Allt som handlar om JEEP här
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Walter
- Nybörjare
- Inlägg: 9
- Blev medlem: mån jun 15, 2009 22:44
Inlägg
av Walter » mån jun 15, 2009 22:50
Hej om man ska köpa en grand för o köra i skogen o lite sånt ska man välja v8 eller 6a tycker ni? de verkar ju skilja på axlar o låda därför undrar jag om nån e bättre eller sämre?
-
Marcus-84
- OffroadGeek
- Inlägg: 4403
- Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
- Ort: Vittangi
Inlägg
av Marcus-84 » tis jun 16, 2009 8:35
Sök lite så hittar du några svar

Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
-
Wältmeister
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Inlägg
av Wältmeister » tis jun 16, 2009 9:16
Hej Walter och välkommen på forumet.
Det finns ett tredje alternativ
Dieselmotor.
Mercedesdieseln på 2.7 liter lär vara mycket bra.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
MrHawk
- Moderator
- Inlägg: 8401
- Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
- Ort: Hestra
-
Kontakt:
Inlägg
av MrHawk » tis jun 16, 2009 9:23
Walter skrev:Hej om man ska köpa en grand för o köra i skogen o lite sånt ska man välja v8 eller 6a tycker ni? de verkar ju skilja på axlar o låda därför undrar jag om nån e bättre eller sämre?
Är det första generationens GC vi pratar om?
I aim to misbehave
-
Walter
- Nybörjare
- Inlägg: 9
- Blev medlem: mån jun 15, 2009 22:44
Inlägg
av Walter » tis jun 16, 2009 10:27
Ja den som heter zj. Det är någon av bensinarna jag tänkt köpa.
-
Marcus-84
- OffroadGeek
- Inlägg: 4403
- Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
- Ort: Vittangi
Inlägg
av Marcus-84 » tis jun 16, 2009 11:27
Om jag ska svara ur egen synpunkt så är nog v8 att föredra om du ska ha stora däck å så. Skottsäker motor! Ang axlar så ska man inte satsa på en med dana 44A (aluhus) funns på en del. men en vanlig dana 35 fungerar fint för dom flesta! Bästa valet är en dana44 bak å en likadan fram men det får man skruva dit själv

Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
-
Walter
- Nybörjare
- Inlägg: 9
- Blev medlem: mån jun 15, 2009 22:44
Inlägg
av Walter » tis jun 16, 2009 13:57
Ok de finns alltså ingen nackdel med att köpa en v8 föutom ägandekostnad. Då får de bli en sån jag tackar för svaren.
-
Marcus-84
- OffroadGeek
- Inlägg: 4403
- Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
- Ort: Vittangi
Inlägg
av Marcus-84 » tis jun 16, 2009 14:23
I bränsle sparar du högst 1dl/mil om du kör 6an mot v8. Sen kanske försäkringen blir lite dyrare. Men ljudet en v8 ger är härligt!

Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
-
Coppertail
- Hemmastadd
- Inlägg: 248
- Blev medlem: sön okt 05, 2008 8:35
- Ort: Strängnäs
Inlägg
av Coppertail » tis jun 16, 2009 19:14
"Rätt" bil är viktigare än motorval, båda går finfint men V8 är ju alltid V8.
Dessutom blir det väääldigt trångt på längden i motorrummet med sexan.
Sexans grenrör är sprickbenäget. Annars en riktig slitvarg.
Bra om bilen du köper har hasplåtarna till fördelningslåda och tank.
Inte standard men de flesta har det.
Axlar och lådor är samma på sexan och åttan.
Dana 35 bak och 30 fram. Något annat än 3:73 utv, har jag inte sett på bensinarna.
Pajero sport
# 3 LVV MÄLARDALEN
-
Marcus-84
- OffroadGeek
- Inlägg: 4403
- Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
- Ort: Vittangi
Inlägg
av Marcus-84 » tis jun 16, 2009 19:45
Svensksålda bilarna har hasplåtarna

Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
-
thomasv
- Forumräv
- Inlägg: 603
- Blev medlem: fre sep 29, 2006 20:34
- Ort: Eskilstuna
Inlägg
av thomasv » tis jun 16, 2009 20:31
Det är rätt trångt att meka på 6:an även om det ser luftigt ut!
Alltid är det något som är i vägen.
På V8 är det ännu jävligare, en gammal jänkare behöver rätt mycket DIY så räkna med ömma knogar med V8:an.
Mvh ThomasV
-
Walter
- Nybörjare
- Inlägg: 9
- Blev medlem: mån jun 15, 2009 22:44
Inlägg
av Walter » tor jun 18, 2009 10:03
Vad är det för skillnad på en limited och en vanlig?
-
Marcus-84
- OffroadGeek
- Inlägg: 4403
- Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
- Ort: Vittangi
Inlägg
av Marcus-84 » tor jun 18, 2009 10:43
Det är nog inte många jeepar som INTE är limited men det är utrustningen som skiljer, limited har ALLT!

Den andra utrustningsnivån heter Laredo å har nästan ingenting i jämförelse

Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
-
Walter
- Nybörjare
- Inlägg: 9
- Blev medlem: mån jun 15, 2009 22:44
Inlägg
av Walter » mån jun 22, 2009 21:52
Allt eller inget. Det verkar bli en facelift 96 med ny ratt och stolar är de nått mer som blir nytt också?
-
Marcus-84
- OffroadGeek
- Inlägg: 4403
- Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
- Ort: Vittangi
Inlägg
av Marcus-84 » tis jun 23, 2009 9:37
Det är låst till 50:50 i lågläge från -96 å framåt, annan utväxling i vxl-lådan (iaf på v8 ) annars är det inte så mkt nytt mer än inredningen.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314