Optodsls TLC RJ70

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

twist_turbo
Forumräv
Inlägg: 566
Blev medlem: mån dec 08, 2008 17:32
Ort: Åland

Inlägg av twist_turbo » tis dec 08, 2009 20:41

kalle skrev:Skit i att byta styrväxel.
Skaffa rattknopp, sen är det bara att veva på...
och slå armlederna blå när du kör i skgen! nej fyfan!
Tommy Åland

Kör Diesel TURBO 6a på 4l i skogen. Dä ä manligt dä!

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Inlägg av kalle » tis dec 08, 2009 20:46

twist_turbo skrev:
kalle skrev:Skit i att byta styrväxel.
Skaffa rattknopp, sen är det bara att veva på...
och slå armlederna blå när du kör i skgen! nej fyfan!
Jo, risken finns ju...inte helt ofarligt men jag har vant mej och skulle ha svårt att köra utan

twist_turbo
Forumräv
Inlägg: 566
Blev medlem: mån dec 08, 2008 17:32
Ort: Åland

Inlägg av twist_turbo » tis dec 08, 2009 20:47

kalle skrev:
twist_turbo skrev:
kalle skrev:Skit i att byta styrväxel.
Skaffa rattknopp, sen är det bara att veva på...
och slå armlederna blå när du kör i skgen! nej fyfan!
Jo, risken finns ju...inte helt ofarligt men jag har vant mej och skulle ha svårt att köra utan
sant sant. de satt en på hj60in när ja köpte den. den åkte ut efter ja kört 10min hemmåt,. helvete va den va ivägen.. usch.
Tommy Åland

Kör Diesel TURBO 6a på 4l i skogen. Dä ä manligt dä!

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » tis dec 08, 2009 20:58

Är alltså alla TLC så?

Hiluxen?
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » tis feb 02, 2010 19:58

Äntligen har det i alla fall hänt lite lite lite....

Kom på att jag måste ha en relativt stor plugg i botten på tanken i den lilla inbyggda tanken, så att man kan inspektera och byta silen

så det blev att svarva till en plugghållare
Bild
Bild

får se om jag hinner göra själva pluggen imorgon
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » ons feb 10, 2010 12:49

Nu är bottenpluggen klar, så nu ska den bara dit också

Bild

tyvärr så var badet för förzinkningen inte så fräscht så delarna blev lite matta :(
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Wild_Devil
Guru
Inlägg: 2666
Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
Ort: Köping

Inlägg av Wild_Devil » ons feb 10, 2010 21:52

optodsl skrev:Äntligen har det i alla fall hänt lite lite lite....
Kom på att jag måste ha en relativt stor plugg i botten på tanken i den lilla inbyggda tanken, så att man kan inspektera och byta silen
får se om jag hinner göra själva pluggen imorgon
? ? ? ?
Fattar noll....
Å varför har du ett 4-kantsrör "ståendes" inne i tanken för??
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » ons feb 10, 2010 23:02

Wild_Devil skrev:
optodsl skrev:Äntligen har det i alla fall hänt lite lite lite....
Kom på att jag måste ha en relativt stor plugg i botten på tanken i den lilla inbyggda tanken, så att man kan inspektera och byta silen
får se om jag hinner göra själva pluggen imorgon
? ? ? ?
Fattar noll....
Å varför har du ett 4-kantsrör "ståendes" inne i tanken för??
/R
Inte lätt när man kommer från Köping... :wink:

Det är inte ett fyrkant rör direkt men ser kanske ut som det, det är en tank som är gjord av plåt, tät i botten och helt öppen i överkant

det vanliga sugröret sitter ute i den stora tanken (med en sil på), till det finns det en elektrisk pump som suger i det och pumpar in bränsle i den höga smala tanken inne i tanken.
I den smala tanken finns det ett sugrör som bränslet sedan leds fram till förgasaren ifrån, returen från motorrummet går in i den lilla tanken. När den lila tanken blir överfull rinner det helt enkelt in i den stora tanken

Tanken :) med detta är att man alltid ska få bränsle även fast det lutar mycket och det inte är så mycket bränsle i den stora tanken (det funkar tills man gjort av med allt bränsle i den lilla tanken som rymmer ungefär en liter)

på sugröret i den lilla tanken sitter en sil, för att man ska kunna byta den så krävs det ett lite större hål i tanken, detta är anledningen till den stora bottenpluggen
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Wild_Devil
Guru
Inlägg: 2666
Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
Ort: Köping

