som enda anledning till att avstå tävlande så kan jag se, förstå vitsen med att ha två klasser... men kanske även tre?

Jag ser kanske inte riktigt klart i frågan, men är det så att flera kommer att ställa upp just för att detta kommer till så varför inte pröva...
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

BorkJonas
Guru

Inlägg av BorkJonas » mån jan 07, 2013 8:20

Om vi vänder på frågan.
Är det någon som INTE kommer att tävla p.g.a. att vi provar med två klasser i år?
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

LUS
Rutinerad

Inlägg av LUS » mån jan 07, 2013 9:11

Är ju bra att reglementet ändras så att man kan göra en riktig båge utan att ruinera sig. Vi kör ju inte i 150 knyck när vi tävlar/kör. Bättre att göra lite enklare banor så att inte vinschningen blir avgörande som det verkar vara idag om man läser inläggen? Ska försöka åka och titta på en tävling och utröna om det är intressant eller ej, att materialet man har är viktigt är ju självklart, så är det vad man än gör! Vet inte hur man skulle kunna göra sporten billigare, det kostar att ha roligt!

mudmike
Forumräv

Inlägg av mudmike » mån jan 07, 2013 9:20

Marcus skrev: men är det så att flera kommer att ställa upp just för att detta kommer till så varför inte pröva...

Precis..

Får man fler ekipage som provar och förhoppningsvis stannar kvar i sporten så ger det ju så mkt mer i ekorrhjulet. Fler som kan promota för challenge i "hemmaklubben", få med sig kompisen som också vill prova men saknar nån han känner för o våga ta steget.

Jag är ju rädd för att om man provar så lär man fastna ( :jump: ) i ordets rätta bemärkelse och så bygger man vidare på sitt team med erfarenheter, bättre material osv.
Fler ekipage måste väl ändå vara roligare även för er rävar som har kört i flera år. Nytt blod till sporten kan inte vara galet på något vis, ja möjligen för arrangören som får en lite högre arbetsbörda i form av två listor ist för en att hålal reda på.

Blir det något extra arbete eller krav från SBF med den nya Light-klassen?

mudmike
Forumräv

Inlägg av mudmike » mån jan 07, 2013 9:23

LUS skrev:Är ju bra att reglementet ändras så att man kan göra en riktig båge utan att ruinera sig.

Detta var något nytt för mig?!? Ska reglementets säkerhetsregler ändras med? Trodde endast att det var tal om att begränsa DÄCK och WINSCH mellan klass 1 och klass 2.

Har jag missuppfattat något här?

LUS
Rutinerad

Inlägg av LUS » mån jan 07, 2013 9:32

Tydligen så ska man ändra/godkänna 48 x 3.2 mm rör som inte är sömlösa. Skillnaden i styrka är försumbar till det vi använder den till. Skillnaden är förutom priset är att man inte behöver en dragande rörbock. Man kan bocka bågen med en rörbock från tex Biltema om man tycker den är OK, detta gör sporten klart billigare på sikt. Info kommer troligtvis här på forumet och på SBF:s hemsida framöver om det går igenom.

Skriv svar