Extra Generator!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Extra Generator!
Funderar på att sätta dit en till generator,nån som gjort det,funderar på hur jag ska sätta dit den isf,hur göra fäste?nån som ligger o ruvar på ett par bilder på det kanske?
Bilen är en Samurai!
mvh Fredrik
Bilen är en Samurai!
mvh Fredrik
Suzuki Grand Vitara -08
Jeep Cherokee XJ -91
Jeep Cherokee XJ -91
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Man behöver inte bytta till större batteri bara för att man monterar större generator...
Ska man ha 2 st så är väl egentligen det enda man behöver tänka på att det ska vara samma laddspänning på dom, är alltså lämpligt att båda är likadana. En stor fördel med att ha två är att den ena kan haverera o man har ändå så pass laddning av den andra att man kan fortsätta köra/ta sig hem.
Det svåra med en stor generator är att lyckas driva den, en vanlig kilrem brukar kunna börja gnälla om man kommer upp runt 100A generator.
Ska man ha 2 st så är väl egentligen det enda man behöver tänka på att det ska vara samma laddspänning på dom, är alltså lämpligt att båda är likadana. En stor fördel med att ha två är att den ena kan haverera o man har ändå så pass laddning av den andra att man kan fortsätta köra/ta sig hem.
Det svåra med en stor generator är att lyckas driva den, en vanlig kilrem brukar kunna börja gnälla om man kommer upp runt 100A generator.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Jag måste spinna vidare på detta ämne. Hoppas du inte tar illa upp Kalleball.
Jag har också tänkt montera en extra generator på min bil (Vitara) men tänkte få bolla min idé med med några elkunniga här på forumet.
Min idé är att montera en extra generator som laddar ett extra batteri. All bilel går på ena batteri och vinchen på det andra. Tanken är att mata magnetiseringsspänningen från samma krets till båda generatorerna men för övrigt ska kretsarna vara helt separerade (bortsett från jord)
Funderingar, idéer, bekymmer, lösningar, problem, fördelar, nackdelar, idiotförklaringar mm mottages tacksamt.
Jag har också tänkt montera en extra generator på min bil (Vitara) men tänkte få bolla min idé med med några elkunniga här på forumet.
Min idé är att montera en extra generator som laddar ett extra batteri. All bilel går på ena batteri och vinchen på det andra. Tanken är att mata magnetiseringsspänningen från samma krets till båda generatorerna men för övrigt ska kretsarna vara helt separerade (bortsett från jord)
Funderingar, idéer, bekymmer, lösningar, problem, fördelar, nackdelar, idiotförklaringar mm mottages tacksamt.
Inga problem med två kretsar. Men hela elsystemen måste vara separerade från varandra (bortsett från jorden). För att kunna ge magnetiseringsspänning till den andra generatorn använder du helt enkelt ett relä där ordinarie spänning styr relät och då aktiverar det. (styrströmmen och "matningsledningen" i relät är ju skilda från varandra.)Hagbard skrev:Jag måste spinna vidare på detta ämne. Hoppas du inte tar illa upp Kalleball.
En bra fördel med 2 system är ju att du kan köra slut på vinschbatteriet o ändå kunna starta bilen. Och om startbatteriet tar slut kan du ju hjälpstarta dig själv, går ju även att koppla ihop båda kretsarna om den ena generatorn ger upp för att ändå kunna åka vidare.
Jag ser inga direkta negativa grejer med 2 system, mer än möjligen dom rent praktiska monteringsproblemen som kan bli när man ska få plats med ett batteri o en generator till i ett kanske redan litet o trångt motorrum...
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Ska man ha en vinch på bilen så lär inte ett orginal 55Ah batteri va nån hit oavsett generator, jag skulle sätta i ett batteri med så många Ah som möjligt, och en motsvarande generator, och ska man inte ha nåt strömslukande på bilen så är det ingen vits med dubbla generatorer..henke_99 skrev:Man behöver inte bytta till större batteri bara för att man monterar större generator...
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
man kanske vill ha mkt belysning för ex.vis nattkörning. då spelar batteriet mindre roll... Men jag kan ändå hålla med dig, ju större o starkare batteri desto bättre oavsett vad man ska göra.mattebigge skrev:Ska man ha en vinch på bilen så lär inte ett orginal 55Ah batteri va nån hit oavsett generator, jag skulle sätta i ett batteri med så många Ah som möjligt, och en motsvarande generator, och ska man inte ha nåt strömslukande på bilen så är det ingen vits med dubbla generatorer..henke_99 skrev:Man behöver inte bytta till större batteri bara för att man monterar större generator...
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
På min förra vitara hade ja en extra generator som ladda ett separat batteri som va kopplat till vinsch o extraljus. Funka bra o då hade man alltid ström även om man vinschat slut batteriet.Hagbard skrev:Jag måste spinna vidare på detta ämne. Hoppas du inte tar illa upp Kalleball.
Ska se om ja kan hitta mer bilder på hur de såg ut.

