Valp med B30?

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Nalle
Hemmastadd
Inlägg: 103
Blev medlem: tis aug 12, 2008 21:47
Ort: High Chaparral

Valp med B30?

Inlägg av Nalle » mån feb 23, 2009 22:42

Hej,har köpt en Volvo Valp L3314A -63.
Om jag sätter kylaren på flaket för att bättra på utrymmet i motorhålet och stoppar i en B30 istället för original motorn,vad tror ni bilprovningen säger om detta? Nalle :? :?

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » mån feb 23, 2009 23:50

inte för att på något som helst vis vara negativ men borde du inte ställa den frågan till dom, vad dom säger, det kan liksom ingen av oss veta bara så där :wink:
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Nalle
Hemmastadd
Inlägg: 103
Blev medlem: tis aug 12, 2008 21:47
Ort: High Chaparral

Inlägg av Nalle » mån feb 23, 2009 23:57

Jag har gjort det,jag väntar på svar från en kompis som jobbar på bilprovningen.
Tänkte bara att det kanske fanns någon här som gjort detta själv eller visste någon som gjort det före mig,på det här forumet är man ju sällan först med något. :) Nalle

pv-jeep
Forumräv
Inlägg: 542
Blev medlem: ons jun 11, 2008 19:46
Ort: Borås

Inlägg av pv-jeep » tis feb 24, 2009 9:01

Mycket bra tråd detta och kommer följa den för det var en tanke jag hade att lägga B30 i 9031an.. Tacksam för vidare info ang bygget.Mvh D

Nesse
Beroende
Inlägg: 1393
Blev medlem: ons jul 12, 2006 21:38
Ort: Borås

Inlägg av Nesse » tis feb 24, 2009 16:04

Fanns det inte en valp på blocket med en B30 ??
Ring o kolla med honom/henne så kanske du får ett snabbare svar
Nesse
Bra gas löser det mesta :-))

Suzuki 410 A-traktor

NivaMicke
Hemmastadd
Inlägg: 229
Blev medlem: ons mar 19, 2008 20:47
Ort: Tomelilla

Inlägg av NivaMicke » tis feb 24, 2009 18:26

Om man gör det "snyggt" så att det inte syns/märks så mycket, sen
lite grön färg på alltihopa , så kan det ju hända att de inte ens ser det...
Har hört de som gjort så...... fast på en helt annan bil...
Hade dock inte gjort så själv.....En B20 på 2,2 liter ger väl nästan
samma effekt... ? MVH Micke
Lada Niva -05
Lada Niva -04 Siberian edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78

Den som inte är ett bra föredömme , får istället bli ett varnande exempel...

Bertilson
Veteran
Inlägg: 2088
Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
Ort: Borås

Inlägg av Bertilson » tis feb 24, 2009 18:49

nothing replaces deplacement :)
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

Nalle
Hemmastadd
Inlägg: 103
Blev medlem: tis aug 12, 2008 21:47
Ort: High Chaparral

Inlägg av Nalle » tis feb 24, 2009 20:46

Inte ens Bilprovningen är riktigt säkra,rådet jag fick var att åka in och prova.
Så nu är en B30 inköpt från Roadkill Morgan i Mariestad och ska hämtas på lördag av 2 kompisar medans jag och en annan kompis knäcker till bågar till min valp och kompisens 9031a.
Tanken är att förse även 9031an med B30 men vi börjar med min valp så får vi se hur det går.
Ni kan se bilder allt eftersom det fort skrider på värnamojeepklubb.se under på gång med rubrik :utökning i hundgården: ,kommer att hålla er uppdaterade även här hur det går.
Räknar med att bes. om 2-3 veckor. Nalle

Nalle
Hemmastadd
Inlägg: 103
Blev medlem: tis aug 12, 2008 21:47
Ort: High Chaparral

Inlägg av Nalle » tor feb 26, 2009 21:08

Enligt bilprovningens a-inspektör blir det en nästan 100% effektökning jämfört med original motorn och dom tillåter bara en 20% effekthöjning.
Pratade med en kille som har en 9031a till salu på blocket med en b30,enligt honom körde han bara in och dom kollade under huven och kommenterade inte motorn som satt där.
Jag tror jag ska prova samma metod och se vad dom säger,annars var alternativet enligt a-inspektören att skaffa intyg från Volvo att motorbytet är okej.
Vi provar och ser,det kan ju inte bli mer än ombesiktning. :) :)

Cri11e
Forumräv
Inlägg: 608
Blev medlem: mån feb 27, 2006 20:20
Ort: Tomellla

Inlägg av Cri11e » tor feb 26, 2009 21:15

Nalle skrev:kan ju inte bli mer än ombesiktning. :) :)
Eller föreläggande om regbes... inte lika skoj.
Proud member of Team Buntband

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » tor feb 26, 2009 21:58

Och om det skulle hända en olycka så blir det inte kul kan jag säga :? en sådan rättegång vill du garanterat inte vara med om

Nalle
Hemmastadd
Inlägg: 103
Blev medlem: tis aug 12, 2008 21:47
Ort: High Chaparral

Inlägg av Nalle » tor feb 26, 2009 22:38

Blir det föreläggande om reg.bes lyfter jag i originalmotorn igen så det ser jag inte som några större problem,olycka har jag provat med en 142a med 190hk motor.
2 skrothögar blev resultatet,inga som helst problem med försäkringar eller några påföljande rättegångar :wink:

beelzebubs
Veteran
Inlägg: 2131
Blev medlem: ons dec 31, 2008 21:47
Ort: Berg (Mitt i mellan Skövde, Skara & Mariestad)
Kontakt:

Inlägg av beelzebubs » tor feb 26, 2009 22:44

Nu är det väll skillnad på olycka och olycka.
Vid en allvarlig olycka där fordonet beslagtas i väntan på utredning så skulle jag kunna tänka mig att du kan få ganska så stora problem om de upptäcker att fordonet inte är typgodkänt.

Nalle
Hemmastadd
Inlägg: 103
Blev medlem: tis aug 12, 2008 21:47
Ort: High Chaparral

Inlägg av Nalle » tor feb 26, 2009 22:52

Som sagt,vi får se hur det går.
Jag ska prova att få den godkänd med B30 i första hand,går inte det får det väl bli en B23.
Fast det vore roligare med det första alternativet :)

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Inlägg av macke » tor feb 26, 2009 23:40

du far inga intygs-papper fran Volvo
TGB 13

Skriv svar