Två klasser
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Två klasser
Tanken med detta är att få fler att köra challenge och försöka få till det så att alla tävlar på lika villkor.
Klass 1. Samma som nu.
Klass 2. Max 35" däck och standard winch, med standard winch menas en vanlig vinch som har motor o broms i linje. Warn 8274,winch med dubbla motorer o hydralwinch är inte tillåtet.
Båda klasserna kommer att köra samma spår för att inte det ska bli mer jobb för arrangörerna.
Med detta är det inte sagt att man måste köra klass 2 bara för att bilen man kör uppfyller kraven för detta, utan det kommer att vara valfritt att köra i den klass man vill.
Att köra 2 klasser i olika spår är för tillfället uteslutet då vi redan provat detta o det visade sig att det blev för mkt jobb för arrangörerna, men detta går kanske i framtiden om vi blir tillräckligt många bilar som kör.
Vad tycker ni som kör o framför allt ni som funderar på att börja köra, kan detta va ett sätt?
OBSDenna tråden är inte till för att diskutera reglerna så snälla respektera detta!!!!
Klass 1. Samma som nu.
Klass 2. Max 35" däck och standard winch, med standard winch menas en vanlig vinch som har motor o broms i linje. Warn 8274,winch med dubbla motorer o hydralwinch är inte tillåtet.
Båda klasserna kommer att köra samma spår för att inte det ska bli mer jobb för arrangörerna.
Med detta är det inte sagt att man måste köra klass 2 bara för att bilen man kör uppfyller kraven för detta, utan det kommer att vara valfritt att köra i den klass man vill.
Att köra 2 klasser i olika spår är för tillfället uteslutet då vi redan provat detta o det visade sig att det blev för mkt jobb för arrangörerna, men detta går kanske i framtiden om vi blir tillräckligt många bilar som kör.
Vad tycker ni som kör o framför allt ni som funderar på att börja köra, kan detta va ett sätt?
OBSDenna tråden är inte till för att diskutera reglerna så snälla respektera detta!!!!
Re: Två klasser
Jag har inte kört men skulle i framtiden kunna tänka mej att köra sporadiskt.... Är nog inte i dagsläget möjligt att köra en hel serie.
Jag tycker det är en utmärkt ide. Förstår att det inte får bli merarbete för arrangörerna men tror ändå att det måste skilja lite i vissa "delprov"...
Det som oxå är viktigt är att det inte blir en prestige grej att köra i klass 1 i stället fär klass 2.... Det kan senare avskräcka nya deltagare.
Jag tycker det är en utmärkt ide. Förstår att det inte får bli merarbete för arrangörerna men tror ändå att det måste skilja lite i vissa "delprov"...
Det som oxå är viktigt är att det inte blir en prestige grej att köra i klass 1 i stället fär klass 2.... Det kan senare avskräcka nya deltagare.
MVH Pelle L i Norrköping
070-6855656
Åter fast i Suzukiträsket....
TD Pickup -99 projekt Såld
Samurai TinTop -93 uppställd för renovering och utveckling
413K -86. Köpt renoverad och lackad.
Råkade hitta en Samurai för seriöst skogsbruk....
070-6855656
Åter fast i Suzukiträsket....

TD Pickup -99 projekt Såld
Samurai TinTop -93 uppställd för renovering och utveckling
413K -86. Köpt renoverad och lackad.
Råkade hitta en Samurai för seriöst skogsbruk....
Re: Två klasser
Tkr detta låter som en ide i helt rätt riktning.
Mååånga "träffbilar" som har EN inlinewinsch fram och bra däck som nog skulle vilja prova detta med ´klass 2 utan att bygga "extreme med arb, dubbla winschar osv osv" om ni förstår hur jag menar.
Skulle detta bli verklighet med klass två så är nog jag villig att ge det en riktigt ärlig chans.
Mååånga "träffbilar" som har EN inlinewinsch fram och bra däck som nog skulle vilja prova detta med ´klass 2 utan att bygga "extreme med arb, dubbla winschar osv osv" om ni förstår hur jag menar.
Skulle detta bli verklighet med klass två så är nog jag villig att ge det en riktigt ärlig chans.
Be Smart Drive Safe Stay Legal
Re: Två klasser
Delproven är ju inte obligatoriska, dom kan man hoppa över om man inte vill ta dom.Pelle L skrev:Jag har inte kört men skulle i framtiden kunna tänka mej att köra sporadiskt.... Är nog inte i dagsläget möjligt att köra en hel serie.
Jag tycker det är en utmärkt ide. Förstår att det inte får bli merarbete för arrangörerna men tror ändå att det måste skilja lite i vissa "delprov"...
Det som oxå är viktigt är att det inte blir en prestige grej att köra i klass 1 i stället fär klass 2.... Det kan senare avskräcka nya deltagare.
Av årets o fjorårets tävlingar att döma så ser jag inte det som ett problem. Däremot ser man ju att det tar lite längre tid för dom mindre modifierade bilarna att ta sig igenom proven, men det utjämnar man ju då man begränsar däckstorlek o winchar.
Man kan ju ev även ha det så att om man kör med portalaxlar får man max ha 33" däck eller 280/80-16.
Re: Två klasser
håller med både Pelle L och Mudmike
om det blir 2 klasser tror jag fler skulle "våga" delta då det inte som sagt behöver vara en extrem bil för att ha en "chans" som det är nu.
Nu blev ju suget efter en comeback i skogen större



om det blir 2 klasser tror jag fler skulle "våga" delta då det inte som sagt behöver vara en extrem bil för att ha en "chans" som det är nu.
Nu blev ju suget efter en comeback i skogen större


