Sida 1 av 1

Mazda B2600 svårstartad

Postat: tis nov 18, 2008 12:45
av summum
Har nyss köpt en B2600 billigt.... den hoppar igång men dör på en gång, hör ej att bränslepumpen startar när man vrider på nyckeln. Kan det vara bränslepumpsrelät som har sagt upp sig eller vad kan det vara, databoxen?
/Mikael

Postat: tis nov 18, 2008 17:23
av Linus
Kolla kabelgenomföringen på tankarmaturen, hett tips. Brukar vara helt sönderärgat där, med följden att pumpen går lite eller ibland.

Postat: tor nov 20, 2008 14:32
av Cönny
Du får gärna skriva vilken årsmodell.

De blir lite lättare att ge dig tips då.

Har nämligen haft en -91:a.

Postat: fre nov 21, 2008 8:29
av summum
Ja visst jag glömde ju årsmodell, det är en -95:a. Håller på och rotar lite bland kablarna vid tanken och det är möjligt att felet ligger där, ska kolla lite mer nu i helgen.

Postat: fre nov 21, 2008 12:18
av Cönny
Detta är lite svårt att förklara så du får mitt telefonnummer om du inte förstår vad jag menar. Conny 073 849 71 22

Vrid nyckeln till det läge som startmotorn går på. när bilen startat så håller du kvar nyckeln i det läget och ser hur om den motorn går ända tills du släpper tillbaka nyckeln till dess vanliga läge när motorn väl är igång.

om motorn går hela tiden med nyckeln i "starta monstret" läge men dör direkt igen när du släpper tillbaka nyckeln så tror jag inte på att de beror på oxidition vid bränslepumpen. Då beror det snarare på jordfel.

Jag hörde aldrig min bränslepump på 1,5 år.

Om pumpen hade gått som den velat på din bil så hade bilen inte startat alls ibland eller gått jättefint när pumpen fungerar som den ska igen.

Och vore det fel på reläet så skulle inte bilen starta överhuvudtaget

Så de kan vi utesluta tills du provat vad jag skrivit.

Sen finns de mer grejer också.

Luftmassamätaren kan vara skrot. lätt att testa, dra ur sladden till luftmassamätaren och se om bilen går då.

Kolla om du har gnista på alla stiften.
Vilken färg stiften har, om dom är blöta. Skulle tro att dom är blöta.

Testa att ge lite gas medans du startar den. prova i olika lägen.

Termostaten kan vara kass. testa att ta ur alla stiften. plocka sedan loss kontakten till Hallgivaren. sitter på fördelaren,
Mal då på tändningen en stund utan stiften i.
Kan vara som så att motorn surat ner sig. Blir så äckligt j987245vla svårstartade då.

Detta är vad jag kan komma på nu. Men prova det första jag skrev innan du börjar beta av listan.

Är det nåt så är det bara att ringa. tel.nr står ju längst upp. Mvh Conny

Postat: fre nov 21, 2008 16:22
av summum
Det fanns en del att välja på. Hyggligt av dig att du tog dig tid att förklara de möjliga felen. Nu har jag "lite" att kolla på i helgen.....
/Mikael

Postat: lör nov 22, 2008 14:52
av Cönny
:lol: De gör jag så gärna eftersom Jag har en HATKÄRLEK till den bilmodellen.

Hade en del problem med min. T.ex. en ram som "mystiskt" nog gick av när ja testade hoppa med den över alla fartbulor i mariestad. Hoppa över en korsning också. Ganska roligt fakist

Postat: lör nov 22, 2008 18:22
av summum
Jag kan förstå att man kan få hatkärlek till dom :) .
Det var som du skrev Conny att motorn gick när man forstsatte och köra med startmotorn, så jag kollade tändningslåset, och felet verkar var där! Har man nyckeln i läge två så tänds inte varningslamporna utan man får "jucka" med nyckeln fram och tillbaka, då kan lamporna börja lysa. I och med detta så ligger väl läge ett i när man släpper nyckeln efter start och då stannar den ju.
/Mikael

Postat: lör nov 22, 2008 20:02
av Cönny
Misstänkte de va så. kände igen symptomen.

Med varningslampor misstänker jag bland annat oljetryckslampan. kommer inte ihåg hur det var på min.


Finns ett fel till som de kan vara förutom tändningslåset.

Jord till tändspolen vill jag minnas att de är. Men för säkerhets skull så kan du göra rent alla jordpunkter. De e inte så många i motorrummet på dom. sitter en på torpedvägen. några vid batteriet. och vid tändspolen. gjorde nämligen ett motorbyte på den ja hade i somras. vart förvånad över att de var så lite jordpunkter.

Postat: lör nov 22, 2008 20:35
av Lasse Suzican
Cönny skrev:Jord till tändspolen vill jag minnas att de är.
Finns ingen "jord" till tändspolen, såvida den inte har inbyggd tändmodul/effekt-transistor, men då är det den och inte spolen som ska ha jord...

Postat: sön nov 23, 2008 15:57
av Cönny
De var ett jordfel på en bil som krånglade för oss på samma sätt.

Ja är inte helt säker just nu på att de är det. men de skadar inte att göra rent jord-punkterna ändå.

Postat: mån nov 24, 2008 20:52
av summum
Nu har jag varit ute och testat lite körning i snö, och det gick utan problem....
Jag tog isär tändningslåset och filade lite på kontaktytorna och som sagt nu fungerar bilen!

Men nu har jag ett till problem, drivaxeldamaskerna på båda sidor, har bytt på en fyrhjuling men det kanske är samma förfarande på en sådan här fast allt är fastrostat :)

Postat: tis nov 25, 2008 13:28
av Cönny
Gött att den funkar :)


De e inget roligt på dem.