Cherokee XJ

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

zippen
Hemmastadd
Kontakt:

Cherokee XJ

Inlägg av zippen » sön feb 22, 2009 21:13

Kanske skulle ta att starta en tråd här, kan man ju få lite tips å idèer av er.
Hade tänkt att höja han ca 3,5 tum å skodd med 33", tror ni om det? hur är smidigast att gå tillväga då jag vill göra så mkt som möjligt själv för det är både mkt roligare och sen billigare.

Bilen i fråga är en Jeep Cherokee XJ -90 som jag är andra ägare på 8) , köpte den för 2 veckor sedan då starta den inte och hade stått sen -04 (i kallgarage) fick igång han efter att jag sett över lite vacumslangar, plockat ur och rengjort stiften, ny bensin, rengjorde och klarlackade fördelarlocket, sen började han puttra igång på 3-4cylindrar men efter en liten stunds provande så kom han på 5 och senare när han blev lite varm så lossna den sista och sen dess han han allti gått på alla men han går inte redigt rent, ska ta mig en ordentlig koll så han inte drar tjuvluft nånstanns, en rejäl service. när man ska gasa han så är de precis så han "storknar" och håller på att dö först ett ögonblick innan han börjar varva. gasar en lugnt så går de fint..
Har lite beslutsångest på färgval på han sedan, är inne på M90 eller city camo men skulle gärna vilja ha lite mer förslag gärna med bilder av er :wink:

aja nog snackat, här kommer lite bilder på åket :P

precis när ja släpat hem den:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

och här lite bilder ja tog i lördags:
Bild

Bild

lite flextest orginal
Bild

Bild

Bild

Bild

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » sön feb 22, 2009 22:25

sikken het "mobil"telefon...

macke
OffroadGeek

Inlägg av macke » sön feb 22, 2009 22:44

Nja, har ca 4" höjning och 31" passar bra. Vid fullt inflex och utflex så tar däcken i skärmarna.

Förr ägaren la fjäderdistanser fram och klossade bladen bak lite.
TGB 13

zippen
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av zippen » mån feb 23, 2009 16:32

henke_99 skrev:sikken het "mobil"telefon...
jao de håller ja med om :wink: hehe
Nja, har ca 4" höjning och 31" passar bra. Vid fullt inflex och utflex så tar däcken i skärmarna.

Förr ägaren la fjäderdistanser fram och klossade bladen bak lite.

okej, har en kompis med 3,5 tum höjning och 33" och det funkar, visst de e ju kapat i hjulhusen med vinkelslipen men det gör inte mig nått... får se lite vad jag väljer för däck och hur mkt jag höjer han :)

Vanderlei
Rutinerad

Inlägg av Vanderlei » mån feb 23, 2009 17:50

okej, har en kompis med 3,5 tum höjning och 33" och det funkar, visst de e ju kapat i hjulhusen med vinkelslipen men det gör inte mig nått... får se lite vad jag väljer för däck och hur mkt jag höjer han Smile
Skulle det kanske gå att fixa fram lite bilder på den bilen om man frågar snällt? :)
Är själv lite sugen på 33". Har 3.5 " RE höjning och funderar på om det räcker med ett par Bushwackers för att det ska få plats.

/Jocke

Hasse
OffroadGeek

Inlägg av Hasse » mån feb 23, 2009 19:12

3" fjäder höjning + 2" gummi o shakelhöjning + 8x15 fälgar + 1" spacers + bushwacker skärmbreddare + 33/12,50X15 så har du en frän o bra bil som inte tar i skärmarna ;)

zippen
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av zippen » mån feb 23, 2009 20:38

Vanderlei skrev:
okej, har en kompis med 3,5 tum höjning och 33" och det funkar, visst de e ju kapat i hjulhusen med vinkelslipen men det gör inte mig nått... får se lite vad jag väljer för däck och hur mkt jag höjer han Smile
Skulle det kanske gå att fixa fram lite bilder på den bilen om man frågar snällt? :)
Är själv lite sugen på 33". Har 3.5 " RE höjning och funderar på om det räcker med ett par Bushwackers för att det ska få plats.