*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck
*SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden

Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden

Re: Två klasser
tror nog man får hålla isär klass 1 o 2 lite mer typ orginalaxlar/drivlina, en winsch max 35" däck.
Så många möjligheter som öppnar sig om detta kan fungera. tror det blir ett trevligt tillskott i skogen.
Ganska enkelt att ge klass2 alternativa vägar i delproven tex för att hålla de ifrån de allra jävligaste OM föraren vill.
Ser väldigt positivt på detta och kommer följa tråden med spänd förväntan.
Så många möjligheter som öppnar sig om detta kan fungera. tror det blir ett trevligt tillskott i skogen.
Ganska enkelt att ge klass2 alternativa vägar i delproven tex för att hålla de ifrån de allra jävligaste OM föraren vill.
Ser väldigt positivt på detta och kommer följa tråden med spänd förväntan.
Be Smart Drive Safe Stay Legal
Re: Två klasser
Jag kan bara hålla med, med en enklare bil med mindre däck och standard vinsch går det absolut att köra i alla specialprov och samma slinga, men som Lenni säger tar det lägre tid. Det är snarare förare och co-driver som sätter gränsen för vilka prov man kan/vill göra, och det är ju som sagt fritt att hoppa över de prov man inte vill köra.dansken skrev:Delproven är ju inte obligatoriska, dom kan man hoppa över om man inte vill ta dom.
Av årets o fjorårets tävlingar att döma så ser jag inte det som ett problem. Däremot ser man ju att det tar lite längre tid för dom mindre modifierade bilarna att ta sig igenom proven, men det utjämnar man ju då man begränsar däckstorlek o winchar.
Jag och min co-driver Jocke var ganska gröna när vi började tävla 2011, och hoppade över en hel del prov. I takt med att man kör fler tävlingar växer erfarenheten och självförtroendet. Vi har modifierat bilen en del sen vi började men i grunden är det en ganska vanlig träff-Suzuki.
Challenge är väldigt roligt och utmanande, och jag hoppas att fler vill prova under 2013. Det är ju inget krav att man kör hela cupen, det är rätt få av oss som har möjlighet till det p.g.a. jobb, familj etc. Det viktigaste är att våga prova! Ni kommer inte att ångra er

TEAM HORRED CUSTOMS
Re: Två klasser
Fint initiativ.
De som är lite sugna (bl.a. jag) blir ännu mer sugna när det blir lite enklare.
Samma banor är ju bara en fördel. Mycket lättare för arrangörer också.
Ungefär som folkrace och rallycross.
De som är lite sugna (bl.a. jag) blir ännu mer sugna när det blir lite enklare.
Samma banor är ju bara en fördel. Mycket lättare för arrangörer också.
Ungefär som folkrace och rallycross.

//Martin, Angus Young i Zebra Bug.
Re: Två klasser
Hagberg skrev:Fint initiativ.
De som är lite sugna (bl.a. jag) blir ännu mer sugna när det blir lite enklare.
Samma banor är ju bara en fördel. Mycket lättare för arrangörer också.
Ungefär som folkrace och rallycross.
(ironi-mode on)
Så man måste sälja bilen efter avslutad tävling för 5k om anbud inkommer??

Huujeda mej

Be Smart Drive Safe Stay Legal
Re: Två klasser
Tror inte det är bra att man måste ha original axlar/drivlina då många har bytt från ex. Dana 27 till Dana 44 etc å då måste man åka klass 1 samt att det är svårt att kolla.mudmike skrev:tror nog man får hålla isär klass 1 o 2 lite mer typ orginalaxlar/drivlina, en winsch max 35" däck.
I övrigt låter det som en bra ide.
Re: Två klasser
Låter kanon men man ska nog bara ha två saker man ska gå efter. Ska vara så enkelt som möjligt. Sen så tycker jag det är upp till var och en om man vill ha en eller tre winchar.
Tycker det är
Klass 1. Samma som nu.
Klass 2. Max 35" däck och standard winch, med standard winch menas en vanlig vinch som har motor o broms i linje. Warn 8274,winch med dubbla motorer o hydralwinch är inte tillåtet.
Tycker det är

