Nuttis turbo k5
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
hejjsan hoppsan falleralle raaa...hade just igång skiten igen...fortfarande inge vidare till effektökning...samma skit...så vad gör man då? jo, såhär
1. Fixa adapter mellan luftintag på turbon och en vanlig hemma kompressor. Ställ grundtrycket på kompressorn på 1 bar. Sätt på kompressorn. Lyssna. Hörs det kraftigt ljud ur downpipen så gör man en adapter till den också och täpper fast den. Sätt på kompressorn igen. Lyssna. Var pyser tryckluften ut?
2. Montera en tryckmätare på grenröret strax innan turbon. Åk iväg på en prov tur. Är trycket i grenröret mer än trycket i tryckkammaren så är man i kisset. Det betyder ett stort lekage någonstans.
3. Montera bredbands lambdamätare på downpipen. Åk iväg på en prov tur. Ifall värdet visar 18:1 eller mindre betyder det att motorn frå tillräckligt med soppa. Ifall värdet visar mer än 18:1 så får motorn inte tillräckligt med soppa.
Ska gå och sova några timmar nu sen så ska jag börja på med alternativ nr. 1
to be continued...
1. Fixa adapter mellan luftintag på turbon och en vanlig hemma kompressor. Ställ grundtrycket på kompressorn på 1 bar. Sätt på kompressorn. Lyssna. Hörs det kraftigt ljud ur downpipen så gör man en adapter till den också och täpper fast den. Sätt på kompressorn igen. Lyssna. Var pyser tryckluften ut?
2. Montera en tryckmätare på grenröret strax innan turbon. Åk iväg på en prov tur. Är trycket i grenröret mer än trycket i tryckkammaren så är man i kisset. Det betyder ett stort lekage någonstans.
3. Montera bredbands lambdamätare på downpipen. Åk iväg på en prov tur. Ifall värdet visar 18:1 eller mindre betyder det att motorn frå tillräckligt med soppa. Ifall värdet visar mer än 18:1 så får motorn inte tillräckligt med soppa.
Ska gå och sova några timmar nu sen så ska jag börja på med alternativ nr. 1
to be continued...
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Precis exakt sådant här man har en rökmaskin till...Nutti skrev:1. Fixa adapter mellan luftintag på turbon och en vanlig hemma kompressor. Ställ grundtrycket på kompressorn på 1 bar. Sätt på kompressorn. Lyssna. Hörs det kraftigt ljud ur downpipen så gör man en adapter till den också och täpper fast den. Sätt på kompressorn igen. Lyssna. Var pyser tryckluften ut?
Inte en sådan man köper på Teknikmagasinet för några hundringar (den röken är inte bra för motorn), utan en riktig för just bilmotorer....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
sådär...nu har det hänt grejjer igen då, plus att jag har fått bilderna från kameran...
såhär byggde jag för att provtrycka turbon, kompressoranslutning till luftfiltret och rör som är ihopsvetsat i ändan av turbons kompressor...(jag vet att det blev långt och fult, men jag orkade inte kapa, det var en 2minuters grej)

konstaterades att det tryckte all luft ut genom oljekanalerna i turbon då...sedan började demonteringen av turbon

turboaxeln var i ok skick

men då på kompressorhusets baksida kan man se att "kolvringen" som sitter tunt lagret så har börjat snurra

provade slipa lite där och satte i ett annat lager, här är det som var slut

såhär byggde jag för att provtrycka turbon, kompressoranslutning till luftfiltret och rör som är ihopsvetsat i ändan av turbons kompressor...(jag vet att det blev långt och fult, men jag orkade inte kapa, det var en 2minuters grej)

konstaterades att det tryckte all luft ut genom oljekanalerna i turbon då...sedan började demonteringen av turbon

turboaxeln var i ok skick

men då på kompressorhusets baksida kan man se att "kolvringen" som sitter tunt lagret så har börjat snurra

provade slipa lite där och satte i ett annat lager, här är det som var slut

i detta skede brast mina nerver lite, så jag lag hela turboprojektet åt sidan en stund för att koncentrera mig på andra saker som ska lagas...i detta fall skulle en kulled bytas...
1. automatnavlåsen bort

ser bra ut...

2. bromsskivan bort

3. bort med drivaxeln

tomt blev det där...

4. bort med spindeln (i detta skede använde jag mig av många svordomar, svett och en stor slägga)

sen var det bara att pressa in ny och montera tillbax allt

1. automatnavlåsen bort

ser bra ut...

2. bromsskivan bort

3. bort med drivaxeln

tomt blev det där...

4. bort med spindeln (i detta skede använde jag mig av många svordomar, svett och en stor slägga)

sen var det bara att pressa in ny och montera tillbax allt

oj jävlar! kolla en v40 med 40" däck

nåväl...för nån dag sedan såg det ut såhär i motorrummet...

sen så tog jag en kkk 26 eller var det 27 på prov...

så monterade jag dit den...

men det läcker någonstans ännu, misstänker att det är laddröret som spökar igen eller så är det runt min tillfälliga tryckmätningsanordning...måste bygga ny adapter till den turbon nu bara om provtrycka innan jag kan säga mer...

nåväl...för nån dag sedan såg det ut såhär i motorrummet...

sen så tog jag en kkk 26 eller var det 27 på prov...

så monterade jag dit den...

