Sida 1 av 2
Bort med toppen - Nissan Patrol 1992 (mindre bilder)
Postat: mån nov 09, 2009 23:58
av Piraten
Halloj,
Nu är väl förhoppningsvis allt förberett för att toppen ska kunna plockas bort..
Men.. jag tänkte att innan jag ger mig på det så vill jag rådfråga er som känner dessa bilar om enklaste sättet att få bort toppen på. Vill ju inte ta bort mer grejer än jag behöver. Dessutom lurar jag på om nån vet vart man köper toppackning av hög kvalitet. Känns som om det finns bättre ställen än Mekonomen. Men jag kan ju mycket väl ha fel.
Kletar med ett par bilder.
Tips emottages tacksamt!

Postat: tis nov 10, 2009 11:22
av carfrigge
Demonterade en sådan topp igår och det gick efter ordning.
Enkla & tydliga märkningar till kam/pumprem.
Gott om plats.
Allt gick att skruva med vanliga handverktyg.
På denna var topplockspackningen hel och väntar besked från motorsmeden efter han provtryckt den.
Ang. förstärkta packningar har jag ingen vettig info. men av min erfarenhet verkar det vara vanligast att matrialet spricker före brusten packning...
Lycka till !
//F
Postat: tis nov 10, 2009 11:35
av Piraten
Suveränt!
Tack för snabbt och bra svar. Ska riva isär motorn nästa gång jag kommer till Sverige.
Mer bilder kommer. Men inte fullt så stora.

Postat: tis nov 10, 2009 11:47
av beelzebubs
Piraten skrev:Suveränt!
Tack för snabbt och bra svar. Ska riva isär motorn nästa gång jag kommer till Sverige.
Mer bilder kommer. Men inte fullt så stora.

Skapa gärna mindre bilder som du kan använda för att skapa en länk till de större bilderna.
Det blir mycket trevligare att titta på.
Lycka till med motorn.
Postat: tor dec 31, 2009 0:34
av Piraten
Ska göra bilderna mindre nästa gång.
Idag har jag rivit bort toppen. Packningen såg ut som "Hej, kom och hjälp mig" runt sexans cylinder. Ska lägga upp lite bilder som jag har tagit under rivningen.
Men jag lurar lite över en sak. Tror jag har nämnt det förut..
På Mekonomens och Autoexpertens hemsida finns det minst 3 olika packningar, alla med olika tjocklek, och så står det nåt om 1,2 eller 3 hål?
Har aldrig varit med om detta i samband med en toppackning förut.
Vad är det för en jag ska ha? Och finns det nåt sätt att ta reda på det?
Hjälp..?!

Postat: tor dec 31, 2009 7:52
av svenne61
Postat: tor dec 31, 2009 11:50
av beelzebubs
Piraten skrev:Ska göra bilderna mindre nästa gång.
Idag har jag rivit bort toppen. Packningen såg ut som "Hej, kom och hjälp mig" runt sexans cylinder. Ska lägga upp lite bilder som jag har tagit under rivningen.
Men jag lurar lite över en sak. Tror jag har nämnt det förut..
På Mekonomens och Autoexpertens hemsida finns det minst 3 olika packningar, alla med olika tjocklek, och så står det nåt om 1,2 eller 3 hål?
Har aldrig varit med om detta i samband med en toppackning förut.
Vad är det för en jag ska ha? Och finns det nåt sätt att ta reda på det?
Hjälp..?!

Det är nog precis som du skriver, hålen betyder att packningen har en viss tjocklek.
Detta är för att du skall få rätt kompressionsförhållande i motorn.
Vi motortillverkningen mäts kolvhöjden vid Ö.D och så vitt jag vet så noteras denna data endast internt.
Men om du nu inte kan få fram vilken tjocklek som packningen har med hjälp av märkningen så kanske det går att mäta tjockleken på den på något ställe där den inte är skadad och inte har blivit i hop tryckt.
Annars så skulle jag tagit packningen som var i mitten.
Anledningen till detta val är att packningsklasserna går lite om lott.
Vid motortillverkning i dag så används en himla massa mer klasser och ibland så händer det ju att en brist uppstår och om det då krisar så tar man den som ligger närmast i klass och det blir ju i ditt fall den som ligger i mitten.
Och personligen så har jag mycket svårt att tro att detta spelar någon större roll på en begagnad bil.
Tror absolut inte att du kommer märka någon skillnad på vare sig gång i motorn eller bränsleförbrukning oavsett vilken packning du tar.
Postat: tor dec 31, 2009 12:25
av niva_mats
Glömm för helskotta inte att du MÅSTE ha nya topplocksbultar.
Postat: tor dec 31, 2009 13:53
av beelzebubs
niva_mats skrev:Glömm för helskotta inte att du MÅSTE ha nya topplocksbultar.
Nä detta är t.o.m viktigare än val av packning, lätt in oljade skall de vara med!
Postat: tor dec 31, 2009 15:59
av Piraten
Nya pinnbultar beställs samtidigt med packningen.

Tack så mycket för hjälpen allihop! Nån som har koll på nån vettig firma i Karlstad eller Örebrotrakten som sysslar med toppar? Tänkte få den uppmätt osv.

Säkert skev som padda på midsommarafton...

Postat: tor dec 31, 2009 16:50
av niva_mats
när du ändå sitter vid burken...
Passa på attt modda bilderna längre upp i tråden så det blir lättare att läsa...

Postat: tor dec 31, 2009 19:08
av Piraten
Sådär.. då var bilderna mindre. Kommer lite fler senare ikväll när jag får tag i kameran.
Väntar med att säga Gott nytt år!

Postat: lör jan 02, 2010 14:38
av K J H
Piraten skrev:Nya pinnbultar beställs samtidigt med packningen.

Tack så mycket för hjälpen allihop! Nån som har koll på nån vettig firma i Karlstad eller Örebrotrakten som sysslar med toppar? Tänkte få den uppmätt osv.

Säkert skev som padda på midsommarafton...

Kolla med Pelganders Motorslip, dom e grymt bra!! 019-263100
Lycka till:) Va en riktigt fin Safari det där:O E den lika fin som den ser ut??
Postat: lör jan 02, 2010 21:43
av Piraten
Postat: lör jan 02, 2010 21:57
av Piraten
K J H skrev:Piraten skrev:Nya pinnbultar beställs samtidigt med packningen.

Tack så mycket för hjälpen allihop! Nån som har koll på nån vettig firma i Karlstad eller Örebrotrakten som sysslar med toppar? Tänkte få den uppmätt osv.

Säkert skev som padda på midsommarafton...

Kolla med Pelganders Motorslip, dom e grymt bra!! 019-263100
Lycka till:) Va en riktigt fin Safari det där:O E den lika fin som den ser ut??
Tack för tipset! Ska kollas upp.

Safari?? Du menar Patrolen?

Den är hyfsad i plåten, finns lite i skärmkanten att ta hand om. Sen är det lite småbulor. Men över lag är den ganska fin. Finns nästan ingen rost i ramen eller golvet.