Klass 1. Samma som nu.
Klass 2. Max 35" däck och standard winch, med standard winch menas en vanlig vinch som har motor o broms i linje. Warn 8274,winch med dubbla motorer o hydralwinch är inte tillåtet.
Fan, jävla oflyt hela ti'n!
Re: Två klasser
Det kan kännas väldigt lockande att ha flera klasser till en början innan man provat, men jag tillhör dom som tycker att det är betydligt bättre att behålla en klass.
Det går aldrig någonsin att göra det jämt ändå även om man har fler klasser. I så fall får man ha lika många klasser som bilar. Det går att dela upp bilarna på så ofantligt många sätt så det blir ohållbart, original drivlina, maxdiameter på däck, winch-typ, winch-hastighet, batterikapacitet, linhastigheten på winchen, motorvolym, bredd på bilen, längden på bilen, antal hk, tröskelhöjd, spiraler/bladfjädrar, de tävlandes erfarenhet, hur många gånger man tävlar innan osv osv..
Oavsett hur man delar upp det så blir det någon som känner sig orättvist behandlad. Och om man har 35 eller 37" däck är inte det avgörande i en tävling. Det bygger så ofantligt mycket på föraren och co-driverns samarbete och att köra smart. Challenge är inte ett winch-maraton genom träsk där den som har störst däck och snabbast winch vinner som många tror, utan något helt annat.
Ska det bli helt rättvist så blir den en klass för varje bil.
Jag förstår inte på vilket sätt det skulle locka fler deltagare om man hade en klass till?
Varför är det så viktigt att man tävlar mot likadana bilar, varför vågar man inte komma och testa och inte vara beredd på att vinna?
När jag baxar runt min Toyota som är stor som ett hus, väger 2,5 ton och både jag och min co-driver är ganska oerfarna så förväntar jag mig inte att jag vinner. Men jag vågar tävla för det, och jag har precis lika roligt som alla andra!
Skapar man fler klasser tror jag att det blir ännu krångligare för dom som är nya, då blir det fler regler att förhålla sig till, och "min" bil kanske inte riktigt passar in, och då låter man bli..
Trialen har testat att ha många klasser, det är förvisso väldigt enkelt att få en pokal, men det är inte många som tävlar ändå.
/Anders
Det går aldrig någonsin att göra det jämt ändå även om man har fler klasser. I så fall får man ha lika många klasser som bilar. Det går att dela upp bilarna på så ofantligt många sätt så det blir ohållbart, original drivlina, maxdiameter på däck, winch-typ, winch-hastighet, batterikapacitet, linhastigheten på winchen, motorvolym, bredd på bilen, längden på bilen, antal hk, tröskelhöjd, spiraler/bladfjädrar, de tävlandes erfarenhet, hur många gånger man tävlar innan osv osv..
Oavsett hur man delar upp det så blir det någon som känner sig orättvist behandlad. Och om man har 35 eller 37" däck är inte det avgörande i en tävling. Det bygger så ofantligt mycket på föraren och co-driverns samarbete och att köra smart. Challenge är inte ett winch-maraton genom träsk där den som har störst däck och snabbast winch vinner som många tror, utan något helt annat.
Ska det bli helt rättvist så blir den en klass för varje bil.
Jag förstår inte på vilket sätt det skulle locka fler deltagare om man hade en klass till?
Varför är det så viktigt att man tävlar mot likadana bilar, varför vågar man inte komma och testa och inte vara beredd på att vinna?
När jag baxar runt min Toyota som är stor som ett hus, väger 2,5 ton och både jag och min co-driver är ganska oerfarna så förväntar jag mig inte att jag vinner. Men jag vågar tävla för det, och jag har precis lika roligt som alla andra!
Skapar man fler klasser tror jag att det blir ännu krångligare för dom som är nya, då blir det fler regler att förhålla sig till, och "min" bil kanske inte riktigt passar in, och då låter man bli..
Trialen har testat att ha många klasser, det är förvisso väldigt enkelt att få en pokal, men det är inte många som tävlar ändå.
/Anders
Re: Två klasser
Hur gör dom i tex danmark och hur fungerar det för dom.
Vad jag har förståt så är tävlingsformen mer inarbetad
där och funnits ett tag.
Anders gestrike offroad
Vad jag har förståt så är tävlingsformen mer inarbetad
där och funnits ett tag.
Anders gestrike offroad
Re: Två klasser
Tycker det är en god idé väl värd att prova!
Kan det hjälpa oss att få fler att tävla och umgås i denna fantastiska sport och gemenskap vi har så varför inte. Men som vanligt.....keep it simple.....
Tror inte vi skall blanda in för mycket krångligheter med "...om man bytt axla och/eller motor etc. så hamnar man automatiskt i klass...."

Kan det hjälpa oss att få fler att tävla och umgås i denna fantastiska sport och gemenskap vi har så varför inte. Men som vanligt.....keep it simple.....
Tror inte vi skall blanda in för mycket krångligheter med "...om man bytt axla och/eller motor etc. så hamnar man automatiskt i klass...."
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden