Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
swek
- Nybörjare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: tis dec 22, 2009 14:45
Inlägg
av swek » tor okt 21, 2010 10:05
grymt! men tycker du borde bygga om den till en påvemobil
tufft att köra i skogen då

-
carfrigge
- Veteran
- Inlägg: 2410
- Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
- Ort: Linköping
Inlägg
av carfrigge » tor okt 21, 2010 10:14
swek skrev:grymt! men tycker du borde bygga om den till en påvemobil
tufft att köra i skogen då

låter intressant...... men.... med eller utan påve ?!....

-
svahnström
- Forumräv
- Inlägg: 757
- Blev medlem: tis aug 26, 2008 17:51
- Ort: Vetlanda
Inlägg
av svahnström » tor okt 21, 2010 19:30
Blir jävligt bra som vanligt när du bygger! Riktigt fräsch bil.
Willys cj2a
Volvo L2304
kingquad 750LE
-
carfrigge
- Veteran
- Inlägg: 2410
- Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
- Ort: Linköping
Inlägg
av carfrigge » lör okt 23, 2010 12:09
svahnström skrev:Blir jävligt bra som vanligt när du bygger! Riktigt fräsch bil.
Tack, alltid kul att bygga/forma efter eget tycke

Nästan så jag börjar tänka -"den är nästan för fin för skogen...."
//F
-
carfrigge
- Veteran
- Inlägg: 2410
- Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
- Ort: Linköping
Inlägg
av carfrigge » lör okt 23, 2010 12:21
Kylaren till vxl. inkopplad.
Den tänkta kylaren till servosystemet:
Stötfångaren på plats:
Blev mkt. nöjd med resultatet
Jäkligt servicevänligt när man kan lägga huven mot vindrutan:
//F
-
kalle
- Guru
- Inlägg: 2518
- Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
- Ort: Söderköping
Inlägg
av kalle » lör okt 23, 2010 12:32
Snyggt det blev med färg och schaklar på
Grått var ju inte helt fel

-
carfrigge
- Veteran
- Inlägg: 2410
- Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
- Ort: Linköping
Inlägg
av carfrigge » lör okt 23, 2010 12:51
kalle skrev:Snyggt det blev med färg och schaklar på
Grått var ju inte helt fel

Det gråa passar in fint, tack för tipset (ännu en gång...)
Nu blir det nästa steg:

Installation av tryckluftstation

-
kalle
- Guru
- Inlägg: 2518
- Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
- Ort: Söderköping
Inlägg
av kalle » lör okt 23, 2010 13:28
Snyggt

tryckluftstationen machar ju fjädrar och stötdämpare

-
carfrigge
- Veteran
- Inlägg: 2410
- Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
- Ort: Linköping
Inlägg
av carfrigge » lör okt 23, 2010 17:01
Fick för mej att "trimma" servopumpen lite...
Och givetvis sitter ju reduceringsventilen bakom remskivan
Remskivan bjöd på lite motstånd men jag visade vem som bestämmer
Ökade trycket på returfjädern med ett gäng kopparbrickor
Skulle inte det hjälpa får man byta remskiva för att på så sätt få ett högre varvtal

(orginalskivan till hö.)
Servokylaren på plats:
//F
-
OBELIX
- OffroadGeek
- Inlägg: 4729
- Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
- Ort: Söderköping
Inlägg
av OBELIX » lör okt 23, 2010 17:19
"Remskivan bjöd på lite motstånd men jag visade vem som bestämmer

"
Kalle, hade du frugan med i garaget?
Fasen vad fint det blir, jag förstår hur du menar med att den blir FÖR fin att skrota runt i skogen med. Den insikten har ju vi i Smedjan offroaders kommit fram till också.
Skoj med alla bilder och se dina lösningar på saker och ting. Ska bli mycket trevligt att se den i Olerum i vår!
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
JohnE
- Beroende
- Inlägg: 1069
- Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
- Ort: Västerås
Inlägg
av JohnE » lör okt 23, 2010 17:42
Riktigt ball bil börjar det bli!

Jag tycker du ska behålla nuvarande 5-cylindriga motorn, den har god potential. STT turbokit passar utmärkt och gör motorn riktigt trevlig. Räcker inte det så kan man modifiera pumpen, då blir det riktigt bra drag.
Ganska kul att du går från Pajero till Benz och jag istället tog Benz-delar till Pajeron...
Har denna spärrar orginal? Hur är komforten på väg jämfört med Pajeron?
Edit: En del hade du visst redan svarat på tidigare i tråden.
-
carfrigge
- Veteran
- Inlägg: 2410
- Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
- Ort: Linköping
Inlägg
av carfrigge » sön okt 24, 2010 10:34
JohnE skrev:Riktigt ball bil börjar det bli!

Jag tycker du ska behålla nuvarande 5-cylindriga motorn, den har god potential. STT turbokit passar utmärkt och gör motorn riktigt trevlig. Räcker inte det så kan man modifiera pumpen, då blir det riktigt bra drag.
Ganska kul att du går från Pajero till Benz och jag istället tog Benz-delar till Pajeron...
Har denna spärrar orginal? Hur är komforten på väg jämfört med Pajeron?
Edit: En del hade du visst redan svarat på tidigare i tråden.
Jo, STT-kit har jag varit inne på... nya grejer = dyrt och missade det som kom ut på blocket förra veckan...
Letar vidare samtidigt som jag väger för/nackdelar mot varann med ett byte till 6:an

vi får se.
//F
-
H.Hansen
- Rutinerad
- Inlägg: 331
- Blev medlem: mån jul 21, 2008 13:59
- Ort: Älgsjö Gård
Inlägg
av H.Hansen » sön okt 24, 2010 12:11
REO M621 "M35A2" 68a Multifuel
Jeep Grand Cherokee 96a ZJ. 4,0 L Bensin
Jeep Grand Cherokee 95a ZJ 4,0 L Bensin
Jeep Cherokee 96a XJ 2,5 td
H.Hansen
-
carfrigge
- Veteran
- Inlägg: 2410
- Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
- Ort: Linköping
Inlägg
av carfrigge » sön okt 24, 2010 17:51
Kompressorn installerad:

(högtalaren har jag inget med att göra...)
Hittade även en klassisk lampa med bra ljusstyrka & spridning
Passade på att dra en kabel från batteriet för framtida tillbehör samt även en liten säkringspanel.
//F

-
kalle
- Guru
- Inlägg: 2518
- Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
- Ort: Söderköping
Inlägg
av kalle » sön okt 24, 2010 18:11
Blir ju kanon med skogsservicebuss ju
Jag röstar på verkstadspress,pelarborr och skruvstäd på andra sidan
