All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
IsuzuDiesel
- Beroende
Får ingen soppa ut till spridarna, har tryck in till fördelaren men det verkar bara strömma igenom???
Sitter det nån avstängningsventil på dessa? Vart isf?
Bilen är en M-B 300CE-24 -91 som har stått i 1,5 år.
Har besiktning på torsdag så det vore trevligt att få fart på den

-
Ojje
- Användare
Det är en sån "mekanisk insprutnig"?? i så fall kan det vara tryckreduceringsventilen som sitter på bränslehuvudet vinkelrätt mot returen som fastnat i öppet läge. skruva ur, gör rent, kolla att den löper lätt, skruva ihop provstarta. ett till "hett" tips är soppapumpen som inte lämnar nog högt tryck (över 4,5 bar) om jag minns rätt, hör du om pumpen viner, tjuter, ylar så är den slut och ska bytas (frisk pump hörs inte alls).
/Ojje
-
IsuzuDiesel
- Beroende
Den startade direkt när jag tryckte ner den där plattan i insuget, men stannar direkt när jag släpper den, verkar som att den behöver justeras lite?
-
Ojje
- Användare
Då får jag ändra felanalysen något ... vacumläckage på insuget så undertrycket inte klarar av att "suga ner" vågskivan.
/Ojje
-
Lasse Suzican
- 4x4xnerd
-
Kontakt:
av Lasse Suzican » ons jul 08, 2009 17:04
MPalm skrev:Den startade direkt när jag tryckte ner den där plattan i insuget, men stannar direkt när jag släpper den, verkar som att den behöver justeras lite?
Det där ska du
INTE justera...
En 1/10 millimeter fel och det är nästan totalkört...
Man ställer in insprutningen på dom genom att mäta strömmen till den elektrohydrauliska tryckomställaren, och det har du varken utrustning, mätvärden eller kunskap till. Inget illa ment, men det behövs lite specialgrejer för att fixa det där...
Precis som Ojje skriver: Kolla efter luftläckage...
I andra hand så att elektronikbiten på KE-Jetronicen funkar. En trasig säkring t.ex slår ut mycket i systemet...
MEN SKRUVA FÖR FAN INTE PÅ MÄTSKIVAN ELLER JUSTERSKRUVEN MELLAN MÄTSKIVA/BRÄNSLEMÄNGDMÄTARE!!!!!!
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för
Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
IsuzuDiesel
- Beroende
Aj då, får hoppas att det är luftläcka nånstans. Bilen köptes isärplockad just pga felaktiga avgasvärden som tidigare ägare inte hittade felet till, det var ifs HC som var högt och jag hittade otäta ventiler (o dålig komp) på en cylinder men det syns att det har skruvats överallt, hoppas justerskruven är orörd
Snart slänger jag i en dieselmotor istället

Senast redigerad av
IsuzuDiesel den tor jul 23, 2009 13:06, redigerad totalt 1 gånger.
-
Ojje
- Användare
Så fasligt avancerat är det inte att justera mek.sprutarna om inte mercedes har något hemligt "raketsystem" i sina bilar.
Kort så kan man säga att du kollar så tändningen står rätt sen efter det justerar du soppan tills motorn "sjunger" och då går de som bäst samt går igenom alla avgastester som sbp har (har justerat mek.sprutare med mina öron sen -81 även justerat el.sprutare nu på senare år med samma princip så jag VET att det går) en liten ps. om man är osäker kan man mäta lambdavärdet med ett snabbt optiskt instrument (osciloscop t.ex.) och kolla så lambdan "svänger" och inte bottnar.
dock inget illa ment om personer som förlitar sig på mätinstrument !!!!!!!
/Ojje
-
IsuzuDiesel
- Beroende
Lite olika bud som vanligt
Är justerskruven normalgängad?
Jag har inte tummen mitt i handen, har iaf klarat de senaste 14 åren med en massa skitbilar utan att behöva åka till verkstad så om det går att justera nånting mekaniskt så måste jag ju prova iaf, jag har bara väldigt dåligt tålamod med trilskande bensinare eftersom jag inte gillar dem

-
Lasse Suzican
- 4x4xnerd
-
Kontakt:
av Lasse Suzican » ons jul 08, 2009 19:47
Man ska INTE justera förhållandet mellan mätskiva och bränslemängdmätare på ett KE-Jetronic....
Gör man detta så, visst... Man kan få bilen att gå, men den klarar inte gällande avgaskrav...
Om du trots allt försöker så behöver du en lång tunn 3mm insexnyckel, Men jag rekommenderar det inte...
Vrider man justerskruven lite så kommer styrenheten att försöka kompensera detta genom att ändra strömmen genom den elektrohydrauliska tryckomställaren. Eftersom denna jobbar genom att "svänga" ett metallbleck mellan två magnetspolar, hamnar man snabbt utanför det reglerområde tryckomställaren klarar av....
Är grundjusteringen korrekt gjord kan man starta och köra bilen, men den går inte bra...
Eftersom bilen inte går att starta är det mer troligt med luftläcka...
// Lasse
Eurotrial.
-
IsuzuDiesel
- Beroende
Det verkar inte vara så överdrivet noga som 1/10 mm, har hittat säkert 50 olika sidor som visar justering och det pratas om att vrida skruven 1/8-1/4 varv...
Men först ska jag leta efter luftläckor, kan ju ha missat nåt när jag monterade toppen.
Sen ska jag mäta strömmen till den elektro-hydrauliska apparaten, brytaren vid gasspjället och tomgångsventilen, det verkar duga med en helt vanlig multimeter till det.
En sida med beskrivning av hur man kan mäta CO-justeringen med vanlig voltmätare:
http://www.landiss.com/mixture.htm
-
Ojje
- Användare
Tja då jag läser din länk så kan jag konstatera att i princip sådär har jag gjort sen -81 och precis som det beskrivs i din länk så är det osciloscop som är det bästa, enda skillnaden som jag ser är att jag mäter direkt på lambdasonden och kollar så den har "reglermån" och inte bottnar.
/Ojje
-
IsuzuDiesel
- Beroende
Tog mig lite tid att skruva med mercan igår, hittade ingen luftläcka, provat med startgas och vridit och bänt i slangar och anslutningar men det är tätt överallt.
Mätte "duty cycle" och den visade runt 50%, vid start gick den från mager och mot fetare så jag antar att den elektrohydrauliska ventilen funkar.
Tomgångsventilen funkar.
Undra om det inte kan ha med bränsletryck att göra eftersom trycket på översidan av fördelaren ökar väl när mätskivan förs ner?
Jag kanske har för lågt bränsletryck på tomgång?
Måste prova med en annan mätare för min litar jag inte på.
Motorn startar alltså endast när jag petar ner mätskivan lite grann, det går att hålla motorn igång med gasen sen men bara på högre varv, typ under 2500 och den vill lägga av.
-
Lasse Suzican
- 4x4xnerd
-
Kontakt:
av Lasse Suzican » tis jul 14, 2009 16:56
MPalm skrev:Undra om det inte kan ha med bränsletryck att göra eftersom trycket på översidan av fördelaren ökar väl när mätskivan förs ner?
Nej....
Trycket ovanpå bränslemängdfördelaren styrs av den elektrohydrauliska tryckomställaren, och eventuella avmagringar/uppfetningar görs genom att trycket ändras lite...
Bränsletrycket till insprutningsventilerna är konstant. Det är bränsleflödet till ventilerna som ändras av luftmängdmätaren (mätskivan)....
// Lasse
Eurotrial.
-
IsuzuDiesel
- Beroende
Tack för det!
Så det är volym den styr, hmm, om membranet i fördelaren är trasig så kan den ju få för mycket soppa och behöva lite extra luft (mätskiva ner) för att gå igång??
-
Lasse Suzican
- 4x4xnerd
-
Kontakt:
av Lasse Suzican » tis jul 14, 2009 22:15
MPalm skrev:Så det är volym den styr,
Japp...
MPalm skrev:om membranet i fördelaren är trasig
Finns inget membran...
Är en kolv som rör sig i en cylinder. I cylinderväggarna finns det smala spår/slitsar som släpper förbi soppan.
Kan scanna en bild imorgon...
// Lasse
Eurotrial.