/Jocke

ja ska se vad ja kan göra, han e inte härifrån och ja har inte pratat med han på ett par månader :wink:

3" fjäder höjning + 2" gummi o shakelhöjning + 8x15 fälgar + 1" spacers + bushwacker skärmbreddare + 33/12,50X15 så har du en frän o bra bil som inte tar i skärmarna Wink

hehe jao de låter som ett bra recept :roll: tål att kluras på!!

Hasse
OffroadGeek

Inlägg av Hasse » mån feb 23, 2009 20:43

Det är ett bra recept för jag har byggt en sådan på jobboch den blev jäkligt fet kan jag ju säga ;)

zippen
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av zippen » tis feb 24, 2009 16:20

Hasse skrev:Det är ett bra recept för jag har byggt en sådan på jobboch den blev jäkligt fet kan jag ju säga ;)
inga bilder?? :) ja har försökt få tag i han som ja skrev om innan men utan resultat :(

Spjutet
Guru
Kontakt:

Inlägg av Spjutet » tis feb 24, 2009 19:08

Annars kan man bara kapa ur kanterna lite.. ca 10 cm i främre hjulhuset... så funkar 33" hur bra som helst.. Hade det på min XJ innan jag rullade med den...
:lol:
Bild
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!

Mail: enesberg[A]gmail.com

Hasse
OffroadGeek

Inlägg av Hasse » tis feb 24, 2009 21:50

Så fort han kommer förbi på kaffe så kommer det bilder ;)

zippen
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av zippen » ons feb 25, 2009 19:52

Spjutet skrev:Annars kan man bara kapa ur kanterna lite.. ca 10 cm i främre hjulhuset... så funkar 33" hur bra som helst.. Hade det på min XJ innan jag rullade med den...
:lol:
hehe okej..
Hasse skrev:Så fort han kommer förbi på kaffe så kommer det bilder Wink
nice :)
väntar otåligt :P hehe

zippen
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av zippen » sön mar 01, 2009 19:04

idag har det hänt lite ute i kalasvädret (fullt i bägge garagen)

såhärlångt har jag nu kommit, tips på om jag ska tänka på nått spec mottages gärna :)
Bild

och här stog han när jag åkte hem.
Bild

Bild

allt för idag, nu sitter jag å gör redig reserch och försöker hitta så mkt byggbilder på andra XJar som möjligt ;)

zippen
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av zippen » mån mar 02, 2009 22:33

Har hänt lite idag med :)
5,5mm tjockt plattjärn och galvat rör med 4mm godstjocklek och ytterdiameter av 60mm duger väll till att höja med fram.
Bild

Sen va jag och bytte till mig orginal fjädrar till Grand Cherokee V8.
orginal från min cherokee närmst.
Bild

och på med lite grundfärg.
Bild

sen lite John Deere grön ja hade ståendes. täckte inte helt första lagret...
Bild

sen undrar jag hur f*n man får dän "bumpstoppet"??? :S
borde la va gängat i karossen men jag har tagit i med rörtången och ja får inte dän att :S .... nån vänlig själ här som kan förklara för mig, ja kanske är helt ute och simmar?...
funderar även på ifall man ska plocka dän bärarmarna nu när man ändå håller på och sen ta och förstärka dom, är ju inge vidare mkt jobb så det kan ju va likaså bra. kanske ingen som haft problem med bärarma men det är bara funderingar jag har. somsagt är alltid tips välkomna då detta är mitt första 4x4 projekt :D

//Möller

zippen
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av zippen » tis mar 03, 2009 21:45

fast ja kanske ska trä "pipan" runt utanför genomslagsgummit..

Skriv svar