Sida 1 av 1
Willys
Postat: mån maj 11, 2009 20:32
av Pettson
Någon som vet hur mycket man törs vrida upp diffklumpen på fram och bak axeln utan att dessa tappar smörjning,Tängte lossa diffklumpen från axelrören och vrida upp dom.
Postat: mån maj 11, 2009 20:40
av Pettson
Det är därför jag låter axelrören sitta som dom gör och bara vrider (klumpen) då behåller jag hjulvingklarna som de ska vara.
Postat: mån maj 11, 2009 23:35
av TMT
då hoppas jag du monterar njurbälte eller CV-knutar på samma gång
dom går förmodligen så som andra klumpar att vrida upp väldigt mycket, man bara överfyller dom en smula extra för smörjningens skull.
tänk bara över det några gånger extra innan du gör något du ångrar, sällan man behöver vrida upp klumparna finns mycket annat man oftast kan göra istället men det beror ju på vilket syfte du tänkte vrida dom.
//Tobbe
Postat: ons maj 13, 2009 19:49
av Pettson
Tänkte att kardanen inte skulle vara så mycket vingklad men det kommer den ju vara vid fördelningslådan iallafall.
Kanske inte spelar någon roll
Postat: ons maj 13, 2009 20:47
av henke_99
Helt klart mer jobb än nytta...
Postat: ons maj 13, 2009 20:55
av Pettson
Då låter jag dom nog vara som dom är.
Postat: ons maj 13, 2009 20:59
av Wältmeister
Du riskerar kraftiga vibrationer p g a att vinkelhastigheten (Omega) inte kompenseras/tas upp nere vid axeln/pinjongknuten.
Utgående axeln från växellådan och ingående axeln i bakaxeln måste ovillkorligen ha samma horisontella riktning. Gäller även framaxeln.
Om du vrider upp axeln får du konstant vinkelhastighet nere men enormt varierande Omega uppe vid fördelningslådan.
Du kan ju tippa fördelningslådan/sänka den i bakkant. Men då får du problem med knuten framåt.
Varför vill du vrida upp axeln? Vad vinner du med detta?
Postat: ons maj 13, 2009 21:03
av Pettson
Jag vinner tydligen ingenting så axlarna får vara som de är och angående omega så har du helt rätt nu när jag har läst på.