Inlägg av Wild_Devil » ons feb 10, 2010 23:09

optodsl skrev:
Wild_Devil skrev:
optodsl skrev:Äntligen har det i alla fall hänt lite lite lite....
Kom på att jag måste ha en relativt stor plugg i botten på tanken i den lilla inbyggda tanken, så att man kan inspektera och byta silen
får se om jag hinner göra själva pluggen imorgon
? ? ? ?
Fattar noll....
Å varför har du ett 4-kantsrör "ståendes" inne i tanken för??
/R
Inte lätt när man kommer från Köping... :wink:

Det är inte ett fyrkant rör direkt men ser kanske ut som det, det är en tank som är gjord av plåt, tät i botten och helt öppen i överkant

det vanliga sugröret sitter ute i den stora tanken (med en sil på), till det finns det en elektrisk pump som suger i det och pumpar in bränsle i den höga smala tanken inne i tanken.
I den smala tanken finns det ett sugrör som bränslet sedan leds fram till förgasaren ifrån, returen från motorrummet går in i den lilla tanken. När den lila tanken blir överfull rinner det helt enkelt in i den stora tanken

Tanken :) med detta är att man alltid ska få bränsle även fast det lutar mycket och det inte är så mycket bränsle i den stora tanken (det funkar tills man gjort av med allt bränsle i den lilla tanken som rymmer ungefär en liter)

på sugröret i den lilla tanken sitter en sil, för att man ska kunna byta den så krävs det ett lite större hål i tanken, detta är anledningen till den stora bottenpluggen
Så mycket tänkande å ändå så blev inten tanken riktigt rätt ifrån början utan blev en ändring nu i tanken..om du hänger med mig i hur jag tänker tanken.. ;-)
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » ons feb 10, 2010 23:11

alla dessa tankar... vill till att dom inte rinner ut i sanden som det heter. men tanken var bra, man kanske skulle tänka en tanke på den egna tanken då den inte är så bra utformad för offroad. Hmm nja det får bli om den börjar läcka...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » tor feb 18, 2010 23:42

då ska grovjobbet på tanken vara klart då

Bild

kvar är provtrycka och laga läckorna man hittar
dammsuga ur den
tanksealer i
målas utvändigt
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » tor mar 11, 2010 21:12

händer långsamt men började provtrycka tanken och då visade det sig att det stora avluftningsröret var fullt av rostporer under ytan, så det var bara ge sig på att fixa till

Fick istället glädjas åt lite bra och ha saker så länge som dök upp från paddockspares
Bild

En hydrobooster inklusive servopump från en van införskaffades också, tycker bromsarna på TLC'n är lite väl klena med 35or, blir större skivor ock ok också
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Inlägg av Grottulf » fre mar 12, 2010 10:08

Vet du hur tunga bilar man kan använda ryck-stropparna till?

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » fre mar 12, 2010 10:29

Så här står det: Kinetic Tow Rope - 8 metre x 24mm (2 ton Working Load Limit, 12 ton Minimum Breaking Load)

så toyotan och småbilar = 1 stropp
chevan och liknande = 2 stroppar
tänkte jag

tänkte ha en i varje personbil vintertid så klarar man hyggligt att rycka upp bilar med BMW'n också (320)
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » tis apr 06, 2010 0:27

Händer inte så våldsamt mycket här men ska försöka ta ett ryck och få bilen körbar, är så jäkla trött på att åka pizzaracer

Skulle hissa upp bilen och plocka av ett hjul, då får man ju ta tillfället och prova sin nya leksak
Bild

jag plockade av det för att se om bromsarna från chevapickisen skulle få plats i fälgarna, bromsarna på TLC känns ju så kassa med oventilerade skivor och så
Det visade sig att det var inga som helst problem, så det kommer att bli chevabromsar tillsammans med en hydrobooster från en cheva också
Bild

i övrigt skulle jag fortsätta fixa med tanken, svetsa igen några läckor, men svetshjälmen ville inte släcka så man blev ju halvblind av att svetsa. Det får vänta tills en annan dag då hjälmen laddat upp sig av solljus

började istället göra en ny batterihylla, det blev visserligen också svetsjobb men då åkte det gamla hederliga svetsskyddet fram
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Skriv svar