Sida 1 av 1
Vad gör denna???
Postat: tor okt 23, 2008 16:07
av Marcus-84
Vad justerar den?
Det är min bil på bilderna:

Postat: tor okt 23, 2008 16:10
av peterand
caster (eller är det camber

) Används vid framvagnsjustering
Postat: tor okt 23, 2008 16:32
av Marcus-84
Jaha, är det viktigt att den är exakt rätt? Jag har inte varit å skruvat i den men jag undrar bara för jag ska göra en hjulinställning snart.
Postat: tor okt 23, 2008 18:45
av Lasse Suzican
peterand skrev:caster (eller är det camber

) Används vid framvagnsjustering
Caster!!!! Camber är hjulets lutning inåt eller utåt i överkant...
Re: Vad gör denna???
Postat: tor okt 23, 2008 20:47
av jeepetorp
Marcus-84 skrev:Vad justerar den?
Det är min bil på bilderna:

Det kallas för domkraft, närmare bestämt garagedomkraft. Använd för det mesta till att hissa upp bilar med vid enklare pill typ hjulbyte.
Men det är en mångsidig pryl som funkar bra till mycket annat också.

Postat: tor okt 23, 2008 23:06
av Wältmeister
Postat: tor okt 23, 2008 23:44
av Sdkfz251
Humor på hög nivå Jeepetorp

Postat: fre okt 24, 2008 13:46
av jonko
Den bestämmer hur spårkänslig bilen skall vara eller inte.
Gaffellutningen på en cykel. sväng på styret 180grader och se om du kan släppa styret och vinka till kungen...
Postat: fre okt 24, 2008 14:18
av Marcus-84
jonko skrev:Den bestämmer hur spårkänslig bilen skall vara eller inte.
Gaffellutningen på en cykel. sväng på styret 180grader och se om du kan släppa styret och vinka till kungen...
Ahh, okej då ska min mekaniker få justera det om det är fel. Kan man förbättra den på nåt vis? Spänna styrsnäckan kanske så man får ett rakt-framläge? För den är ganska jobbig på vägen sen jag bb-höjde. Man måste passa bilen mkt mer än tidigare, kan kanske bero på att puckarna är i gummi? Har nu beställ puckar i alu, 65mm ist för 40mm (gummi) så får se om det blir bättre.
Vad tror ni?
Postat: fre okt 24, 2008 15:14
av Wältmeister
Den som vill fördjupa sina kunskaper i ämnet styrgeometri och hjulvinklar kan läsa i Hermods Fordonsdynamik brev 4 sid 20, Inverkan av framhjulsinställning, av G Karnsund.
Ett annat alternativ för den vetgirige är Teknos Chassie reparationer av L Porse översatt av Bengt Sandelius. Från sid 477 i upplaga MCML avhandlas Styrningsprinciper och framhjulsinställning. Bl a axellutningen/castervinkeln/försprånget - olika namn på samma vinkel.
Båda böckerna borde finnas på alla bibliotek.
Kortfattat kan man säga att axellutningen är en avvikelse från den tänkta lodlinjen genom hjulaxeln. Om den tänkta spindeltappen lutar frammåt i överkant säger man att axellutningen är negativ - och tvärt om.
M a ord - genom att skjuta fram eller dra tillbaka övre eller nedre infästningen av styrspindeln, i det aktuella fallet nedre kulleden medelst excentern, så förändras bilens förmåga till stabilitet vid körning rakt fram eller annars till överdriven vilja att styra in i en kurva.
Axellutningen är ej (lätt) justerbar på bilar med stela axlar.
Postat: fre okt 24, 2008 15:48
av Marcus-84
Okej, tack för svar! Låter lite väl komplicerat så det får nog kanske vara då...

Postat: fre okt 24, 2008 21:20
av Tobbe
Kolla Toe in då den ändras när du höjer Jeepen på det sätt du gjort.
Postat: lör okt 25, 2008 8:48
av Marcus-84
Tobbe skrev:Kolla Toe in då den ändras när du höjer Jeepen på det sätt du gjort.
Okej, han ska få kolla det när alupuckarna är på plats. Borde vara klara nästa vecka...