UAZ 469b, Vintervila.

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

niva_mats
4x4xnerd

Inlägg av niva_mats » mån jun 13, 2011 19:51

Så då tar vi lite bilder
Bild
Är det något som inte stämmer riktigt?
Bilen är 1½ cm lägre på den bilden.
Bild
På arbetsplatsen, den vanliga axeln.
Bild
Stötdämparen hänger och dinglar :rodnar: skall köpa bult i morrn
Bild
Bild på främre kardan.
Bild
Och en på bakkardanen
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

kalle
Guru

Inlägg av kalle » mån jun 13, 2011 21:15

Jäkligt cool bil det där,satt i helgen och ryss sökte på dom där på YouTube...sitter det alltid bensinare i orginal?

BTW.portalkonverteringen verkar ju gått smidigt,gör nog skillnad dom där centimetrarna... tackar för bilderna

niva_mats
4x4xnerd

Inlägg av niva_mats » mån jun 13, 2011 23:01

Jepp alltid Bensinare, MEN i Tjeckien så säljs det Hunters med VM Diesel som orginalmonterat.

Det gör en del skillnad, dessutom så ökade spårvidden litegrand oxå.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

kalle
Guru

Inlägg av kalle » fre jun 17, 2011 20:58

niva_mats skrev:Jepp alltid Bensinare, MEN i Tjeckien så säljs det Hunters med VM Diesel som orginalmonterat.

Det gör en del skillnad, dessutom så ökade spårvidden litegrand oxå.
Aha,Brett är fett :) Huntern ser lite väl västeuropeisk ut tycker jag :wink:

Inte för att jag jagar uaz seriöst, men såg att Blocket fanns i ukraina nu.

http://www.zakroma.com.ua/ru/Днепропетр ... _48550.htm

Udda highroof hardtopp eller?

Och vitryssland?klurit med kyriller...

http://www.kufar.by/витебская/Уаз--продается

niva_mats
4x4xnerd

Inlägg av niva_mats » lör jun 18, 2011 21:09

Misstänker att det är en Eftermarknads Hardtop då den är av plast. Orginalet är av plåt vad jag vet.

Jag tycker Huntern ser ut som en 469b som moderniserats.
Bild
viewtopic.php?t=14499

niva_mats
4x4xnerd

Inlägg av niva_mats » mån aug 22, 2011 20:50

DÅ jag har haft problem med att luft letat sig upp till motorn vid stora lutningar och lite soppa i tanken så togs beslutet att en catchtank skulle på UAZen.
Då jag dumpstrat lite rör och fina plåtar så var det det givna matrialet.
Jag hadde även rörbitar som jag plockat av från UAZen i 8mm dimension.
Då svets saknas för tillfället så fick det bli slaglödning av bitarna med silver lod.. Skall det vara fint så skall det.
Lödningen gick hyffsat men jag måste verkligen träna mer på det då lodet flöt som en ren tsunami.
Men det gick till slut. efter 2 misslyckade läcktest så var det dax för lite färg och därefter montering i motorrummet.
Bild
Elpumpen trycker in bränslet i övre röret på sidan och det översa är retur.
I botten rinner det som skall vidare på pumpen ur.
Efter provkörning så konstaterades en lugnare och stabilare gång.

Kvällen ägnades åt att plocka ner lådan för ett kopplingsbyte.
Det jävlades lite så det tog enorma 1½ timme att få ner den oräknat den tiden som gick åt att få fram lyftredskapen.
I morrn så blir det montering av en nygammal koppling.

Efter det så skall jag gå på dragbilen som behöver en dos kärlek den oxå. Detta då undre bärarmen tog livet av sig själv igår. Det small till på landsvägen så smög jag in på en mackoch när jag skulle till och stanna där så drog den sin sissta suck och det blev tvärstopp. Så nu skall bärarmen bytas helt enkelt. För annars blir det jobbigt att komma sig till HC :roll:
viewtopic.php?t=14499

niva_mats
4x4xnerd

Inlägg av niva_mats » tis aug 23, 2011 23:01

Det blidddde lite service idag på UAZen, kopplingsbyte och kontroll av alla vätskor. det ser bra ut inför HC.

Det börjar kännas lite löjligt med kopplingbytena det tog endast 40 minuter från att jag satt med ciggen tills lådan vart kopplad och alla buktarna vart på plats och momentdragna. :shock: det ee 3:dje gången på raken den manövern går så smidigt.. Och då så var jag tvungen att släppa en gång och dra runt låden för att få in splinsen riktigt...

Han med lite provkörning och fann att catchtanken gör att motorn går jämnare och draget kommer tidigare.
Nu bjuder HC inte på några större svårigheter men Ärtsoppeträffen kan bli besvärligare... Väntar med spänning på den weekenden.
viewtopic.php?t=14499

niva_mats
4x4xnerd

Re: UAZ 469b, NU med portaler !

Inlägg av niva_mats » mån aug 29, 2011 21:20

Bild
HC 2011. en fin parkering. vänster övre dörrkant är i lagom nivå för enkel urstigning då bränsle filtret satte igen sig för 5 gången denna dagen... Efter urblåsning så gick det igen.
Dock först efter att jag startat vacumpumpen och lagt i 4hjulsdriften.
Bild
Att man alldrig lär sig :shock: . satt fast i samma hål för 2 år sedan, dock med den stora skillnaden att winchen fortfarande levde.
Bild
Så här mycket lerainpackning skaffade jag mig. :D
viewtopic.php?t=14499

niva_mats
4x4xnerd

Re: UAZ 469b, NU med portaler !

Inlägg av niva_mats » mån aug 29, 2011 21:24

Bild

Detta kan bli min Trailtrailer...
Skall provkoppla bakom UAZ:en i morrn för utvärdering.
Funderar på att bygga en låda av vattenfastplyfa med fack för allehanda ting såsom verktyg och köksatiraljer. och en lagom stor kyl så man får kall öl efter dagens strapatser.
Mäta och fundera...

Och Pöjkar och Flickor :!: Det kommer inte att gå fort då jag har ett hus att renovera först och främst.
viewtopic.php?t=14499

niva_mats
4x4xnerd

Re: UAZ 469b, Trailtrailer projektet.

Inlägg av niva_mats » ons aug 31, 2011 18:43

Dagen har ägnats åt åtgärder efter terrängträff i djup lera.
Winchen som sade upp sig i ett av HC:s surhål delades, sanerades, återmonterades och provkördes med ett mycket gott resultat.
Fixade en av strålkastarna som envisades med att vara släckt.
Och när bilen skulle stängas av så ville den inte stanna... :shock: det visade sig att reläet som styr pumpen och stoppen på pumpen hadde blivit vattenfyllt och därmed var cirkeln för ett längre tag sluten. detta delades och badades i omegeas krypolja och sen fick det hänga sådär in bra stund med värmen på fullt flås. En liten sak med värmen på detta fordonet är att det bara finns 2 lägen. AV/PÅ.
Det som återstår av servicen är att kolla hjullagren och spänna till ett av dom (eller byta det) och plocka av alla bromstrummor för att rengöra och justera. Samt kontroll av oljekvalliten i axlarna.

Trailtrailern då :?: efter koppling bakom bilen så fann jag att den hänger bakåt :shock: . Medelst en gymnastisk övning så konstaterades det att det kan gå att höja den till lämlig höjd genom att kapa dragstången montera klossar, bocka dragstången till lämplig vinkel och klämma dit ett förlängningsrör.
Åter till fotöljen med en god rysk vodka och ett paket Belomorkanal för en tankestund om hur projektet skall genomföras. Två aspekter i historien är att släpet är från 1964 och det står ett släp i Borås som jag har tjing på.
viewtopic.php?t=14499

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » ons sep 21, 2011 17:20

:pop: :pop: :pop:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

niva_mats
4x4xnerd

Inlägg av niva_mats » ons sep 21, 2011 20:16

Idag monterades 4x
Bild
http://www.bilupplysningen.se/owl-0424- ... umen/127-0
Som köptes in när dom hade sin kampanj så dom var billiga. :D
Det som slår mig mest är hur snabbt dom tänds jämfört med vanliga halogen lampor.
Jag har satt dom i fronten som extraljus då det är frammåt som jag vill se, nackdelen är att det blir väldigt vitt ljus och frågan är hur det blir till vintern.
Bilder på monteringen kommer i morrn.

Sen har även monteringen av den elektriska vacumpumpen till fördelningslådan slutförts. den hamnade på torpeden inne i kupeen. Visst den låter en del men då den bara skall gå när 4hjulsdriften skall kopplas in ur så är det inget besvär. Det blev ett lite intressant kopplande då jag vill säkerställa att 4 hjuldriften inte hoppar ur. så det hamnade ett brytande relä i anslutning till lampan så när den tänds så stannar pampen och vise versa. För att koplla bort 4 driften så får man slå om reglaget och trycka på en knapp så kolven hoppar ut.
Visst det är kanske överdrivet och ett besvärligt system men jag kan och vill göra så, så varför inte.
viewtopic.php?t=14499

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » ons sep 21, 2011 23:10

Du har PM att läsa, begrunda och - om du vill - besvara.
:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

niva_mats
4x4xnerd

Inlägg av niva_mats » fre sep 23, 2011 17:49

så här ser det ut med 4x1600 Lumen i nosen

[Bild
viewtopic.php?t=14499

niva_mats
4x4xnerd

Inlägg av niva_mats » sön okt 02, 2011 17:16

Transport till Älgaköret. Lilla släpan med för att latsa karoseridetaljer på vägen em. Och ja det är lagligt. Ganska långt men absolut inga problem att köra med. Backa därimot. :roll:
Bild

Med smådäcken
Bild

Med stora däck
Bild
viewtopic.php?t=14499

Skriv svar