Edit: Fixxa in bilderna
Senast redigerad av ernie den tor jan 07, 2010 23:17, redigerad totalt 1 gånger.
Så hade jag på min RR, ett extra batteri till extra utrustning, i det fallet en jäkla massa lampor.. Startade den extra generatorn via en knapp och hade även en separat lampa till den generatorn.Hagbard skrev:Jag måste spinna vidare på detta ämne. Hoppas du inte tar illa upp Kalleball.
Fungerade utmärkt, anledningen var nog för att Lucas var en märklig man och jag ville inte kladda med hans elsystem...

http://www.garaget.org/Melin
Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva
VOLVO V70 D5 - 2008
BMW 540 E39 - 1996
Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva

VOLVO V70 D5 - 2008
BMW 540 E39 - 1996
Det var ungefär så jag hade tänkt mig att göra som Hagbard skrev,med två separata system, det ena för den vanliga bilelen och den andre för winch o extra lyse.
Jag kör med opel corsa generator jag har för mig det är mer ampere på den än suzukis men det är nog inte så stor skillnad iaf,jag har två batterier det ene är orginal och det andre är ifrån volvo 745 så det har ju lite mera kräm i,men det drar slut i båda när jag kör,även om jag inte kör med winchen,förmodligen så är det väl så att jag kopplat nånting galet,man är ju inte allt för vass på bilel.Koppla även in en amperemeter men fick den inte o fungera så det har kanske att göra med den. Tänkte sätta generatorn så som ernie hade på sin vitara, får försöka göra till ett fäste på nåt bra sätt.
Jag kör med opel corsa generator jag har för mig det är mer ampere på den än suzukis men det är nog inte så stor skillnad iaf,jag har två batterier det ene är orginal och det andre är ifrån volvo 745 så det har ju lite mera kräm i,men det drar slut i båda när jag kör,även om jag inte kör med winchen,förmodligen så är det väl så att jag kopplat nånting galet,man är ju inte allt för vass på bilel.Koppla även in en amperemeter men fick den inte o fungera så det har kanske att göra med den. Tänkte sätta generatorn så som ernie hade på sin vitara, får försöka göra till ett fäste på nåt bra sätt.
Suzuki Grand Vitara -08
Jeep Cherokee XJ -91
Jeep Cherokee XJ -91
en amperemätare ska helt enkelt kopplas in på laddningskabeln från generatorn. (eller vad man nu vill mäta strömmen på, samma sätt att koppla vilket som) Klipp kabeln, sätt ena änden på stiftet på amperemätaren som är märkt med generator (kan vara ett "a") och på det andra sätter du resten av kabeln som går vidare till batteriet.
Alltså, all ström som går från generatorn måste gå genom amperemätaren. Den ska inte kopplas ihop med minus på nåt sätt mer än glödlampan till belysningen... Naturligtvis måste laddningskabeln förlängas oxå, så du kan ha mätaren där du ser den och inte nere i motorrummet....
Alltså, all ström som går från generatorn måste gå genom amperemätaren. Den ska inte kopplas ihop med minus på nåt sätt mer än glödlampan till belysningen... Naturligtvis måste laddningskabeln förlängas oxå, så du kan ha mätaren där du ser den och inte nere i motorrummet....
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Rutinerad
Är också sugen på att sätta dit en extra generator.
Jätte bra info. Men blev lite besviken när jag inte kunde se bilderna, kom bara upp en miljon olika bokstäver och hela datorn låste sig 2 min
Skulle du (ernie) kunna lägga upp bilderna i tråden så man kan se dem så vore det jätte snällt
Ska nämligen byta motor i min 413 snart och då är de ganska lägligt att se om man kan få dit ett sådant system när man ändå pillar med det.
Jätte bra info. Men blev lite besviken när jag inte kunde se bilderna, kom bara upp en miljon olika bokstäver och hela datorn låste sig 2 min

Skulle du (ernie) kunna lägga upp bilderna i tråden så man kan se dem så vore det jätte snällt

Saker Finns Att Fixa Men Inte Tiden:(
Suzuki 413-86
Suzuki Vitara-93
Volvo 245 TURBO-84
Opel Rekord-77 Cab
// Benjamin
Suzuki 413-86
Suzuki Vitara-93
Volvo 245 TURBO-84
Opel Rekord-77 Cab

// Benjamin
Körde med liknande system på min gula 410:a,men jag hade en huvudbrytare så jag kunde koppla ihop systemen.ernie skrev:På min förra vitara hade ja en extra generator som ladda ett separat batteri som va kopplat till vinsch o extraljus. Funka bra o då hade man alltid ström även om man vinschat slut batteriet.Hagbard skrev:Jag måste spinna vidare på detta ämne. Hoppas du inte tar illa upp Kalleball.
Ska se om ja kan hitta mer bilder på hur de såg ut.
Edit: Fixxa in bilderna
Vitsen med det var att bägge generatorerna kunde ge laddning till winchen och det funkade oavsett om en pajade
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Vet inte vad den va till för bil, ja mätte bara med en bit snöre o så åkte o köpte en i lämplig längd.Hagbard skrev:Kannon med bilderna, Ernie. Jag monterade faktiskt generatorn på i stort sett samma sätt. Vad använde du för rem?
Det tråkigaste med dubbla generatorer är när båda går sönder på samma träff

Det är därför det är olika generatorer på bilderna