men det läcker någonstans ännu, misstänker att det är laddröret som spökar igen eller så är det runt min tillfälliga tryckmätningsanordning...måste bygga ny adapter till den turbon nu bara om provtrycka innan jag kan säga mer...
idag testade jag med 42" TSL däck...med det var inge vidare för styrningen...
först en jämförelsebild mot mina 40x17" till vänster och 42x15" till höger...liiiiten skillnad

sedan monterade jag däcket fram...och det var ju en vacker syn

här är 42" fram och 40" bak

måtten var lite si och så med, skulle säkert få kapa lite till för flexning

men så slutade min glädje där då...det tog i vid fullt rattutslag...det finns ju lite fusk med dethär med att ställa om stag och så, men jag tycker bilen redan nu svänger skit så det är inget alternativ för mig...så då är det bara crossover styrning som gäller...men det är nog inte aktuellt ännu på ett tag

först en jämförelsebild mot mina 40x17" till vänster och 42x15" till höger...liiiiten skillnad

sedan monterade jag däcket fram...och det var ju en vacker syn

här är 42" fram och 40" bak

måtten var lite si och så med, skulle säkert få kapa lite till för flexning

men så slutade min glädje där då...det tog i vid fullt rattutslag...det finns ju lite fusk med dethär med att ställa om stag och så, men jag tycker bilen redan nu svänger skit så det är inget alternativ för mig...så då är det bara crossover styrning som gäller...men det är nog inte aktuellt ännu på ett tag

jooo, jag har lite för smala fälgar på mina 40" så dom stiger inte alls upp till höjden som dom ska vara...innan jag monterade mina däck på fälgar var dom ca. 100cm höga, men jag har dem på bara 10" fälgar så är dom 96cm höga, dvs strax under 38"...42" däcken mätte jag till 104cm höga, så det är ca. 8cm skillnad dvs. strax över 3"...annars är det 10" fälgar på tsl däcken också...
angående bredden så är mina då igen inte så breda som dom ska vara pga. felaktiga fälgar...så dom mätte jag till ca. 42cm dvs. ca.16,5" och tsl däcken ca.39cm dvs lite över 15"...
angående bredden så är mina då igen inte så breda som dom ska vara pga. felaktiga fälgar...så dom mätte jag till ca. 42cm dvs. ca.16,5" och tsl däcken ca.39cm dvs lite över 15"...
nu är turbolekaget löst! jag hade fuskat lite när jag svetsade om tryckröret...
så nu laddar det 0,6bar vilket är max vad orginalpumpen klarar av att ge. Effektökningen är fortfarande inte så stor, men jag har hittat problemet till det också (eller jag visste det redan från förr, har bara glömt bort) och det är att en stor del av effektökningen äter min äckliga turbin upp i tomatlådan...detta märktes mycket bra när jag var och körde med bara bakhjulsdrift i sand. från stillastående så tog det jätte länge innan turbinen tar grepp och det börjar slira på däcken istället...mycket häftigt dock i detta skede, det bara sprutar sand och visslar vackert ur turbon
för ca. ett år sedan blev min th700r4 totalrenoverad plus att det blev satt i förstärkta delar av alla de slag. jag gjorde dock ett misstag och sparade på ekonomin med att inte byta turbinen, vilket givetvis visade sig redan på första provturen. Lådan slirade lite mellan växlarna och det slirade rätt så mycket innan det började dra nåt i lådan. Planen var att byta den i ett bättre ekonomiskt tillfälle. nu har detta tillfälle kommit och jag har beställt efter en ny turbin...
fortsättning följer...
så nu laddar det 0,6bar vilket är max vad orginalpumpen klarar av att ge. Effektökningen är fortfarande inte så stor, men jag har hittat problemet till det också (eller jag visste det redan från förr, har bara glömt bort) och det är att en stor del av effektökningen äter min äckliga turbin upp i tomatlådan...detta märktes mycket bra när jag var och körde med bara bakhjulsdrift i sand. från stillastående så tog det jätte länge innan turbinen tar grepp och det börjar slira på däcken istället...mycket häftigt dock i detta skede, det bara sprutar sand och visslar vackert ur turbon

för ca. ett år sedan blev min th700r4 totalrenoverad plus att det blev satt i förstärkta delar av alla de slag. jag gjorde dock ett misstag och sparade på ekonomin med att inte byta turbinen, vilket givetvis visade sig redan på första provturen. Lådan slirade lite mellan växlarna och det slirade rätt så mycket innan det började dra nåt i lådan. Planen var att byta den i ett bättre ekonomiskt tillfälle. nu har detta tillfälle kommit och jag har beställt efter en ny turbin...
fortsättning följer...
idag blev jag lite sugen på nytt godis igen, så jag satte mig ner och tänkte lite och beställde lite stuff...
1. längre bromsslangar fram från skyjacker för 4-6" höjning. Jag har redan förlängt mina bromsrör ca.10cm utåt från ramen, men slangarna blir ändå för korta för att flexa fullt ut utan krängningshämmare.
2. turbin till th700 lådan, den gamla är slut.
3. bussningen till fördelningslådan, det är bara trasor kvar av den
4. u-joint som passar bakre kardan/gm 14 bolt

1. längre bromsslangar fram från skyjacker för 4-6" höjning. Jag har redan förlängt mina bromsrör ca.10cm utåt från ramen, men slangarna blir ändå för korta för att flexa fullt ut utan krängningshämmare.
2. turbin till th700 lådan, den gamla är slut.
3. bussningen till fördelningslådan, det är bara trasor kvar av den
4. u-joint som passar bakre kardan/gm 14 bolt

gjorde samma misstag med tubinen på chevan jag hade,den fyllde hela den nyrenoverande lådan med metallflisNutti skrev:nu är turbolekaget löst! jag hade fuskat lite när jag svetsade om tryckröret...
fortsättning följer...

"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
- Veteran
- Kontakt: